Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

    Hallo

    Ik heb op mijn EOS een standaard 18/55 mm lens zitten en ik wil toch eens uitbreiden.
    Ik doe veeL aan weerfotografie en denk er al een tijdje over na een groothoek aan te schaffen. Mijn oog viel op de Canon EF-s 10-22 mm Wie hebben er ervaring met deze lens of zijn er betere keuzes?
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

  • #2
    Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

    Is een zeer goede keuze, goede lens.
    Enkele leuke alternatieven zijn: tokina 11-16 of 12-24 of de sigma 10-20

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

      Voor een Canon-crop camera is dit de beste keuze, maar helaas ook de duurste. Ik heb dit objectief ook en ben er heel tevreden over.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

        Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
        Voor een Canon-crop camera is dit de beste keuze, maar helaas ook de duurste. Ik heb dit objectief ook en ben er heel tevreden over.
        Tokina heeft nu een 11-17 op de markt die evengoed zoniet beter scoort dan de canon en hij is goedkoper en lichtsterker (2.8)...

        Grts J
        Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

          Juist Tokina heeft een 11-16mm. Is inderdaad even goed(of beter) als de canon 10-22, en lichtsterker, maar toch ook een stuk beperkter qua bereik.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

            Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
            Juist Tokina heeft een 11-16mm. Is inderdaad even goed(of beter) als de canon 10-22, en lichtsterker, maar toch ook een stuk beperkter qua bereik.
            Juist daarom ga ik ook alleen maar voor 10mm

            Het blijkt dat bij de EF-s 10-22 mm van Canon ook de minste vervorming voor komt heb ik vernomen?
            Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
              Juist daarom ga ik ook alleen maar voor 10mm

              Het blijkt dat bij de EF-s 10-22 mm van Canon ook de minste vervorming voor komt heb ik vernomen?
              die 1mm verschil zal het neit maken denk ik.... 16 tov 22 daarentegen!
              Pers vindt ik 2.8 belangrijker dan het bereik, die keuze moet je zelf maken.
              Ik heb een 17 55 2.8 IS, dit sluit perfect aan.

              Grts Jan
              Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                die 1mm verschil zal het neit maken denk ik.... 16 tov 22 daarentegen!
                Pers vindt ik 2.8 belangrijker dan het bereik, die keuze moet je zelf maken.
                Ik heb een 17 55 2.8 IS, dit sluit perfect aan.

                Grts Jan
                Ik ben nog een leek op dit gebied. Maar de F waarde geeft toch de hoeveelheid lichtinval aan wat je sluiter dus weer bepaalt?

                En dan nog een vraagje. Het verschil bij de 2 objectieven is dat zoon groot verschil?
                Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                  Ik ben nog een leek op dit gebied. Maar de F waarde geeft toch de hoeveelheid lichtinval aan wat je sluiter dus weer bepaalt?

                  En dan nog een vraagje. Het verschil bij de 2 objectieven is dat zoon groot verschil?
                  Het verschil in lichtsterkte heb je nodig om nog een scherpe foto te maken in "mindere" lichtomstandigheden, (zonder statief)
                  Ben je van plan om enkel landschappen en nooit binnen te fotograferen met deze lens zou ik voor het grotere bereik gaan, wil soms interieurs van bv kastelen fotograferen dan ben je met de 2.8 beter gesteld.
                  Over vervorming weet ik dat de canon goed scoort, de tokina heb ik nog niks over gelezen dus zal het nog wel meevallen.
                  Kijk es op photozone.de daar zijn de lenzen uitgebreid getest

                  Grts Jan
                  Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                    . Maar de F waarde geeft toch de hoeveelheid lichtinval aan wat je sluiter dus weer bepaalt?
                    Nee, dat is zo gesteld helemaal niet waar.
                    Om dat toe te lichten zou ik hier een complete cursus neer moeten zetten en dat doe ik niet.
                    Beetje studie kan je verder helpen......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                      Bedankt voor jullie reaties!


                      Ik zal vooral landschappen/wolken luchten gaan fotograferen, maar ook veel bouwactiviteiten zo als hijskranen zet ik vaak op de foto. Voor binnenfotografie gebruik ik meestal als ik zonder de flits werk een statief.

                      Nog even doorsparen en dan ga ik misschien wel voor de 10 mm van Canon.
                      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                        Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                        die 1mm verschil zal het neit maken denk ik....
                        Toch niet onderschatten, die 1mm. Op een 1.6 cropcamera (zoals 400D) heeft dit volgende resulaten.

                        Op 11mm: x=90° / y=67°
                        Op 10mm: x= 95° / y=73°

                        Uw beeldhoek vergroot dus zowel horizontaal als verticaal met 5 graden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                          Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                          Het verschil in lichtsterkte heb je nodig om nog een scherpe foto te maken in "mindere" lichtomstandigheden, (zonder statief)
                          Ben je van plan om enkel landschappen en nooit binnen te fotograferen met deze lens zou ik voor het grotere bereik gaan, wil soms interieurs van bv kastelen fotograferen dan ben je met de 2.8 beter gesteld.
                          Over vervorming weet ik dat de canon goed scoort, de tokina heb ik nog niks over gelezen dus zal het nog wel meevallen.
                          Kijk es op photozone.de daar zijn de lenzen uitgebreid getest

                          Grts Jan
                          f:3.5 is best te doen, op 10mm kan je scherpe fotos maken uit de hand met 1/15 sec van hele kerkinterieurs, waar je achteraf zo de stambomen van kan aflezen

                          ik verbaas mij nog altijd over de EF-S 10-22, regelmatige scherpte over heel het bereik, vervorming wordt opmerkelijk goed opgevangen, weinig CA en vooral weinig flare bij tegenlicht, hoe maken ze het ?

                          de nieuwe tokina schijnt scherper te zijn, maar ten koste van veel CA

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                            Maar welke lens is uiteindelijk dan toch het beste? De Tokina 10-17mm of de Canon EF-S 10-22mm ?

                            Het gaat mij het meest om mooie heldere scherpe foto's zonder al te veel kromtrekringen.
                            Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF-s 10-22 mm goede keuze?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                              Maar welke lens is uiteindelijk dan toch het beste? De Tokina 10-17mm of de Canon EF-S 10-22mm ?

                              Het gaat mij het meest om mooie heldere scherpe foto's zonder al te veel kromtrekringen.
                              De 10-22 van canon

                              Comment

                              Working...
                              X