Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens 100mm 2.8 Macro of 85mm 1.8 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens 100mm 2.8 Macro of 85mm 1.8 ?

    Zelf zit ik al een tijd te twijfelen tussen deze 2 lenzen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Zelf ben ik van plan om foto's te maken van delen van gezichten en ik vraag mij af of de 85 1.8 tot zo dichtbij kan scherpstellen.

    Daarnaast vraag ik mij af of beide lenzen volopen wel scherp zijn (ondanks zeer beperkte dof).

    Ik weet dat de 85mm 1.8 zeer snel is met focussen, hoe zit dat met de 100mm 2.8macro? deze heeft wel een USM motor, maar is deze nog steeds snel ?
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

  • #2
    Re: portretlens 100mm 2.8 Macro of 85mm 1.8 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
    Zelf zit ik al een tijd te twijfelen tussen deze 2 lenzen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Zelf ben ik van plan om foto's te maken van delen van gezichten en ik vraag mij af of de 85 1.8 tot zo dichtbij kan scherpstellen.

    Daarnaast vraag ik mij af of beide lenzen volopen wel scherp zijn (ondanks zeer beperkte dof).

    Ik weet dat de 85mm 1.8 zeer snel is met focussen, hoe zit dat met de 100mm 2.8macro? deze heeft wel een USM motor, maar is deze nog steeds snel ?
    Het zijn beide goede portretlenzen. De 100mm heeft een streepje voor omdat deze van zeer kortbij kan scherp stellen. Een close up van een oog (voor visagiste een plezier te doen) kan je hiermee maken. Het nadeel is dat deze een wat groter scherpstelverloop heeft dan de 85mm.
    Voor portret is dit echter geen nadeel. Ook is het bokeh wat beter dan de 85mm, omdat hier bij de 100mm, 8 lamellen in de diafragmaring zitten. Een zachtere achtergrond is hier het gevolg van. Ik stel me echter de vraag of je wel de volledige opening gebruikt bij portret. In een studio speelt een groot diafragma weinig rol. Dus wat die kleine scherpsteldiepte betreft denk ik eerder dat het van de fotograaf afhangt wat scherp word, en wat niet.

    Comment


    • #3
      Re: portretlens 100mm 2.8 Macro of 85mm 1.8 ?

      Ik ga niet akkoord met het advies van powerkiller.

      Een macrolens blijft een macrolens, en is speciaal ontworpen voor maximale scherpte op korte scherpstelafstanden en kleine diafragma's. Scherpstellen is ook vaak véél moeilijker.

      Ik zou voor de 85 mm gaan
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment

      Working...
      X