Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slechts 1 objectief voldoende?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slechts 1 objectief voldoende?

    Dag allemaal... ben gloednieuw op dit forum en ga mijn kleine droom waarmaken en beginnen met de iets meer serieuze fotografie. (tot noch toe alleen met compact camera´s..momenteel de Canon PowerShot A570IS)
    Mijn keuze of het nu de Canon 450 (over de Canon 40 vind ik te veel negatieve respons) of de Nikon D80 wordt is nog niet helemaal rond maar heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.
    De meeste toestellen worden aangeboden als camera met objectief (vb 18-55) of zelfs als kit met 2 objectieven (vb. 18-55 en 55-200) Is het de moeite om erover na te denken om slechts met 1 lens te werken?.... vb. het EF-S 18-200 objectief ? Voordelen volgens een toevallig mee over mijn schouder kijkend fotograaf zouden zijn: minder of niet objectief moeten wisselen waardoor minder kans op stof en andere vuiligheid in de camera. Maar zijn er ook nadelen?
    Graag jullie overvloedige info en hulp...
    Wat is eigenlijk het verschil tussen een EF en een EF-S objectief? Heb er geen bevredigende info over kunnen vinden.
    Alvast bedankt voor jullie inbreng
    Danny

  • #2
    Re: Slechts 1 objectief voldoende?

    Het nadeel van zo'n 18-200 lens is dat ze meestal minder sterk is (altijd eigenlijk) en dat de optische kwaliteit ook minder hoog zal zijn.

    Maar als je daar genoegen mee neemt kan het perfect zijn dat je dus genoeg hebt aan die 1e lens.

    Het zijn allemaal keuzes mijn beste vriend

    Comment


    • #3
      Re: Slechts 1 objectief voldoende?

      Oorspronkelijk geplaatst door Widescreen Bekijk bericht
      Dag allemaal... ben gloednieuw op dit forum
      1- het de moeite om erover na te denken om slechts met 1 lens te werken?.... vb. het EF-S 18-200 objectief ?Maar zijn er ook nadelen?
      Graag jullie overvloedige info en hulp...
      2-Wat is eigenlijk het verschil tussen een EF en een EF-S objectief? Heb er geen bevredigende info over kunnen vinden.
      Alvast bedankt voor jullie inbreng
      Danny
      1-Over superzooms is al 100en keren gediscussieerd.

      Binnenkort krijgt de EF s 18-200 wel een serieuze beoordeling, ik zou daar even op wachten.
      De Nikon 18-200 is wel uitgebreid beoordeeld.

      2-Ook dat is al 1000en keren besproken

      Comment


      • #4
        Re: Slechts 1 objectief voldoende?

        Als je een (digitale) reflexcamera met verwisselbare lenzen koopt is dit om lenzen te verwisselen

        punt

        Comment


        • #5
          Re: Slechts 1 objectief voldoende?

          Ja lenzen wisselen is toch de bedoeling als je een dslr koopt anders kan je beter een bridge toestel kopen.

          Maar: ik denk dat ik toch eens ga uitkijken naar de tamron 18-270 VC want voor op reis vind ik dit toch super handig. Want om constant rond te sleuren met je rugzak en uren piekeren van wat neem ik nu mee. Zou zo'n objectief toch zeer handig van pas komen. En voor het beter werk neem je dan je beter materiaal.

          Alleen hoop ik dat de prijs wat naar beneden gaat
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Slechts 1 objectief voldoende?

            Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
            Ja lenzen wisselen is toch de bedoeling als je een dslr koopt anders kan je beter een bridge toestel kopen.
            nen bridge heeft toch een veel kleinere sensor dan een DSLR? En dus veel te veel korrel bij veel te lage ISO's om goe te zijn, niet?

            Afin, één lens zoals een 18-200 is een zalige handigheid, maar ze heeft haar beperkingen, zijnde meestal een lichtsterkte van 3 tot 5.6, wat wilt zeggen dat ge in bewolkte en andere semi-duistere omstandigheden dus al gevogeld zijt, maw ge zit met langere sluitertijden dan gezond is...

            verder wordt er nogal druk gedaan over het gebrek aan scherpte bij zulke lenzen, maar "men" vergeet dan eigenlijk te zeggen dat men dan vergelijkingen maakt met lenzen die gemakkelijk drie keer zo duur zijn.... en dan gaat zo'n vergelijking natuurlijk meteen niet meer op eh. Waarbij trouwens gezegd moet worden dat zo'n 18-200 een pak scherper is dan een DSLR, oa wegens minder ruis en korrel....

            greetz,


            Muug
            Know what you know, and don't know what you don't know.

            Comment


            • #7
              Re: Slechts 1 objectief voldoende?

              de kitlenzen zitten meestal ook rond de 5.6 in maximale zoom, dus dat is niet meteen een punt te voordele of ten nadele.

              om te beginnen lijkt zo een lens mij goed genoeg. Als je dan later er meer geld aan wilt besteden, kan je naar lichtsterke (2.8 of iets) zoomlenzen gaan of 1.4/1.8 primes in combinatie met een betere/duurdere body

              ik heb biede kitlenzen 18-55 en 55-200 van nikon en ze zijn niet slecht, maar ook niet lichtsterk. Vandaar dat er nu standaard mijn 50mm 1.8 op zit.
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                Nu de camerafabrikanten aan iedereen een digitale reflex proberen te verkopen omdat in de compacts en de bridges geen groei meer zit, is het misschien nuttig starters op het gevaar voor hun portemonnee te wijzen, ze gaan toch (eerder vroeg dan laat) meer en betere lenzen willen

                Comment


                • #9
                  Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Nu de camerafabrikanten aan iedereen een digitale reflex proberen te verkopen omdat in de compacts en de bridges geen groei meer zit, is het misschien nuttig starters op het gevaar voor hun portemonnee te wijzen, ze gaan toch (eerder vroeg dan laat) meer en betere lenzen willen
                  Ik heb de indruk dat veel starters (de topic starter NIET inclusief) gewoon naar reflex overstappen omdat ze gehoord hebben dat het "beter" is: maw ze verwachten dat de foto's vanzelf beter worden, en ze verwachten geen nadelen zoals lenzen verwisselen, manueel compenseren, autofocus punten selecteren, enz enz. Voor deze starters is een "magische" lens als de 18-200 bijna altijd goed genoeg.
                  Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                  Flickr album Homepage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Widescreen Bekijk bericht
                    Dag allemaal... ben gloednieuw op dit forum en ga mijn kleine droom waarmaken en beginnen met de iets meer serieuze fotografie. (tot noch toe alleen met compact camera´s..momenteel de Canon PowerShot A570IS)
                    Mijn keuze of het nu de Canon 450 (over de Canon 40 vind ik te veel negatieve respons) of de Nikon D80 wordt is nog niet helemaal rond maar heeft niets met mijn eigenlijke vraag te maken.
                    De meeste toestellen worden aangeboden als camera met objectief (vb 18-55) of zelfs als kit met 2 objectieven (vb. 18-55 en 55-200) Is het de moeite om erover na te denken om slechts met 1 lens te werken?.... vb. het EF-S 18-200 objectief ? Voordelen volgens een toevallig mee over mijn schouder kijkend fotograaf zouden zijn: minder of niet objectief moeten wisselen waardoor minder kans op stof en andere vuiligheid in de camera. Maar zijn er ook nadelen?
                    Graag jullie overvloedige info en hulp...
                    Wat is eigenlijk het verschil tussen een EF en een EF-S objectief? Heb er geen bevredigende info over kunnen vinden.
                    Alvast bedankt voor jullie inbreng
                    Danny

                    "en beginnen met de iets meer serieuze fotografie"

                    Dan zou ik eerst met een 50 mm beginnen ( goedkoop en scherp),en toestel en instellingen leren kennen.
                    Je zal je dan zeer snel een idee kunnen vormen van wat je echt wil en nodig hebt . De 50mm is nooit weggegooid geld.

                    groet
                    Marc
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                      Dank je Marc, dit is heldere informatie !
                      Groeten
                      Danny

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                        en als je je 50 mm beu bent of niet meer gebruikt, verkoop je hem voor bijna hetzelfde geld weer door

                        85 euro is al snel de vraagprijs voor een lens die nieuw maar een dikke 100 euro kost
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                          nen bridge heeft toch een veel kleinere sensor dan een DSLR? En dus veel te veel korrel bij veel te lage ISO's om goe te zijn, niet?

                          Afin, één lens zoals een 18-200 is een zalige handigheid, maar ze heeft haar beperkingen, zijnde meestal een lichtsterkte van 3 tot 5.6, wat wilt zeggen dat ge in bewolkte en andere semi-duistere omstandigheden dus al gevogeld zijt, maw ge zit met langere sluitertijden dan gezond is...

                          verder wordt er nogal druk gedaan over het gebrek aan scherpte bij zulke lenzen, maar "men" vergeet dan eigenlijk te zeggen dat men dan vergelijkingen maakt met lenzen die gemakkelijk drie keer zo duur zijn.... en dan gaat zo'n vergelijking natuurlijk meteen niet meer op eh. Waarbij trouwens gezegd moet worden dat zo'n 18-200 een pak scherper is dan een DSLR, oa wegens minder ruis en korrel....

                          greetz,


                          Muug

                          Je was blijkbaar beter niet zo laat opgebleven want wat je hier schrijft......

                          Een Bridge heeft inderdaad een kleiner sensor (maar wel groter dan een compactje) waardoor hij meer ruis heeft op )hogere isowaarden.
                          Een digitale camera heeft geen korrel (korrelgrote komt van film = korrelgrote van de zilverkristallen - hoe groter de kristallen hoe lichtgevoeliger de film).
                          Pixelgrote van een digitale sensor veranderd niet als je de iso opschroeft. Wat je wel krijgt bij digitale camera's is ruis.

                          Supperzooms zijn een compromis tussen gebruiksgemak en kwaliteit.
                          Als je deze vergelijkt met 3 x zooms zul je toch merken dat de supperzoom moet onderdoen kwa beeldkwaliteit . En dit geld niet enkel voor de duurdere 3 x zooms.
                          En beeldkwalitiet bedoelt niet enkel scherpte, maar ook chromatische abberatie, vervorming, difractie, enz..

                          Een 18-200 kan niet scherper zijn dan een DSLR, je mag een lens niet verwarren met een body.
                          en een lens geeft geen ruis of korrel, wel de sensor van een camera.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            J

                            Supperzooms zijn een compromis tussen gebruiksgemak en kwaliteit.
                            Als je deze vergelijkt met 3 x zooms zul je toch merken dat de supperzoom moet onderdoen kwa beeldkwaliteit . En dit geld niet enkel voor de duurdere 3 x zooms.
                            En beeldkwalitiet bedoelt niet enkel scherpte, maar ook chromatische abberatie, vervorming, difractie, enz..
                            Bovenstaande is de waarheid, al zal je zeker in het begin erg blij zijn met de lens en het gemak ervan. Spoedig loop je tegen de beperkingen van de lens aan. Vooral als je de resultaten ervan vergelijkt met wat je verwacht zou hebben. Je zal kritischer worden naar mate dat je meer ervaring krijgt. En dat gaat al zo snel als bijvoorbeeld 6 maanden (ben zelf pas zo lang bezig).

                            Lenzen wisselen is niet eng, stof in de body kan gemakkelijk worden verwijderd en juist het wisselen van objectiefen maakt waar de DSLR zijn kracht vandaan haalt. Daarnaast zal de "benenzoom" je prima van dienst kunnen zijn als je mm's te kort zou komen. En in het enkele geval dat dat niet kan, zal je creativiteit geprikkeld worden.

                            De nieuwe 18-55 met IS is een prima lens, die zeker voor het geld een erg goede prestatie levert, in gebruik en optisch. Eventueel aangevuld met de 55-250 IS zal een heerlijke start geven.

                            Succes met je keuze.

                            Ps. ben zelf 40D gebruiker maar prevaleer deze te allen tijde boven de 450D.
                            | Mijn nieuwe website met foto's |

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slechts 1 objectief voldoende?

                              De stap, die de meeste mensen die met een DSLR starten, nemen is die van DSLR met 1 of 2 kitlenzen.
                              Nadien(als er extra centen vrij komen) volgt er dan een verbetering van het glas in verschillende stappen.
                              Het probleem is indien ze bv met een 18-55 kitlens zijn gestart, is dat ze voor de keuze staan bij de volgende lens. Ga ik nu meer telezoom verkennen of ga ik mijn kitlens verbeteren.

                              Vertrek je van een superzoom, dat heb je:
                              1) Een prima all round lens, die je zowat in alle omstandigheden, welliswaar niet optimaal, kan gebruiken.
                              2) Een veel beter ideen van wel zoombereik je het eerst wil verbeteren(ga ik eerst een 18-50/2.8 of een 28-70/2.8 of een 70-200/2.8 aankopen)(of ga ik zelfs liever voor ultra wide(10-20) of extra tele(200-400))

                              Ik heb buiten 2.8 glas ook de 18-200VR en die zit meestal op de D300, waar hij toch zeer behoorlijk op presteerd.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X