Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100-150?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100-150?

    Hoi

    Heb via de zoektop wel al een en ander opgezocht maar voor de zekerheid.

    Ik zou dus graag beginnen met Macro fotografie. Een tak van de fotografie die mij vrij moeilijk lijkt!?

    Ik heb even gekeken op konijnenberg en heb een voorkeur voor volgende lenzen.

    De 100 mm 2.8 van Canon.

    De 105 of de 150 van sigma.

    Iets anders vind ik niet zo direct.

    De Canon heeft een snellere focus dan de sigma denk ik!?

    Raden jullie iets aan? Of zijn jullie vertrouwt met een van deze lenzen.

    Het liefst zou ik de lens ook wel voor andere dingen kunnen gebruiken.. En dan is die snellere focus misschien wel handig?

    Een andere optie is de 70-200 F4 Is met tussenringen maar deze optie is veel duurder en daarom zo goed als on uitvoerbaar vrees ik.

    Alvast bedankt!
    Last edited by AndriesDeLeener; 4 oktober 2008, 12:10.
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: Macro

    90mm van Tamron niet vergeten
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      De Canon zou een veel snellere AF hebben, maar voor macrofotografie (of portretten) is het meestal geen probleem dat de AF vrij traag is, de Sigma en Tamron zijn ook heel scherp, maar ze hebben allebei een constructie waarbij de lens heel wat langer wordt als ze heel dichtbij moet scherpstellen.

      Door die snellere AF is die lens natuurlijk wel beter te gebruiken voor foto's waarbij een snellere AF wel noodzakelijk is.

      De Canon blijft dus steeds even lang (Internal Focus), heeft een snelle AF, en door de HSM scherpstelmotor kan je tijdens het scherpstellen gewoon zelf aan de scherpstelring draaien zonder dat je een schakelaar moet verzetten, en dat is ook heel handig bij macrofotografie.

      De andere twee zijn wel goedkoper...


      Voor de kleine beestjes is een 150 (Sigma) of 180mm (Sigma, Tamron, Canon) een betere keuze, maar die hebben allemaal een trage AF (zelfs de dure Canon EF 180mm f3,5 L Macro).
      Ik gebruik zelf de Sigma 150mm + meestal een 1,4x TC.
      Last edited by Black B@ndit; 3 oktober 2008, 21:09.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht


        Voor de kleine beestjes is een 150 (Sigma) of 180mm (Sigma, Tamron, Canon) een betere keuze, maar die hebben allemaal een trage AF (zelfs de dure Canon EF 180mm f3,5 L Macro).
        Ik gebruik zelf de Sigma 150mm + meestal een 1,4x TC.

        Hoe bedoel je? Kleine beestjes? De vergroting is toch hetzelfde, nl 1:1!?
        ::: Flickr :::

        Comment


        • #5
          Re: Macro

          vergeet de AF. bij macro kun je dat echt wel missen...
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Macro

            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
            Hoe bedoel je? Kleine beestjes? De vergroting is toch hetzelfde, nl 1:1!?
            Dezelfde vergroting wel, maar op een langere afstand. Voor dezelfde vergroting sta je met 180mm een heel stuk verder van je onderwerp, wat insecten minder snel wegschrikt. Wel rekening houden dat je met een 180 en 150mm moeilijker handheld foto's maakt.
            Mijn foto's en fractals
            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

            Comment


            • #7
              Re: Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
              Dezelfde vergroting wel, maar op een langere afstand. Voor dezelfde vergroting sta je met 180mm een heel stuk verder van je onderwerp, wat insecten minder snel wegschrikt. Wel rekening houden dat je met een 180 en 150mm moeilijker handheld foto's maakt.
              Klopt. Al vind ik persoonlijk dat het uit de hand fotograferen met lange macrolenzen niet véél moeilijker is dan met korte macrolenzen. Naar mijn mening is het met gelijk welk brandpuntsafstand intrinsiek moeilijk, omdat je eigen voor- en achterwaartse bewegingen minstens evenveel meespelen als lateraal gewiebel. Een grote lens is trouwens iets makkelijker om stabiel te houden (imho).

              Dus @ andries: als de sigma 150mm in je budget past, zou ik daar voor gaan. Wel ook investeren in een statief, als je nog geen zou hebben.
              Last edited by ThierryM; 4 oktober 2008, 09:49.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht

                Dus @ andries: als de sigma 150mm in je budget past, zou ik daar voor gaan. Wel ook investeren in een statief, als je nog geen zou hebben.
                Ja ik denk wel dat hij er in past. Waarom raad je precies de Sigma aan? Wegens de 150mm tov de 100 ? Een statief heb ik. Een velbon CX 640, stabiel en heeft een mooie grote.
                Last edited by AndriesDeLeener; 4 oktober 2008, 17:58.
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: Macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                  Ja ik denk wel dat hij er in past. Waarom raad je precies de Sigma aan? Wegens de 150mm tov de 100 ?!
                  In't kort: je kunt voor dezelfde vergroting verder van de beestjes blijven, en het is makkelijker om mooi egale achtergronden te krijgen. De lens zelf heeft ook een ijzersterke reputatie qua beeldkwaliteit en is heel degelijk gebouwd.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 100-150?

                    Bedankt voor de hulp. Waarschijnlijk dus de 150 van Sigma!

                    Verder, is het noodzakelijk om een afstandsbediening te hebben en een externe flits? Of niet?
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: 100-150?

                      Als je een statief gebruikt, dan is een afstandsbediening zeker aan te raden.
                      Ik heb die zelf nog niet, maar ik maak alle "kleine beestjes foto's" uit de hand.
                      Tegen dat ik een statief heb opgesteld zijn de beestjes meestal al lang gaan vliegen, daarom werk ik liever uit de hand.

                      Een flitser kan nuttig zijn voor macrofotografie, voor de niet te kleine beestjes kan je een flitser met omnibounce gebruiken, maar als je echt de maximale vergroting nodig hebt dan is een echte macroflitser (bijvoorbeeld een ringflitser) toch de betere oplossing.
                      Voor de meeste beestjes heb je dus helemaal geen ringflitser nodig, dat lukt wel met een externe flitser + omnibounce.
                      (Ik heb een ringflitser gehad, maar die heb ik terug verkocht omdat ik die een heel jaar niet had gebruikt.)

                      Voor beestjes probeer ik zoveel mogelijk het natuurlijke licht te gebruiken.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: 100-150?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als je een statief gebruikt, dan is een afstandsbediening zeker aan te raden.
                        Ik heb die zelf nog niet, maar ik maak alle "kleine beestjes foto's" uit de hand.
                        Tegen dat ik een statief heb opgesteld zijn de beestjes meestal al lang gaan vliegen, daarom werk ik liever uit de hand.

                        Een flitser kan nuttig zijn voor macrofotografie, voor de niet te kleine beestjes kan je een flitser met omnibounce gebruiken, maar als je echt de maximale vergroting nodig hebt dan is een echte macroflitser (bijvoorbeeld een ringflitser) toch de betere oplossing.
                        Voor de meeste beestjes heb je dus helemaal geen ringflitser nodig, dat lukt wel met een externe flitser + omnibounce.
                        (Ik heb een ringflitser gehad, maar die heb ik terug verkocht omdat ik die een heel jaar niet had gebruikt.)

                        Voor beestjes probeer ik zoveel mogelijk het natuurlijke licht te gebruiken.
                        Ik zou het liefst ook proberen om zoveel uit de hand te trekken. Want met een statief werken vind ik soms nog al traag. Ik heb gisteren wel bij foto rubens gezien dat ze van 'Dörr' een combi flits hebben. Een gewone en een ringflits. Apart te gebruiken. Lijkt me wel iets goed.
                        ::: Flickr :::

                        Comment


                        • #13
                          Re: 100-150?

                          Effe een vraagje. Is een 150 niet wat groot voor een crop camera? Of vergis ik me daarin?
                          ::: Flickr :::

                          Comment


                          • #14
                            Re: 100-150?

                            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Effe een vraagje. Is een 150 niet wat groot voor een crop camera? Of vergis ik me daarin?
                            da's maar een kwestie van leren werken met een lens met vast brandpunt... Je kan met een 150mm verder van bv insecten gaan staan en dan is de kans kleiner dat deze wegvliegen...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: 100-150?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              da's maar een kwestie van leren werken met een lens met vast brandpunt... Je kan met een 150mm verder van bv insecten gaan staan en dan is de kans kleiner dat deze wegvliegen...
                              Nja oke. Maar enig idee wat ik me dan bij die afstand moet voorstellen? 1 meter van de insecten? 2, 3, 4, 5 ?
                              ::: Flickr :::

                              Comment

                              Working...
                              X