Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-up lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Close-up lens

    We hebben een EOS 400D gekocht met het standaardobjectief (EF-S 18-55).
    Ondertussen hebben we er een EF-S 55-250 en een EF 50mm bijgekocht.
    Nu willen we een Close-up lens kopen om erop te plaatsen.
    Een echte Macro-lens is voor later dus willen we ons voorlopig behelpen met een Close-up lens.
    Kopen we het beste eentje voor de 18-55 of voor de 55-250 (250D of 500D) ? Of is het beter om voor de EF-50mm 1.8 een close-up lens te kopen ?
    Bedankt
    Canon EOS 400D Digital

  • #2
    Re: Close-up lens

    Persoonlijk zou ik sowieso sparen voor een macro objectief.
    Ok, je wil het later kopen maar dan heb je 2 keer kosten.. nu voor je voorzetlens, later voor je macro objectief.
    Met een macro objectief ga je zeker en vast veel betere resultaten hebben dan met die voorzettoestanden.
    Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een tussenring (evt. setje) kopen, dan heb je al wat vergroting en ga je geen onnodig glas voor je objectief schroeven.

    Comment


    • #3
      Re: Close-up lens

      Bedankt, maar welke tussenring moet er dan geplaatst worden.
      Een tussenring voor canon kost bijna evenveel als zo een close-up lens.
      bv : Canon Extension Tube EF12II.
      Wat is dan het beste ?
      Canon EOS 400D Digital

      Comment


      • #4
        Re: Close-up lens

        Men zal deze (link) bedoeld hebben denk ik.

        Maar als je later toch van plan bent om een echt macro objectief te kopen vind ik het ook weggesmeten geld. Je zou eventueel een oud manueel objectief kunnen kopen met adapter en tussenringen en daarmee een beetje expirimenteren. Dat heb ik gedaan (had nog een goed 50mm objectief liggen) maar ben er eigenlijk niet ver mee geraakt, maar wel ondervinding mee opgedaan. (Ik stel trouwens objectief, tussenringen en adapter te koop.) Zonder statief is het niet te doen. Dus spaar ik nu voor een deftig macro objectief m.n. de Sigma 150mm f/2.8.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Close-up lens

          Mijn ervaringen met tussenringen zijn een stuk beter dan met een close up lens, maar misschien was de close up lens niet van geweldige kwaliteit.
          Bjikomend voordeel is dat je ze op meerdere objectieven kan gebruiken. dus als je tztt nog die 50 mm koopt kun je die ringen ook gebruiken. Met een vorozetlens is dat maar afwachten in verband met de filtermaat.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Close-up lens

            Ik heb een 250D close-up lens van Canon en deze geeft wel goede resultaten. Ik gebruik ze soms op een 60 mm Macro voor extra vergrotingen en dit werkt perfect. (eigenlijk geen kwaliteitsverlies) Ik wil er nog een andere maat ( 58 mm) bijkopen voor op mijn 55-250, want dit zou ongetwijfeld een goede combinatie voor vlinders zijn. (waarschijnlijk gaat voor kleinere insecten het effect wel te klein zijn) Tussenringen heb ik ook, en in combinatie met mijn 50 mm 1.8 zijn spectaculaire resultaten te krijgen, maar niet gemakkelijk. Een ringflits is eigenlijk een noodzaak. Ik durf zo'n 250D voorzetlens echt wel aanraden. Blijf echter weg van die goedkope setjes met een +1,+2 en +3 voorzetlens, tenminste als je nog wat kwaliteit over wil houden....

            Comment


            • #7
              Re: Close-up lens

              Oorspronkelijk geplaatst door dipke Bekijk bericht
              Bedankt, maar welke tussenring moet er dan geplaatst worden.
              Een tussenring voor canon kost bijna evenveel als zo een close-up lens.
              bv : Canon Extension Tube EF12II.
              Wat is dan het beste ?
              Goedkopere tussenringen vind je hier:



              Wel alleen handfocus, maar dat vind ik zelf geen probleem.
              Overigens geef ik veruit de voorkeur aan een oude M42 50mm lens met adaper en goedkope tussenringen boven een close-up lens

              Comment


              • #8
                Re: Close-up lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Goedkopere tussenringen vind je hier:



                Wel alleen handfocus, maar dat vind ik zelf geen probleem.
                Overigens geef ik veruit de voorkeur aan een oude M42 50mm lens met adaper en goedkope tussenringen boven een close-up lens
                Niet aan te raden. Deze ringen hebben geen electrische contacten, waardoor je het diafragma niet kan dicht draaien, en dus nagenoeg geen scherptediepte hebt !

                Comment


                • #9
                  Re: Close-up lens

                  dan draai je toch handmatig je diafragma dicht?
                  zeker als je met de 50mm1.8 van nikon werkt is dat nog steeds een optie, wat eigenlijk best wel tof is
                  wat er dan nog overblijft van de lichtmeting weet ik niet (als dat al mogelijk was), maar daar bestaan externe lichtmeters voor ;-)
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Close-up lens

                    Canon heeft die mogelijkheid niet, tenzij je met FD lenzen gaat werken.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Close-up lens

                      Bedankt voor alle reacties.
                      Zullen dan maar sparen voor volwaardige Macro-lens.
                      Welke zijn er daar aan te raden voor een EOS400D ?
                      Canon EOS 400D Digital

                      Comment


                      • #12
                        Re: Close-up lens

                        Je kunt ook eens kijken naar een setje SOLIGOR macro ringen, dan heb je wel behoud van diafragma en heb je later een echte macro lens dan kun je daarmee een nog sterkere vergroting bereiken.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X