Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extra lensje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extra lensje

    Hey, aangezien ik nieuw ben in deze hobby en ik me mijn eerste spiegelreflex heb aangeschaft (een eos 400d) ben ik nu op zoek naar een extra lichtgevoelige lens als aanvulling op de kitlens 18-55.
    Heb ondertussen ook al de 55-250 ef-s is lens aangeschaft voor beetje bereik te hebben, aangezien de standaard lens toch beperkt is.
    Nu wil ik de 50mm 1.8f kopen om te leren kadreren voor mezelf en om misschien ooit met portretten te kunnen oefenen.
    Is deze lens daar goed voor geschikt en waarvoor is deze nog ideaal?
    Want vraag me af waarom de meeste zo een lens zouden aanschaffen en zouden gebruiken.

    groeten bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: extra lensje

    Om te leren kaderen, heb je geen nieuwe lens nodig, alleen de zelfbeheersing om van de zoom af te blijven.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: extra lensje

      Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
      Hey, aangezien ik nieuw ben in deze hobby en ik me mijn eerste spiegelreflex heb aangeschaft (een eos 400d) ben ik nu op zoek naar een extra lichtgevoelige lens als aanvulling op de kitlens 18-55.
      Heb ondertussen ook al de 55-250 ef-s is lens aangeschaft voor beetje bereik te hebben, aangezien de standaard lens toch beperkt is.
      Nu wil ik de 50mm 1.8f kopen om te leren kadreren voor mezelf en om misschien ooit met portretten te kunnen oefenen.
      Is deze lens daar goed voor geschikt en waarvoor is deze nog ideaal?
      Want vraag me af waarom de meeste zo een lens zouden aanschaffen en zouden gebruiken.

      groeten bart
      OK, je zegt dat je huidige lens beperkt is en daarom een grotere zoomlens hebt gekocht. Je kitlens gaat tot 55mm en deze is dus te kort en nu zou je een 50mm prime bijkopen.
      En ga je dan studiowerk doen? Of straatfotografie? partyfotografie?

      Misschien even meegeven welk type fotografie je wil doen.
      En waarvoor een lens kan gebruikt worden is voor iedereen anders. Sommigen gebruiken een 70-200 voor huwelijksfotografie en andere dan weer voor groot wild.

      Comment


      • #4
        Re: extra lensje

        Ja de kitlens vond ik een beetje te beperkt, maar wel fijn om met groothoek te gebruiken gedeeltelijk.
        Daarmee om toch beetje meer bereik te halen had ik de 55-250 gekocht.
        Maar hoor wel dat de 50prime van kwaliteit van foto's beter is? daarom alleen al misschien, en deze is toch ook beter geschikt voor portret nee?
        Nu maak ik zowat foto's van vanalles, natuur, gebouwen en ook veel wagens, ma wil portret ook wel oefenen en dacht dat deze daar misschien goed voor was?
        Macro is soms ook eens intressant maar met de lenzen die ik nu bezit zijn er niet echt zo geschikt voor denk ik.
        Maar tis hem dus zeker wel te doen om portretten te gaan maken.

        groeten
        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
        500px site: https://500px.com/crazy_b

        Comment


        • #5
          Re: extra lensje

          Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
          Ja de kitlens vond ik een beetje te beperkt, maar wel fijn om met groothoek te gebruiken gedeeltelijk.
          Daarmee om toch beetje meer bereik te halen had ik de 55-250 gekocht.
          Maar hoor wel dat de 50prime van kwaliteit van foto's beter is? daarom alleen al misschien, en deze is toch ook beter geschikt voor portret nee?
          Nu maak ik zowat foto's van vanalles, natuur, gebouwen en ook veel wagens, ma wil portret ook wel oefenen en dacht dat deze daar misschien goed voor was?
          Macro is soms ook eens intressant maar met de lenzen die ik nu bezit zijn er niet echt zo geschikt voor denk ik.
          Maar tis hem dus zeker wel te doen om portretten te gaan maken.

          groeten
          Ik heb zelf geen ervaring met deze prime maar heeft inderdaad een goeie prestatie maar waarom niet kiezen voor bv. een Tamron 28-75 2.8 lens die je toch ook wat groothoek heeft en een beetje meer zoom maar toch lichtsterk en sterk als je deze een stop dichtdraait.
          Maar misschien heeft iemand anders hier een andere opinie over en kunnen we verder discussieren

          Comment


          • #6
            Re: extra lensje

            Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
            Ja de kitlens vond ik een beetje te beperkt, maar wel fijn om met groothoek te gebruiken gedeeltelijk.
            Daarmee om toch beetje meer bereik te halen had ik de 55-250 gekocht.
            Maar hoor wel dat de 50prime van kwaliteit van foto's beter is? daarom alleen al misschien, en deze is toch ook beter geschikt voor portret nee?
            Nu maak ik zowat foto's van vanalles, natuur, gebouwen en ook veel wagens, ma wil portret ook wel oefenen en dacht dat deze daar misschien goed voor was?
            Macro is soms ook eens intressant maar met de lenzen die ik nu bezit zijn er niet echt zo geschikt voor denk ik.
            Maar tis hem dus zeker wel te doen om portretten te gaan maken.

            groeten
            Ga na wat het voordeel van zo'n 50mm is.
            Het brandpunt heb je al met 2 lenzen, dat is het dus niet.
            HET voordeel van die 50mm is de lichtsterkte (+goedkoop) en daar kan je op 2 manieren gebruik van maken;
            1-bij slechte lichtomstandigheden kan je nog foto's maken waar de kitlenzen het af laten weten.
            2-De mogelijkheid van een kleine scherptediepte, een onderwerp isoleren van de achtergrond, daarvoor is die 50mm zeker geschikt, maar dat gaat ook met de 55-250 op F4 en pakweg 100mm of langer

            Je mag zelf bepalen of je dat aanspreekt.

            PS, ik bezit 5 stuks 50mm , van f 1,4 tot 2.8 met p-draad en handfocus en gebruik ze eigenlijk alleen maar als ik er met opzet eens op uitga met 1 lens, puur om te kijken wat er dan uitkomt.
            Het is een onhandig bereik op een cropcamera, te lang voor algemeen en te kort voor tele.

            Comment


            • #7
              Re: extra lensje

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
              Maar tis hem dus zeker wel te doen om portretten te gaan maken.
              Met de 50 1.8 ben je eigenlijk altijd goed, zeker voor z'n prijs/kwaliteit. Als je hoofd/schouder portretten wil maken kan je bv ook de 85 1.8 overwegen: betaalbaar en mooi bokeh. Mijn favoriete lens voor portretjes, ook omdat je wat afstand kan houden (kindjes...)
              Een alternatief voor de 50 1.8 is de sigma 50 1.4, die krijgt goede kritieken, er is ook een prima Canon 50 1.4
              Ik zelf heb een sigma 50 2.8 Macro: zeer scherpe lens die dus ook geschikt is voor Macro (waar je blijkbaar ook interesse voor hebt)

              Comment


              • #8
                Re: extra lensje

                Een andere prime met een prachtige prijs/kwaliteit verhouding is zoals al vermeld de 85 1.8.
                Is natuurlijk wel een ander bereik dan de 50mm.

                Comment


                • #9
                  Re: extra lensje

                  De meningen zijn blijkbaar toch zeer verdeeld, maar denk toch wel dat deze kans maakt, mede wat ik lees over de kwaliteit en ook over de lichtgevoeligheid, wat toch ook wel een goed van pas kan komen.
                  Maar dan binnenkort eens gaan kijken ervoor dan.
                  Toch bedankt allen voor de reacties.

                  groeten
                  Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                  500px site: https://500px.com/crazy_b

                  Comment


                  • #10
                    Re: extra lensje

                    Door de grote diafragma-opening van zo'n 50mm heb je niet alleen meer lichtsterkte, maar je heb ook meer mogelijkheden om met een beperkte scherptediepte te werken.
                    Het is wel moeilijker om perfect op het juiste punt scherp te stellen, maar dat is ook iets wat je dan moet leren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: extra lensje

                      Ja kan me er wel in vinden dat het oefenene zal worden dan weer, maar dat heb ik er alvast voor over, tis bijna een verslaving geworden om met de canon bezig te zijn, en moet zo zoveel leren.
                      Toch allen bedankt van de reacties, heb ik weer wat meningen bijgekregen.
                      de 50mm1.8 staat bij deze op het lijstje.

                      groeten
                      Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                      500px site: https://500px.com/crazy_b

                      Comment

                      Working...
                      X