Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

primes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • primes

    Beste bd'ers

    Ik heb zo eens zitten rondkijken naar de primes (van verschillende merken).

    Maar nu zit ik toch met een vraag:
    Als ik nu bijvoorbeeld de 85 mm neem, en ik zet een stap/enkele stappen naar voor dan sta ik toch evendicht bij als wanneer ik een 100 mm zou gebruiken?
    Of zijn er die een 50 mm, 85 mm, 100, .... hebben (samen)?

    En als ik vooral portretfotografie doe (modellen), is dan een macro lens ook bruikbaar? of zijn die echt te traag e.d. ?

    Ik ken eigenlijk niks van primes, heb enkel de 50 mm 1.8 omdat dat een lens zou zijn die iedereen moet hebben (en kan dit ook bevestigen).


    sorry als het allemaal wat dom is, maar ik zit er even mee


    Glenn
    Last edited by GlennVerbraeken; 1 oktober 2008, 21:49.
    No rules. Great shots.
    -
    Online

  • #2
    Re: primes

    Een 85 en 100 met dezelfde karakteristiek zou ik ook niet nemen. Voor portret eerder 85mm. Voor portet is een macrolens van 100mm op een crop 1,6 toestel wel vrij lang, maar de AF van de Canon is op zich gewoon snel.
    Zelf heb ik bv wel een 1,4 85, en dan weer een 2.5 105mm; de ene is ideal voor portret, maar vrij groot en de 105mm is lekker compact om mee te nemen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: primes

      Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
      Als ik nu bijvoorbeeld de 85 mm neem, en ik zet een stap/enkele stappen naar voor dan sta ik toch evendicht bij als wanneer ik een 100 mm zou gebruiken?
      Of zijn er die een 50 mm, 85 mm, 100, .... hebben (samen)?

      En als ik vooral portretfotografie doe (modellen), is dan een macro lens ook bruikbaar? of zijn die echt te traag e.d. ?
      Tussen 85mm en 100mm zit natuurlijk niet veel verschil. Da's inderdaad niet veel meer dan enkele stapjes verder naar voren of naar achteren.

      Zelf heb ik een 50mm f1.8 en een Canon 100mm macro. De 50mm gebruik ik eigenlijk zeer weinig. Dit komt doordat m'n Tamron 17-50 wat mij betreft zeker net zo goed presteert. De Canon 100mm macro USM is ook zeer geschikt voor (buiten)portretjes. Dankzij de USM focust deze lens relatief snel. Zeker als je de focus limiter erop zet Hij focust in ieder geval een héél stuk sneller dan de Tamron 90mm macro.

      Zelf zal ik ooit de 85mm f1.8 er ook nog wel een keer bijkopen.... maar staat zeker niet bovenaan m'n verlanglijstje....
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: primes

        In het normaal bereik (40 tot 60mm) is een iets andere beeldhoek (pardon, uitsnede) vaak nog wel te verkrijgen
        door een paar stappen (met name bij onderwerpen dichtbij) , maar bij groothoek of tele kan je dat vergeten.
        Toch is het verbazingwekkend wat je vroeger deed met een 28/35 , een 50mm en een 135mm
        Last edited by Keeskanon; 2 oktober 2008, 19:17.

        Comment


        • #5
          Re: primes

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          In het normaal bereik (40 tot 60mm) is een iets andere beeldhoek vaak nog wel te verkrijgen
          door een paar stappen (met name bij onderwerpen dichtbij) , maar bij groothoek of tele kan je dat vergeten.
          Toch is het verbazingwekkend wat je vroeger deed met een 28/35 , een 50mm en een 135mm
          Ik kan ook niet goed verklaren hoe het komt, maar feit is dat bijvoorbeeld een 50mm op full frame digitaal of analoog veel lekkerder werkt dan op een APS-C. Waarschijnlijk heb je dan gewoon veel interessantere compositiemogelijkheden, ik weet het niet. Ik vind mijn 70-200 op mijn analoge camera ook interessanter dan op APS-C. Veel breder inzetbaar.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: primes

            En als ik vooral portretfotografie doe (modellen), is dan een macro lens ook bruikbaar? of zijn die echt te traag e.d. ?
            De zin van supersonische autofocus ontgaat mij toch even bij het nemen van portretjes.
            Gaan je modellen zo snel lopen dan ?
            It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

            Comment


            • #7
              Re: primes

              Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
              Beste bd'ers

              Ik heb zo eens zitten rondkijken naar de primes (van verschillende merken).

              Maar nu zit ik toch met een vraag:
              Als ik nu bijvoorbeeld de 85 mm neem, en ik zet een stap/enkele stappen naar voor dan sta ik toch evendicht bij als wanneer ik een 100 mm zou gebruiken?
              Of zijn er die een 50 mm, 85 mm, 100, .... hebben (samen)?

              En als ik vooral portretfotografie doe (modellen), is dan een macro lens ook bruikbaar? of zijn die echt te traag e.d. ?

              Ik ken eigenlijk niks van primes, heb enkel de 50 mm 1.8 omdat dat een lens zou zijn die iedereen moet hebben (en kan dit ook bevestigen).


              sorry als het allemaal wat dom is, maar ik zit er even mee


              Glenn
              Als je een zelfde foto neemt als met een 100, moet je inderdaad een paar stappen dichter zetten met een 85. Die 85 van Canon schijnt fantastisch te zijn voor portretten.
              In mijn analoge tijd had ik een 28, 50 en 135mm zowat de standaard uitrusting in primes.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: primes

                Hou er wel rekening mee, dat je beeldhoek niet veranderd door stapjes naar voor of achter te zetten.
                Als je met een 50mm dezelfde crop maakt als met een (bvb) 300mm, heb je véél meer op je foto staan.

                Comment


                • #9
                  Re: primes

                  dus het heeft niet zoveel zin om verschillend primes te kopen?
                  een breedhoek, een standaar en een tele zou dus eig voldoen, aangezien ze van beeldhoek verschillen en het verschil ertussen op te lossen valt door enkele stappen?
                  No rules. Great shots.
                  -
                  Online

                  Comment


                  • #10
                    Re: primes

                    Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                    De zin van supersonische autofocus ontgaat mij toch even bij het nemen van portretjes.
                    Gaan je modellen zo snel lopen dan ?
                    Ik heb eens ergens gelezen dat macro's echt enorm traag zijn en dat ze meestal manueel scherpstellen?
                    achja :d
                    Last edited by GlennVerbraeken; 2 oktober 2008, 21:53.
                    No rules. Great shots.
                    -
                    Online

                    Comment


                    • #11
                      Re: primes

                      De 100mm van Canon heeft vrij snelle USM AF. Als je de lens voor algemeen gebruik op je toestel zet, zoals sport e.d. is dit een toegevoegde waarde.
                      Veel macrowerk doe je mf, maar dat zit er ook op he.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: primes

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        De 100mm van Canon heeft vrij snelle USM AF. Als je de lens voor algemeen gebruik op je toestel zet, zoals sport e.d. is dit een toegevoegde waarde.
                        Veel macrowerk doe je mf, maar dat zit er ook op he.
                        De 100mm van canon is naar mijn ervaring véél te traag voor sportfotografie!

                        Comment


                        • #13
                          Re: primes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                          De zin van supersonische autofocus ontgaat mij toch even bij het nemen van portretjes.
                          Gaan je modellen zo snel lopen dan ?
                          Ga maar eens spontane portretjes schieten van (spelende) peuters

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                          De 100mm van canon is naar mijn ervaring véél te traag voor sportfotografie!
                          Voor echte sportfotografie zou ik de 100mm macro idd ook niet gebruiken. Maar toch is de AF van de Canon 100mm echt niet zo heel langzaam hoor....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: primes

                            MarkEL,

                            ik geef je volledig gelijk...

                            daarom koos ik ook voor de 85/1.4 want met een dochter van 5 die steeds beweegt en eerlijk gezegd...ik ben supertevreden met dit ding...dit doe ik nooit meer weg!
                            Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                            Comment


                            • #15
                              Re: primes

                              Oorspronkelijk geplaatst door vke Bekijk bericht
                              MarkEL,

                              ik geef je volledig gelijk...

                              daarom koos ik ook voor de 85/1.4 want met een dochter van 5 die steeds beweegt en eerlijk gezegd...ik ben supertevreden met dit ding...dit doe ik nooit meer weg!
                              dat geloof ik. Is ook een superlens.

                              Het verschil tussen 85mm en 100mm vind ik ook maar heel miniem. Als je een van beide lenzen hebt kan het er bij mij niet in dat je de andere ook echt *nodig* hebt.

                              Door het werken met verschillende primes ga je vaak je model op een heel andere manier benaderen. Als je je model met een 70-200mm gaat fotograferen ben je als het ware een vlieg aan de muur, en ook al fotografeer je de actie, je zit er zelf niet echt in. Als je je model met pakweg een 35mm te lijf gaat (of nog breder, kijk maar eens naar de groothoekfoto's van een van de afgelopen dagen in het showcase-modellen-onderdeel) maak je veel meer deel uit van de actie, en is er een veel directere communicatie. Daardoor krijg je een heel ander soort foto's, en dat heeft met veel meer dan de beeldsnede te maken.

                              Comment

                              Working...
                              X