Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens ook ok voor tele?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens ook ok voor tele?

    Hallo,

    Als men een macrolens gebruikt: bvb de Tamron 180mm f/3.5 Di LD IF Macro 1:1 SP AF.
    Krijg je dan ook redelijke kwaliteit als je die gebruikt als lichtsterke tele?

    Pascal.
    Last edited by pascalsn; 5 oktober 2008, 14:34.
    Canon 30D
    http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

  • #2
    Re: Macro lens ook ok voor zoom?

    de Tamron is toch een lichtsterke tele maar met macro-eigenschappen zoals 1:1 vergroting.

    Je kan misschien ook eens kijken naar de Sigma 150 2.8 of Sigma 180 3.5... Die krijgen heel goede commentaren... en die kan je dus voor macro als "gewone tele" gebruiken net zoals die Tamron uiteraard...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens ook ok voor zoom?

      De titel van de topic is onhandig: een macro lens immers meestal geen zoom maar een telelens met vast brandpunt. In het algemeen is een macrolens dus ook als telelens zeer bruikbaar en scherp; alleen is de AF van de 150/180mm van Sigma relatief traag (wel nauwkeurigf). dit geldt ook voor de Canon.

      Omgekeerd zijn prime telelenzen met tussenringen vaak ook uitstekend bruikbaar voor macro.

      Misschien als Pascal zijn camera + reeds in bezit zijnde lenzen vermeldt, dat een gerichter advies mogelijk is, evenals het gebruiksdoel van een lichtsterke tele. Toneel of concert hebben toch iets andere eisen dan bv sport.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens ook ok voor zoom?

        Ik gebruik mijn 100mm Macro (Canon) ook als gewone en portretlens, en dat werkt perfect!

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens ook ok voor zoom?

          Wel, het gaat over een fototoestel Sony A300.
          De enige lens in bezit is de 16-105mm van Sony.
          Ik dacht dus om 1 lens te kiezen en daarmee 2 vliegen in 1 klap te slaan, primair redelijke macro foto's te kunnen maken, en secundair die lens ook te kunnen gebruiken als tele.
          Een 100mm macrolens zou dus in bereik wel overlappend zijn met de 16-105 natuurlijk, vandaar de keuze voor meer tele, om bvb eens een vogeltje, of een persoon op afstand onopvallend mooi in beeld te kunnen krijgen.
          Kwalteit is natuurlijk altijd belangrijk, maar het gaat hier niet over professionele fotografie.
          Budget: iets tussen 150 en 400 euro, dacht ik zo.
          Daarom dacht ik eventueel ook aan de Tamron 75-300mm f/4-5.6 LD Macro AF
          Deze geeft geen 1:1 macro, en is niet lichtsterk, maar 't is toch al iets.
          Ik weet wel dat men bij dergelijke lenzen wat inboet aan kwaliteit, maar valt volgens de commentaren bij www.slrgear.com of fredmiranda.com nogal mee.
          edit: krijgt wel de kritiek dat deze lens absoluut geen macro mogelijkheden heeft.
          Last edited by pascalsn; 5 oktober 2008, 14:41.
          Canon 30D
          http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens ook ok voor tele?

            Of de
            Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro APO ?
            Canon 30D
            http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens ook ok voor zoom?

              Oorspronkelijk geplaatst door pascalsn Bekijk bericht
              Wel, het gaat over een fototoestel Sony A300.
              De enige lens in bezit is de 16-105mm van Sony.
              Ik dacht dus om 1 lens te kiezen en daarmee 2 vliegen in 1 klap te slaan, primair redelijke macro foto's te kunnen maken, en secundair die lens ook te kunnen gebruiken als tele.
              Een 100mm macrolens zou dus in bereik wel overlappend zijn met de 16-105 natuurlijk, vandaar de keuze voor meer tele, om bvb eens een vogeltje, of een persoon op afstand onopvallend mooi in beeld te kunnen krijgen.
              voor dat vogeltje zal je met een 150 of een 180 (macro) lens nog niet toekomen hoor,
              misschien zou dat met een extender al wat beter gaan
              een zoomlens waar men 'macro' in de naam geplakt heeft om wat beter te verkopen is volgens mij geen goede keuze: de bouwkwaliteit, de lichtgevoeligheid en de scherpte zijn niet ideaal.
              groeten, Sebastiaan

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens ook ok voor tele?

                Oorspronkelijk geplaatst door pascalsn Bekijk bericht
                Of de
                Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro APO ?
                Ik heb die lens een heel korte tijd gehad en die voldeed absoluut niet aan mijn verwachtingen.
                Als je een redelijke macro wilt raad ik eveneens de sigma 150 aan.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens ook ok voor tele?

                  De sigma 150 is er dacht ik niet met a mount vatting.
                  De tamron 180 mm is op zich prima geschikt voor macro, maar wat eerder gezegd is niet ideaal voor het telewerk ivm. de trage autofocus.
                  De tamron 70-300 schijnt voor het dichtbijwerk beter te zijn dan de sigma in dezelfde range. Dus als het in eerste instantie om de 1:2 opnamen gaat is de tamron wellicht de betere keus. Als je dichterbij wilt dan 1:2 kan een 100 mm macro ook een prima alternatief zijn. Wat goedkoper dan een 180 mm, en beter hanteerbaar. Daarnaast zou je dan bijv toch nog de 70-300 kunnen kopen voor je candid portretten. Of een 2e hands beercan, of de 55-200 van tamron of... (er zijn zoveel alternatieven op dit gebied )
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens ook ok voor tele?

                    Ik begrijp hier in ieder geval dat het beter is als je macro wil, best een echte macro te nemen, zelfs als dit niet voor professionele doeleinden is, en de tele-eigenschappen ervan van ondergeschikt belang zijn bij de keuze van de soort macro, maar gewoon wel mooi meegenomen zijn als een lichtsterke prime. Dus een tele-zoomlens met redelijk aanvaarbare macrocapaciteiten op schaal 1:2 is er eigenlijk niet. Hiervoor vond ik de ervaring van o.a. Red Falcon zeer nuttig.
                    Bedankt in ieder geval voor dit inzicht!
                    Last edited by pascalsn; 6 oktober 2008, 10:52.
                    Canon 30D
                    http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens ook ok voor tele?

                      sommige merken plaatsen nogal vlug macro label op hun lens omdat die een vrij kortre minimale brandpuntsafstand heeft maar daarom geen vergroting van 1;1 soms wel 1:2 of 1:2.3
                      bij wedstrijden gebruikt men 1:1 vaak als macro voorwaarde zoniet is het close-up
                      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                      IMac/IPad/Mac Air 
                      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens ook ok voor tele?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Ik heb die lens een heel korte tijd gehad en die voldeed absoluut niet aan mijn verwachtingen.
                        Als je een redelijke macro wilt raad ik eveneens de sigma 150 aan.

                        Grtz, RF
                        Een redelijke macro? Ik dacht dat de 150 juist goede macro's voortbracht!?
                        ::: Flickr :::

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens ook ok voor tele?

                          En deze dan? Tamron 55-200mm f/4-5.6 Di II LD Macro AF
                          Die krijgt redelijke beoordelingen, in verhouding tot zijn ultra lage prijs (minder dan 100€),
                          en kan tot 1:3.5 voor Macro. (wat natuurlijk geen 1:1 is, maar toch al iets).

                          Diafragma nog F4 op 100mm, en nog F5 tot 180mm.
                          (geen F2.8 natuurlijk, maar toch niet echt bij de traagste lenzen)

                          Nogmaals, ben me er terdege van bewust, dat we hier niet meer bij de 'klasse' lenzen zitten, totaal niet bij echte macro lenzen, niet bij kwalitatieve telezooms, maar bij de goedkope, maar daarom niet waardeloze, lenzen. Ben een klein beetje afgeweken van de titel van deze topic, maar het ging eigenlijk vooral over een tweede lens aanschaffen, naast de Sony 16-105, die aanvullend was in telebereik, en wat meer close up foto's aankon.

                          Dat mag hier toch ook eens hé, op Belgiumdigital? Goedkope alternatieven vinden, in deze econmisch barre tijden...
                          Last edited by pascalsn; 8 oktober 2008, 21:00.
                          Canon 30D
                          http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens ook ok voor tele?

                            nog ivm de Tamron 55-200:
                            De term "macro" hoort natuurlijk niet bij deze lens: 1:3.5 is gewoon geen macro, maar wel close up.
                            Dit zal waarschijnlijk de strafste close up zijn met die lens: http://www.pbase.com/image/78269197

                            Er staan nogal wat voorbeeldfoto's op die site zeg! Maar daarmee weet je natuurlijk nog niet alles.
                            Last edited by pascalsn; 8 oktober 2008, 21:01.
                            Canon 30D
                            http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens ook ok voor tele?

                              ik heb nog zo'n tamron te koop, pm indien interesse
                              No rules. Great shots.
                              -
                              Online

                              Comment

                              Working...
                              X