Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek zoom

    Ik ontbeer nog een groothoek lens, en had mijn zinnen gezet op de Tamron 11-18 (4.5/5.6) (iemand ervaring mee ?). 350 euro ongeveer. Nu lanceert Tamron echter een 10-24 (3.5/4.5), zou 500 euro moeten gaan kosten. Een ietsje lichtsterker, dus. Anderzijds: over enkele jaren zal FX allicht de norm gaan worden (???) en dan zit je daar met je DX lenzen. Toch maar voor het goedkopere alternatief gaan ? Wie helpt mij bij mijn keuze ? Dank vooraf !

  • #2
    Re: groothoek zoom

    Als je de Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG HSM koopt heb je een breedhoek die geschikt id voor FF

    Linkje naar wat leesvoer




    .
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: groothoek zoom

      Dank voor de tip D. Wel ruim 600 euro... . Wat ik me bovendien afvraag: als je die lens op een DX camera schroeft, ontstaat er dan niet opnieuw een "cropfactor" ? Gaat de breedhoek zich m.a.w. niet opnieuw als een standaardlens gedragen ?

      Comment


      • #4
        Re: groothoek zoom

        Ook voor de lenzen die ontworpen zijn voor een crop moet je rekening houden met de cropfactor, het is dus niet zo dat die tamron dus bvb een echte 11 zal zijn en de sigma een 12* crop zal zijn. Het verschil tussen de 2 zal niet zo groot zijn op je cam.
        Wat wel zo is dat enkel de sigma zal een echte 12 mm zal zijn op een FF waar je de tamron niet zal kunnen gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: groothoek zoom

          Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
          het is dus niet zo dat die tamron dus bvb een echte 11 zal zijn en de sigma een 12* crop zal zijn.
          Begrijp ik... . De Tamron op bvb 12 mm = pakweg 18 mm. kleinbeeldequivalent. Maar is 12 mm op die sigma dat óók, bij gebruik op een DX camera ? Op zulke camera, begrijp ik uit de documentatie, wordt bij de sigma immers een "uitsnede" (crop) gemaakt van het beeld dat op een FX sensor terecht zou komen ?

          Comment


          • #6
            Re: groothoek zoom

            Het beeld dat de sigma geeft zal goter zijn dan de sensor waardoor de cropsnede ontstaat, de redenis dat de diameter onderaan "klassiek" is. Daardoor is die bruikbaar op een FF Bij de tamron is de achterste diameter net gepast voor de cropsensor. Gewoon eens een lens speciaal ontwikkeld voor een cropcamera omdraaien en een klassike lens, je zal het direct zien

            Comment


            • #7
              Re: groothoek zoom

              Denk dat ik 'm heb. Omgerekend in kleinbeeldequivalent...

              ... zal de sigma op een DX op 12 mm eigenlijk 18 mm zijn, maar op een FX een "echte" 12 mm, en

              ... zal de tamron op een DX op 12 mm eigenlijk 18 mm KBE zijn, maar op een FX gewoon niet bruikbaar. Right ?

              Vraag blijft dan nog wat de beste "move" is vandaag. DX lenzen blijven kopen, of gokken op een spoedige veralgemening van het FX formaat ?

              Comment


              • #8
                Re: groothoek zoom

                Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht

                Vraag blijft dan nog wat de beste "move" is vandaag. DX lenzen blijven kopen, of gokken op een spoedige veralgemening van het FX formaat ?

                Ik heb dit probleem opgelost door enkel FF glas te kopen. Is pak duurder maar de evolutie zal in ieder geval zijn dat de FF body's goedkoper zullen worden. Crop zal wel blijven bestaan met als consequentie dat de FF lenzen altijd duur zullen blijven. Nu goedkoop dx glas kopen is leuk als je graag nu veel objectieven wilt, maar zullen in de niet zo verre toekomst onbruikbaar zijn op je FF.

                Het feit dat je nu die vraag al stelt geeft te kennen dat je toch beter zult willen in de toekomst en om dan plots al je dx glas te moeten verkopen en nieuw FF glas te kopen kan de drempel om over te stappen heel groot maken. Kijk maar naar de prijs van de A900..... De concurrentie kan bijna niet anders dan volgen. Dus over een jaartje koop je volgens mij al een FF body voor +/- 1500 €.

                Bezijden dat is FF glas meestal van betere kwaliteit (minder vignetting....) en dus nu al bruikbaar !
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek zoom

                  Is leerrijk advies D., mijn dank daarvoor. Aangezien ik die groothoek écht wel mis zal het allicht toch de (goedkoopste) tamron worden, maar dan in het volle besef dat ik daar geen tien jaar plezier van zal hebben. 'k Ga in elk geval niet meer buitensporig investeren in DX objectieven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek zoom

                    Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                    maar dan in het volle besef dat ik daar geen tien jaar plezier van zal hebben. 'k Ga in elk geval niet meer buitensporig investeren in DX objectieven.
                    '

                    Gezien mijn (test) ervaringen met de Tamron 11-18 ga je er ook geen week plezier van hebben: de Tokina 12-24 is stukken beter.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoek zoom

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      '

                      de Tokina 12-24 is stukken beter.
                      En nauwelijks duurder, blijkt. Vertel me wat meer ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoek zoom

                        Of je gaat voor de Sigma 10-20mm?
                        Ben ik zelf erg tevreden over,en 10mm is erg breed
                        Ook deze lens is alleen voor een crob camera.

                        Cameranu, uw winkel voor camera's en accessoires


                        Prijs valt best mee voor een EX lens.

                        gr.ron.
                        http://exhi-fotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoek zoom

                          Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                          Of je gaat voor de Sigma 10-20mm?
                          Mét ingebouwde AF motor... is extra plus, want ik heb ook nog een D40 liggen - die heeft geen eigen AF motor. Mijn beslissing krijgt stilaan vorm... .

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoek zoom

                            Gewoon zoals ik het zei. De 12=24 Tokinas is prima, de Nikon versie marginaal beter maar wel een stuk duurder. Ook de 10-20 van Sigma is heel goed, wel wat zachter langs de hoeken maar wel 2mm extra wijd en dat is heeeel veeeel op dcx formaat.
                            De Tamron 11-18 legt het op alle punten af en had m.i. nooit op de markt moeten komen gezien de concurrentie.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoek zoom

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Gewoon zoals ik het zei. De 12=24 Tokinas is prima, de Nikon versie marginaal beter maar wel een stuk duurder. Ook de 10-20 van Sigma is heel goed, wel wat zachter langs de hoeken maar wel 2mm extra wijd en dat is heeeel veeeel op dcx formaat.
                              De Tamron 11-18 legt het op alle punten af en had m.i. nooit op de markt moeten komen gezien de concurrentie.
                              Zo voel ik het ook een beetje aan...
                              Maar Rob, waar plaats je de nieuwe Tokina 11-16mm in dit rijtje ?
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X