Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe flik je dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe flik je dat?

    Deze vraag wordt meermaals gesteld tijdens de Challenge, al dan niet letterlijk, en de auteur van de foto zegt dan, na de uitslag, zijn geheimen prijs te zullen geven. Vorige keer was dat Mriya die achteraf zijn "maan foto" kon toelichten HIER, deze keer zijn er verschillende waarin ik persoonlijk belangstelling heb.

    Van eentje (schrijven met licht) hebben we in de Challenge zelf al wat uitleg gekregen, maar die is verdwenen met het plaatsen van een nieuwe opname.
    Het gaat om deze foto van Kristine:


    (ik blijf het trouwens jammer vinden dat de nieuwe versie de vorige verving, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die dat ook van mijn "tuinelfje" vonden...)

    Maar ook enkele andere abstracten (onder meer van KoRi, "Diner bij kaarslicht"; en van MM, "Opwaarts") vragen een beetje meer toelichting, als de auteur tenminste zo lief wil zijn.
    Waarvoor dank bij voorbaat!

    (het is goed mogelijk dat met de nieuwe opdracht, nl over een voorwerp op een ongewone plaats, deze bijkomende uitleg niet nodig is... we zien wel!)

    Vraagje aan Spooky: is het mogelijk en/of toegelaten om foto's van de Challenge rechtstreeks naar hier te linken met de img tags?
    Last edited by LesC; 1 oktober 2008, 14:53.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Hoe flik je dat?

    'k heb het inderdaad beloofd, LesC, en daar zal ik me aan houden.
    geef me enkele daagjes respijt, zodat ik het wat kan voorbereiden

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Hoe flik je dat?

      Da's braaf, zie!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Hoe flik je dat?

        @ to LesC,

        Voor zover het je eigen foto's zijn en de foto's welke je hier in de Challeng forum wil plaatsen te maken heeft met de Challenge of met een thema van de Challenge kan je hier inderdaad dacht ik wel een foto plaatsen. Voor het plaatsen van een foto hier in de Challenge ga je op dezelfde wijze tewerk zoals voor het plaatsen van een foto welke je in een ander forum onderdeel van BD zou plaatsen.

        Dus zoals uitgelegt in de helpdesk BD.

        Link naar helpdesk

        Wil je verwijzen naar een foto van de Challenge zelf en het is niet je eigen foto dan mag je hier in het Challenge forum wel een link plaatsen die dan de foto via de aangebrachte link zal tonen. Op die manier kan je indien nodig beter een foto bespreken. Je mag wel nooit een foto van iemand anders gaan bewerken en dan hier in het forum plaatsen.

        Ik hoop dat ik me nu niet heb vergist in mijn uiteenzetting. Indien ik fout zit zal hopelijk wel iemand me op mijn fout wijzen.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Hoe flik je dat?

          Bij was er ook iemand die dat vroeg, dus:

          @pantarhei

          Een nagel in een balk geslagen. Niet in een muur
          Balk met nagel horizontaal op een tafel gelegd.
          Camera op statief met een ingestelde sluitertijd van ongeveer 2,5 sec.
          Hamer op de nagel laten rusten.
          En mijn arm die de hamer hanteerde laten steunen op iets stevig
          Timer op de camera starten (12 sec).
          Wachten op de 1ste klik.
          Hamer heel stil houden gedurende 1 sec.
          In 1 sec langzaam naar boven bewegen.
          Nog 0,5 sec stillhouden tot de klik dat spiegel terug neerklapt.

          En dan hopen dat ik niet veel had gebibberd, of te weing of te veel bewogen of te onregelmatig bewogen. In het eerste geval had ik een onscherpe foto, in het tweede geval een overlappende hamer, in het derde geval verdween die uit het beeld en in het laatste geval had ik geen mooie boog.

          Ehm, mijn studio was de garage waarin:
          - een zwarte doek opgehangen aan een touw met wasknijpers
          - een wit laken ook opgehangen aan een touw met wasknijpers
          - 1 halogeenlamp van 500 Watt achter dat witte laken
          - 1 gewone gloeilamp 40 watt onderaan naast de tafel om de onderkant van de hamer wat bij te lichten.

          mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

          Comment


          • #6
            Re: Hoe flik je dat?

            Ok, een klein woordje uitleg.
            De beschrijving 'Diner bij kaarslicht' is een titel die ik de foto heb gegeven. Wat je ziet zijn wel de lichtsporen veroorzaakt door 'bubbels'. Maar de verlichting is een halogeenlamp van bovenaf en de bubbels zijn luchtbelletjes in een aquarium. Ik wilde een resultaat met warme kleuren bekomen en heb daarom de WB niet aangepast aan het halogeenlicht. Na een aantal pogingen had ik plots een foto met de onscherpe lichtvlek rechtsboven. Een toevallige reflectie denk ik want kwam enkel op deze foto voor, maar het was precies een dergelijk aandachtspunt dat in de andere foto's ontbrak. Het was deze vlek die me aan een kaarsvlam deed denken, de inspiratie was voor de titel, en de doorslag gaf om deze foto uit de reeks te kiezen.
            Hopelijk is hiermee eea. wat duidelijker geworden.


            Mvg,
            KoRi.
            --

            Comment


            • #7
              Re: Hoe flik je dat?

              Fijn initiatief LesC !

              Ben benieuwd ...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe flik je dat?

                Bedankt voor de toelichtingen

                @kori : ik was heel verbaasd over de lage gemiddelde score die je uiteindelijk gekregen hebt. Had je veel hoger verwacht (zoals nog enkele andere).
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe flik je dat?

                  @KoRi. Bij mij zat je op de vijfde plaats, met een ronde 7. (Maar ik hou nu eenmaal van abstract, en hier waren de kleuren en vormen wel erg mooi). Ook het andere abstract (van mm) heb ik erg gesmaakt, maar de jouwe vond ik toch beter.
                  Naar aanleiding van de plaat van mm ontspon zich trouwens nog een andere discussie, die ik hier ook even wil vermelden, nl. de invloed van de "description" op de beoordeling. Ik denk persoonlijk dat het belangrijk is ofwel een mooie, duidelijke titel mee te geven, ofwel een (vrij) nauwkeurige beschrijving van wat we te zien gaan krijgen. Ik vrees b.v. dat de noordzeekrab van vorige maand (van diverke, zie HIER) voor een stuk zijn slechte score te danken had aan het feit dat het voor de toeschouwer niet duidelijk was dat het om onderwaterfotografie ging, waar (misschien?) ietwat andere regels gelden qua scherpte, enz.

                  @Spooky. Dank voor de toelichting ivm linken naar foto's. Ik denk dat ik het op deze manier (linken naar Kristine's foto in mijn eerste post, linken naar diverke's krab in deze post) wel beet heb, niet.

                  @MP61. Ook jij scoorde erg hoog bij mij, nl. op de vierde plaats, met een dikke 8. Dank voor de toelichting, vooral ivm jouw 'studio-opzet'. Is het mogelijk om daar een fotootje (of een schema) van te zien? Het is alleszins duidelijk dat ik me in de komende maanden wat ga verdiepen in belichting. Niet dat ik persé ook studio-foto's wil maken, maar ik wil graag fotootjes blijven maken, zelfs al is het geen weer om er een hond door te jagen!

                  @dgdirk. Blij dat je dit initiatief apprecieert. Het is mijn bedoeling (en ik meen ook die van vele anderen hier) om te leren van degenen die reeds veel meer ervaring hebben opgedaan, en zo gul zijn hun kennis met anderen te willen delen. Dat is voor mij persoonlijk de hoofdzaak van dit hele forum.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe flik je dat?

                    Je link werkt perfect LesC
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe flik je dat?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Het is mijn bedoeling (en ik meen ook die van vele anderen hier) om te leren van degenen die reeds veel meer ervaring hebben opgedaan, en zo gul zijn hun kennis met anderen te willen delen. Dat is voor mij persoonlijk de hoofdzaak van dit hele forum.
                      Ik volg je helemaal.
                      Dit topic in het bijzonder vind ik heel leerrijk !

                      Aan de andere Challenge-deelnemers van september : Laat dit topic aub niet stilvallen.
                      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                      BD0993BE
                      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe flik je dat?



                        Mijn foto is in feite ontstaan uit pure ellende en dan nog eens bij wijze van onwetendheid en toeval.

                        Het hele gebeuren nam plaats op de wastafel in de Badkamer.

                        De foto’s werden genomen over dag werd de badkamer gedeeltelijk verduisterd maar niet volledig zodat er nog wat gedempt daglicht kon binnen vallen.

                        Gezien mijn eerste pogingen mislukten begon ik te experimenteren met gebruik van flitser en lange sluitertijden.

                        Ik stelde mijn toestel in op manueel, koos voor de flitsstand REAR. In feite een flitsmogelijkheid van de Nikon D70 dat ik nog nooit gebruikt had.
                        Koos voor een extreem lange sluitertijd van 30 Sec.
                        Gebruikte de lens 18-70 mm ingesteld op 70 mm
                        Bevestigde de camera op de staander van onze niet meer in gebruik zijnde Durst vergroter zodat deze dienst deed als statief. Op die manier kon ik het polshorloge op de wastafel plaatsen en kon ik van korte afstand + 38 cm het polshorloge van bovenaf fotograferen.
                        Om de foto zo scherpmogelijk te krijgen koos ik voor een diafragma f/29.
                        Gezien de Nikon D70 toch redelijk ruisgevoelig blijkt te zijn behield ik de laagst mogelijke ISO waarde 200.

                        Bij mijn eerste poging was ik meteen verbaast dat de flitstand REAR bij het drukken op de ontspanknop dus bij het openen van het gordijn een flits gaf en er net voor het terug sluiten van het gordijn er terug een flits werd gegeven. Dit betekende dat ik gedurende de 30 seconden belichting kon beschikken over 3 soorten belichtingen.

                        Belichting 1 de eerste flits bij het openen van het gordijn
                        Belichting 2 het gedempte invallend licht van buitenaf
                        Belichting 3 de tweede flits net voor het sluiten van het gordijn.

                        Ik gebruikte de 3 belichtingen als volgt

                        Na de eerste flits liet ik het polshorloge gedurende + 10 sec onbewegelijk liggen.
                        Op de 11de seconde bewoog ik traag gedurende een + 15 sec het uurwerk naar links (dit moest mij de bewegingsonscherpte geven)
                        De laatste 5 sec liet ik het pols horloge terug onbeweeglijk liggen wachtende op de flits net voor het sluiten van het gordijn.

                        Als je de foto dan ook bekijkt merk je de 3 soorten belichting op

                        Het meest linkse beeld is dus de start met de eerste flits
                        Het middelste beeld is de polshorloge in beweging belicht met het gewone gedempte binnenvallend licht
                        Het meest rechts beeld is het slot met de flits net voor het sluiten van het gordijn.

                        De foto werd wel bijsnijden voor een betere omkadering en het contrast werd lichtjes verhoogt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe flik je dat?

                          Geweldige uitleg, Lolooke, en zoals de meningen in de Challenge: deze versie is duidelijk beter dan je eerste poging.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe flik je dat?

                            Als beginner heeft de uitleg bij deze foto's evenveel waarde als het commentaar bij zelf gemaakte foto's. Hopelijk volgen er nog een paar
                            Alle begin is moeilijk... Nikon D60 --- Nikkor 18/55 VR --- SIGMA 70-300mm 4,0-5,6 APO DG Macro

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe flik je dat?

                              Ik kan met mijn inzending niet achter blijven hé. Even een toelichting van wat op het eerste zicht misschien een eenvoudige studio foto blijkt te zijn.

                              Zoals decapix aanhaalde in zijn comment op de foto ben ik inderdaad al een tijdje bezig met het uitwerken van dit experiment.

                              Mijn intentie was om deze actie vast te kunnen leggen met niet enkel een perfect opspattend water, maar ook de juiste belichting van de bal en het water, en het behoud van een zwarte achtergrond. Ik ben dus heel lang bezig geweest met het testen van alle soorten opstellingen om toch het beeld dat ik in m’n gedachten had juist weer te geven.

                              Vermits mijn geïmproviseerde ministudio steeds de veranda is, is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste belichting te krijgen. Je zou je afvragen met zo veel licht moet dat toch perfect zijn maar niets is minder waar als je streeft naar een perfect zwarte achtergrond. Na zo vele pogingen heb ik dus moeten wachten tot het donker was om alles te verkrijgen wat ik wou.

                              Mijn eerste inzending van vorige maand voldeed om die reden dus niet aan mijn verwachtingen. Ik heb ze ook weg gehaald omdat het me niet lukte.

                              Voor de juiste opstelling heb ik het volgende gedaan:

                              Op een tafel een grote waskom ( ±40x40 ) om het opspattend water op te vangen. Daarin een smallere maar hogere emmer omgekeerd geplaatst. Over deze emmer een zwart doek dat in de waskom blijft ( anders loopt al het water over de tafel ). Op deze opstelling heb ik de rechthoekige glazen bokaal geplaatst en deze tot aan de rand met water gevuld.

                              De verlichting bestond uit twee studio flitsers. Rechts boven één studioflits met softbox die schuin naar beneden gericht is. Links onder één studioflits ( zonder softbox ). Deze moest dienen om de bal en de luchtbellen op te lichten. Deze stond dus zeer dicht tegen de bokaal.

                              Achter de tafel heb ik een zwart doek gehangen om de zwarte achtergrond te creëren. Hierbij moest ik wel zorgen dat de flitsers van het doek weg flitsten. Dus een beetje schuin naar voor gericht. Dit mocht ook niet te veel naar voor gericht zijn omdat ik dan een vorm van lensflare kreeg.

                              Door de vele pogingen werd het doek in de waskom kletsnat. Dit had dan weer het nadeel dat de flits onderaan hierop te veel reflectie gaf. Dit heb ik kunnen oplossen door stukken karton te plaatsen voor de flits en daardoor deels schaduwen te creëren daar waar ze nodig waren.

                              De camera was op statief opgesteld op ± 4m van de bokaal met m’n 105mm macrolens. Ik heb hier speciaal gekozen voor m’n macrolens omdat deze qua lichtsterkte meer mogelijkheden had. Wel met het nadeel dat ik niet kon zoemen en dus een vast afstand moest kiezen. Het nemen van de foto’s gebeurde met een draadloze afstandsbediening.

                              Terwijl ik zelf naast de tafel stond was het juist nog de juiste synchronisatie vinden voor het afdrukken dan de foto en het loslaten van de golfbal. Het grote nadeel was dat dit allemaal in het pikdonker moest gebeuren en dat telkens er een foto genomen werd, de bokaal terug moest bijgevuld worden.

                              Al bij al zijn er toch wel enkele honderden foto’s aan vooraf gegaan voor ik een exemplaar had waar ik tevreden mee was.

                              Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was met deze hele boterham en moest er nog iets niet duidelijk zijn mag je dit gerust vragen

                              grtz Tigo
                              To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                              Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X