Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

    Beste forumbezoekers,

    Ik heb net een nikkor 17-55 f2.8 gekocht. De scherpte ik OK.

    Maar helaas heb ik opgemerkt dat mijn foto's in de buitenlucht overbelicht zijn. Dit vooral als de zon schijnt. Opmerkelijk vind ik dat de overbelichting vooral op 55mm is en niet op 17mm. Dus hoe verder je zoomt hoe overbelichter de foto.

    Ik heb de lens pas vandaag gekocht en ik heb tijdens het testschieten geen zonnekap gebruikt. Zou daar het probleem kunnen zitten?

    Ps: De lichtmeting stond op matrixmeting en ik gebruik een nikon d50.

  • #2
    Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

    Ik heb deze ervaring niet.

    Hoe zit het met andere lenzen?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

      Bij mijn nikkor 18-135 en nikkor 80-200 f2.8 heb ik dat probleem niet.

      Ik heb een poos geleden de tamron 17-50 f2.8 geprobeerd. Maar raar maar waar, bij deze lens had ik net hetzelfde overbelichtingsprobleem.

      Comment


      • #4
        Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

        wat fotografeer je buiten? mss eens op spotmeting zetten ?
        toevallig belichtingscompensatie aan?
        voorkeurmodus diafragma? kan zijn dat je bij grote diafragma een te trage sluiter krijgt (vb bij 1.4 in fel zonlicht zullen de meeste camera's nog een te trage sluitersnelheid produceren)
        Photography helps people to see
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

        Comment


        • #5
          Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

          zou toch effe wat meer gaan testen hoor al vorens je zorgen te gaan maken.
          je hebt nu nl een lichtgevoelige lens hè(2.8).
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

            ik vind it heel eigenaardig...

            ik heb dezelfde lens en schiet met een nikon D80 en ken dit probleem helemaal niet, integendeel..ik vind dit een superding, die kleuren, contrasten...amai, daar kon mijn kitlens niet aan tippen, hoor!

            ik vind juist de foto's buiten bijzonder knap..misschien moet je je lens een beetje beter leren kennen eer je echt een oordeel velt...na een tijd zal je dit superding echt gaan waarderen!


            veel succes!
            Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

            Comment


            • #7
              Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

              Bedankt jongens!

              Ik zal dus nog wat meer moeten oefenen.

              Ik fotografeer vooral vrachtwagens en ben dus afhankelijk van het weer. Daarom heb ik gekozen voor een lichtsterker objectief.

              Ik had vooral geschoten in de P-stand en in de M-stand. Maar beiden gaven dezelfde resultaten.

              Ik had de af-veldstand op dichtstbz. staan. Misschien moet ik de camera op enkel veld zetten.

              Comment


              • #8
                Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-L- Bekijk bericht
                Ik had de af-veldstand op dichtstbz. staan. Misschien moet ik de camera op enkel veld zetten.
                Dat heeft er dus niks mee te maken, als je niet in spotmeting werkt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                  Beste forumleden,

                  Na een week testen merk ik totaal geen verandering. Ik heb alles geprobeerd en het overbelichtingsprobleem is nog steeds dezelfde. Tussen 17 en 30 mm is de belichting OK, maar van 30 mm tot 55 mm beginnen de foto's over te belichten. Dit vind ik zeer storend. Immers ik moet voortdurend mijn foto's in Nikon capture onderbelichten. Ps: Deze overlichting is alleen wanneer ik foto's buiten maak.

                  De belichting op zetten -0,3 helpt een beetje op 55 mm, maar omdat ik actie foto's maak en snel moet handelen is dit niet de juist methode. Immers ik moet dan zeer snel de belichting op 0 zetten wanneer ik op bijvoorbeeld op 22 mm wil schieten.

                  Opmerkelijk vind ik dat het histogram van mijn camera voortdurend naar rechts piekt. Ik heb voorbeeldfoto's op internet gezien en ook hun histogrammen bestudeerd. Opvallend is dat zij wel een mooie evenwichtige volle histogrammen krijgen en dit bij dezelfde sluiter - en diafragma instellingen.

                  Ik neem aan dat het probleem in de body zit en niet in de lens. De kleuren en de scherpte van de lens zijn uitmuntend. Maar helaas door de overbelichting vallen deze in het niet.

                  Weet iemand wat ik moet doen. Moet ik mijn nikon d50 laten repareren?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-L- Bekijk bericht
                    Beste forumleden,

                    Na een week testen merk ik totaal geen verandering. Ik heb alles geprobeerd en het overbelichtingsprobleem is nog steeds dezelfde.

                    Ik neem aan dat het probleem in de body zit en niet in de lens. De kleuren en de scherpte van de lens zijn uitmuntend. Maar helaas door de overbelichting vallen deze in het niet.

                    Weet iemand wat ik moet doen. Moet ik mijn nikon d50 laten repareren?
                    Als andere lenzen het niet doen , dan moet je het toch in de lens zoeken, heb je nog garantie?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                      Ligt het niet aan de D50? Ik heb deze ook en moet vaak een kleine stop onder belichten om geen overbelichting te hebben.
                      ... see the ART not the TOOL ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                        Zou het kunnen dat de lens om de een of andere bizarre reden vanaf 50 als maximum diafragma niet langer 2.8, maar bvb 3.5 doorgeeft aan de camera terwijl het weldegelijk 2.8 is?
                        Wat als je op Av stand werkt en die op 5.6 ofzo zet, heb je dan nog overbelichting?

                        Groeten,
                        Koen
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                          Maak eens belichtingstrapjes in diafragma-voorkeuze stand. Dan kan je snel genoeg zien of het iets met diafragma te maken heeft.


                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Zou het kunnen dat de lens om de een of andere bizarre reden vanaf 50 als maximum diafragma niet langer 2.8, maar bvb 3.5 doorgeeft aan de camera terwijl het weldegelijk 2.8 is?
                          Wat als je op Av stand werkt en die op 5.6 ofzo zet, heb je dan nog overbelichting?

                          Groeten,
                          Koen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                            Zet eens een fotootje neer.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overbelichting nikkor 17-55 f2.8

                              Hallo,

                              Ik heb de test met de diafragma's gedaan. Ik heb een grondverzetkraan gefotografeerd. De zon scheen recht op mijn rug. Opvallend vond ik er geen overbelichting bij f2.8 was, maar sprong gewijs nam de overbelichting toe. Bij f5.6 was het wel minder dan bij f8. In alle omstandigheden heb ik op 55 mm gefotografeerd.

                              Normaal fotografeer ik in volle zon met diafragma f8 of 7.1. Om nu voortdurend met f2.8 te fotograferen vind ik een beetje te gek.

                              Wat wil dit nu zeggen? Ligt het aan de lens of aan de body?

                              Foto's moet je blijkbaar eerst op een externe site zetten om ze op belgiumdigital te laten zien. Geïnteresseerden kan ik altijd nog voorbeeldfoto's doormailen.

                              Ik heb de lens nieuw gekocht, dus ik heb nog garantie.

                              Comment

                              Working...
                              X