Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn alle lenzen geschikt voor ff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn alle lenzen geschikt voor ff

    Als je een lens gebruikt op een ff camera , digitaal of annaloog, heb je een breder beeld ,moet zo een lens speciaal gecorigeerd zijn daarvoor , en als je annaloge lens gebruikt zijn die dan al gecorigeerd i.v.m de hoeken, omdat er op sommige lenzen staat geschikt voor ff
    Last edited by koen1950; 6 oktober 2008, 08:19.

  • #2
    Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

    Een lens maakt een afbeelding van wat je ziet op een plat vlak. Aangezien de lens een rond iets is zal deze afbeelding ook rond zijn. De diameter van de afgebeelde cirkel is bepalend op welk film (of sensorformaat) de lens bruikbaar is.
    Voor een APS sensor is deze cirkel kliener dan voor een FF sensor.
    Het is dus omgekeerd. Voor de APS sensor hebben lenzenfabrikanten lenzen ontwikkeld die een kleinere cirkel afbeelden. Een "oude" lens zal dus een grotere afbeeldingscirkel hebben dan voor een APS sensor nodig is.
    Het is dus geen kwestie van correcties of wat dan ook, maar van de afgebeelde cirkel, en dus eigenlijk ook de beeldhoek.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

      Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
      Een lens maakt een afbeelding van wat je ziet op een plat vlak. Aangezien de lens een rond iets is zal deze afbeelding ook rond zijn. De diameter van de afgebeelde cirkel is bepalend op welk film (of sensorformaat) de lens bruikbaar is.
      Voor een APS sensor is deze cirkel kliener dan voor een FF sensor.
      Het is dus omgekeerd. Voor de APS sensor hebben lenzenfabrikanten lenzen ontwikkeld die een kleinere cirkel afbeelden. Een "oude" lens zal dus een grotere afbeeldingscirkel hebben dan voor een APS sensor nodig is.
      Het is dus geen kwestie van correcties of wat dan ook, maar van de afgebeelde cirkel, en dus eigenlijk ook de beeldhoek.
      Wat gebeurt er dan als je een lens voor aps formaat op een analoge camera of op een ff camera gebruikt

      Comment


      • #4
        Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

        Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        Wat gebeurt er dan als je een lens voor aps formaat op een analoge camera of op een ff camera gebruikt
        Het lijkt dan alsof je door een WC-rolletje kijkt.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Het lijkt dan alsof je door een WC-rolletje kijkt.
          Het zou zelfs meer kunnen zijn dan dat: de EF-S lenzen van Canon steken wat 'uit' in de camera zelf. De spiegel van een FF zou ze kunnen raken, waardoor zowel de camera als het objectief schade hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

            als je een lens voor aps op een ff camera gebruikt krijg je donkere hoeken. Die hoeken vallen buiten de cirkel die afgebeeld wordt.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

              Maar vaak niet aan de telekant.
              Stel je zet een 18-70mm Nikkor op een Nikon film slr.
              Op 18mm heb je last van zware zwarte vignettering. Dat word echter steeds minder als je inzoomt tot het bij een mm of 30 helemaal weg is. Vanaf 30mm kun je de lens dan gewoon op je gewone film slr gebruiken. Dat geld net zo goed voor bijvoorbeeld de 18-200.
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                Vignetering valt misschien wel weg, maar heb je al eens gedacht aan randonscherpte?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                  Eigenlijk zijn we er sederd de invoering van het digitale tijdperk daar wel beetje op achteruitgegaan, op het analoge tijdperk want we zijn van ff naar aps gegaan ,wat ook bestond in het analoge tijd perk ,de aps camera,s voor filmrolletjes ,maar die moest ook al inboeten op scherpte ,omdat de foto toch meer uitvergroot moest, maar er nu ook meer voordelen denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                    D3 en D700 herkend wel, wat voor objectief er op de camera staat, DX of FX (FullFrame) en gaat dan maar een beperkt deel van de sensor gebruiken, natuurlijk ten koste van pixels.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                      Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                      Eigenlijk zijn we er sederd de invoering van het digitale tijdperk daar wel beetje op achteruitgegaan, op het analoge tijdperk want we zijn van ff naar aps gegaan ,wat ook bestond in het analoge tijd perk ,de aps camera,s voor filmrolletjes ,maar die moest ook al inboeten op scherpte ,omdat de foto toch meer uitvergroot moest, maar er nu ook meer voordelen denk ik
                      Waarom achteruitgegaan ? Nikon, Canon en Sony hebben nu toch allen een of meerdere FF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                        Dat achteruitgegaan begrijp ik ook niet; als ik mijn oude dia's vergelijk met mijn digitale beelden kan ik alleen maar een zeer grote technische vooruitgang vaststellen. En dit bleek al zo vanaf mijn D70 met amper 6 MPix.
                        En ik kan niet zeggen dat ik in het analoge tijdperk slecht materiaal gebruikte (Nikon F90x - F100, 80-200/2.8AFD, 50/1.8 20/2.8AFD).
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Waarom achteruitgegaan ? Nikon, Canon en Sony hebben nu toch allen een of meerdere FF.
                          Ik bedoel dan als je ff wil je veel meer moet betalen, vergeleken bij vroeger ,dat is dan ook het enige hoor anders zijn er alleen maar voordelen , je film niet meer gegelijken met digital , alhoewel er nog altijd mensen film verkiezen, dat (achteruitgaan) slaat alleen maar op de f.f , nu moet je 1500euro betalen voor ff vroeger had je dat voor 500 euro
                          Last edited by koen1950; 6 oktober 2008, 15:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                            Vroeger moest je veel meer betalen, wat kostte film, ontwikkelen en afdrukken niet? Ik had mij eerste digitale camera er in 3 maanden uit, 2 vakanties met veel foto's.

                            Daarbij de FF's komen in net zo'n prijsspiraal als de camera's met kleine sensor, als mensen tenminste het willen kopen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn alle lenzen geschikt voor ff

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Vroeger moest je veel meer betalen, wat kostte film, ontwikkelen en afdrukken niet? Ik had mij eerste digitale camera er in 3 maanden uit, 2 vakanties met veel foto's.

                              Daarbij de FF's komen in net zo'n prijsspiraal als de camera's met kleine sensor, als mensen tenminste het willen kopen.
                              ja ik hoop ook dat ze wat betaalbaar worden ,ik werk met een D80 ,maar ik denk dat ze toch altijd een beetje het dubbele gaan kosten, vroeger had je de hasselblads , was ook geen camera voor jan modaal , en dat zal je nu ook blijven houden denk ik

                              Comment

                              Working...
                              X