Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-uplenzen of/en tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Close-uplenzen of/en tussenringen

    Hallo iedereen.
    Mijn interesse voor macro is meer en meer gegroeid. Momenteel behelp ik mij met een Nikon D 80 met als voornaamste lenzen de Nikkor 18-200 VR en de Tamron SP AF Di 90 mm MACRO. Ik zou echter nog betere resultaten met macro willen bekomen. Ik geraak echter niet uit mijn twijfels en zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand me raad geven ? Sommige zeggen van een close-uplens aan te schaffen en anderen spreken van met tussenringen te werken of met beide. Ik ben nog maar pas begonnen met digitale fotografie en weet niet wat te doen. Een echte macro-lens lijkt me momenteel iets te duur vandaar liever een andere oplossing. Welke voorzetlens loont de moeite ? Nikkor of Tiffen ? Wat over die tussenringen ?
    Op voorhand bedankt voor de reacties.
    Emile
    Nikonspul

  • #2
    Re: Close-uplenzen of/en tussenringen

    Euhm, de Tamron 90mm is een echte macrolens hoor Wat wil je dan nog meer?
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: Close-uplenzen of/en tussenringen

      Wat wil ik dan nog meer ?
      Als ik de macro's hier op BD zie merk ik toch duidelijk een verschil.
      Ze zijn waarschijnlijk niet van dichterbij getrokken dan de mijne. Dus besluit ik dat de objectieven het toelaten om een beter resultaat te bekomen van verder ?
      Wil ik ongeveer dezelfde grootte bekomen dan moet ik croppen en verlies ik kwaliteit.
      Ik dacht met een close-uplens of tussenringen een zoomeffect te krijgen zonder kwaliteitsverschil of vergis ik me ?
      Nikonspul

      Comment


      • #4
        Re: Close-uplenzen of/en tussenringen

        Een macrolens heeft (bijna) altijd dezelfde vergrotingsfactor, namelijk 1:1, wat wil zeggen dat (bij de dichtste focusafstand!) een object van 1cm ook 1cm inneemt op de sensor. Het verschil is de brandpuntsafstand en daaraan verbonden dichtste focusafstand. Bij de Tamron 90mm moet je tot op 29cm naderen (afstand tussen te fotograferen object en de sensor van je camera) om de grootste vergrotingsfactor te halen, bij de Sigma 180cm is dat 46cm. Bij de dichtste focusafstand is er helemaal geen verschil in vergroting tussen bvb de Tamron 90mm en Sigma 180mm macrolenzen. Voor een nog verdere vergroting kan je inderdaad tussenringen of voorzetlenzen gebruiken of teleconvertors, waarbij voorzetlenzen wel reputatie hebben om niet zo goed te zijn voor beeldkwaliteit.
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #5
          Re: Close-uplenzen of/en tussenringen

          Oorspronkelijk geplaatst door emile Bekijk bericht
          Ik dacht met een close-uplens of tussenringen een zoomeffect te krijgen zonder kwaliteitsverschil of vergis ik me ?
          Een zoomeffect op een lens met een één brandpuntsafstand is niet mogelijk, wat je er ook bij koopt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Close-uplenzen of/en tussenringen

            Lees op m'n website: macro met Nikon
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment

            Working...
            X