Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wildfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wildfotografie

    Hallo,
    ik ben volledig nieuw en ken er ook niets van. Ik beschik over een Canon Eos 400D en een vivitar lens 100-400 mm.
    Ik ben geinteresseerd in alles wat natuur is en wens grootwild te fotograferen. Daarvoor trek ik geregeld naar de ardennen waar ik dan 'smorgens heel vroeg of 'savonds laat mijn kans waag. De ontmoetingen met wild lukken aardig, en ik heb al heel wat foto's, maar zuiver zijn die nooit.
    Mijn vraag :
    ik wens een andere lens aan te kopen. Mijn vermoeden is dat deze te weinig licht door laat en dat er nu al veel beters op de markt is. heeft er iemand suggesties ?
    Hoe stel ik mijn camera best in, om onder slechte lichtomstandigheden wild dat aan het grazen is of toch relatief stil staat te fotograferen.
    Zoals gezegd : ik ben een leek, en alle tips zijn welkom. Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: wildfotografie

    Beste,

    Je zegt zelf 's morgens vroeg en 's avonds. Dat betekent dat je een grote sluitersnelheid zal hebben en dus bewegingsonscherpte. Een andere oorzaak kan ook zijn dat je geen statief gebruikt. In slechte lichtomstandigheden nog eens uit de hand fotograferen is ook geen bijdrage tot een scherpe foto tenzij .... je eventueel een lens met IS (of OS voor Sigma) zou hebben.
    Ik ben geen Canonian maar wat Canon wel heeft is een reeks lichtsterke f4 lenzen. Een pak goedkoper dan de f2.8 en alvast een goede start. Laat aan de andere kant ook niet na Sigma eens te bekijken. Deze maken ook goed glas waar ik zelf ook al veel plezier aan heb beleefd.

    EDIT: lees net dat je vraag meer specifiek gaat over instellingen en methode van fotograferen. Geen idee of je het nu reeds gebruikt of niet maar een statief is dus een noodzaak en geen luxe. Verder kan je ook kiezen voor een "bean bag" om je camera op te latren rusten als je mocht plat op de grond liggen.
    Last edited by Sultana; 30 september 2008, 06:25.

    Comment


    • #3
      Re: wildfotografie

      zeker een zeer interressante link staat al meermaals op(t forum

      KLIK!

      veel studie plezier 128pagina's met nuttige info


      mvg david
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: wildfotografie

        Heb je een bepaald budget of maakt dat weinig uit?

        Als budget weinig uitmaakt zou ik voor een 300 f2,8 gaan (die zijn zowel te vinden van Sigma als van Canon - die laatste hebben nog beeldstabilisatie ook denk ik, maar zijn wel een héél pak duurder)
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: wildfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
          Heb je een bepaald budget of maakt dat weinig uit?

          Als budget weinig uitmaakt zou ik voor een 300 f2,8 gaan (die zijn zowel te vinden van Sigma als van Canon - die laatste hebben nog beeldstabilisatie ook denk ik, maar zijn wel een héél pak duurder)
          Bij (minstens) gelijkblijvende kwaliteit, zou ik eerder nog opteren voor de Sigma 120-300 f2.8 omwille van de véél grotere flexibiliteit tov. een prime. Dit komt vooral tot uiting in de toch steeds wisselende opname-omstandigheden in de vrije natuur. Voor vaste lokaties (uit schuilhut e.d.) kan een prime soms wel volstaan, maar toch is het ook dan nog dikwijls nodig om eens te kunnen uitzoomen...

          BTW, de Sigma 120-300 f2.8 werkt voortreffelijk (én met volledig behoud van AF) in combinatie met de dedicated Sigma EX TC's, zowel de 1.4x als de 2x.

          Een werkbereik van 120mm f2.8 tot 600mm f5.6.... niet onaardig .

          Comment


          • #6
            Re: wildfotografie

            ik begin er al iets of wat klaar in te zien. Ik heb ook eens in andere artikels zitten zoeken, en daar ook wat info opgevraagd. Daar informeerde ik naar de sigma 50-500 en kreeg als reactie "klotelens".
            Niet dat ik die mens niet geloof, want hij maakt sublieme foto's, maar ik staar me misschien blind op die 500 mm ?
            Moet ik nog rekening houden met het verschil tussen een digitale en analoge camera ? vroeger zei men me eens dat een lens van een analoge camera (zoals die oude vivitar) geen 400 mm geeft op een digitale camera maar meer ? klopt dit nog met bvb die sigma 120-300 ?

            Comment


            • #7
              Re: wildfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
              Een werkbereik van 120mm f2.8 tot 600mm f5.6.... niet onaardig .
              Het bereik is nog altijd 120-300 of 240-600. Niet van 120-600.
              Dit is hetzelfde als je een zak met lenzen gaande van 14mm tot 600mm heb. Je moet hiervoor telkens een lenswissel doen. In dit geval: cam. afzetten, lens afnemen, TC opzetten of verwijderen, lens terug opzetten, cam. aanzetten.

              BTW Deze combinatie kost een kleine €3000 en ik weet niet of dit in het budget van de TS past.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: wildfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door stef fuchs Bekijk bericht
                ik begin er al iets of wat klaar in te zien. Ik heb ook eens in andere artikels zitten zoeken, en daar ook wat info opgevraagd. Daar informeerde ik naar de sigma 50-500 en kreeg als reactie "klotelens".
                Niet dat ik die mens niet geloof, want hij maakt sublieme foto's, maar ik staar me misschien blind op die 500 mm ?
                Moet ik nog rekening houden met het verschil tussen een digitale en analoge camera ? vroeger zei men me eens dat een lens van een analoge camera (zoals die oude vivitar) geen 400 mm geeft op een digitale camera maar meer ? klopt dit nog met bvb die sigma 120-300 ?
                Het individu dat zondermeer dergelijk predicaat verkondigt over de Sigma 50-500 (Bigma) geeft daarmee zijn eigen naam weg en geeft impliciet toe niet bekwaam te zijn om deftig met dit objectief te werken...

                Het is wél waar dat men moet leren werken met lange tele's (en de ene kan het al wat vlugger en wat beter dan de andere ...)
                Verder ga ik me niet inspannen om dergelijke nonsens te weerleggen. Kijk gewoon welke schitterende opnamen reeds werden gemaakt met de 50-500. No further comments...

                Persoonlijk werk ik nog steeds - tot grote voldoening - met de Bigma, naast de 120-300 combinatie.

                Waarom ik de Bigma niet als eerste keus heb geplaatst in dit topic, is omdat zijn lichtsterkte in uw omstandigheden meestal niet voldoende is (ik veronderstel dat je écht grootwild gaat fotograferen in de vrije wildbaan en niet in parken of zoo's).
                Als je dus 's morgens heel vroeg of bij valavond in het bos bent, zal je beslist licht tekort hebben (bij ruisarme ISO-setting) en zal je de f2.8 kunnen waarderen. Voor grootwild binnen redelijke afstand is 300mm (met cropfactor) reeds mooi. Voor vogelfotografie daarentegen heb je nooit genoeg mm's...

                Let wel, de doetjes die de Bigma reeds "té zwaar" achten, moeten zeker geen 120-300 kiezen, want die heeft pas écht massa (...maar dientengevolge ook stabiliteit! ).

                Bij non-FF camera's moet je idd. rekening houden met de crop-factor. Bij Nikon D200 bvb. is dat 1.5x. Een objectief van nominaal 300mm wordt dan (schijnbaar) 450mm. Dàt is nu precies de reden waarom crop-camera's zo populair zijn bij wildfotografen...

                BTW, of een tele-objectief nu effectief 500mm of "slechts " 480mm scoort is volstrekt irrelevant.
                Bij groothoek telt elke mm, bij lange tele is dat veel minder kritisch...

                Comment


                • #9
                  Re: wildfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Het bereik is nog altijd 120-300 of 240-600. Niet van 120-600.
                  Dit is hetzelfde als je een zak met lenzen gaande van 14mm tot 600mm heb. Je moet hiervoor telkens een lenswissel doen. In dit geval: cam. afzetten, lens afnemen, TC opzetten of verwijderen, lens terug opzetten, cam. aanzetten.

                  BTW Deze combinatie kost een kleine €3000 en ik weet niet of dit in het budget van de TS past.
                  Je hebt natuurlijk gelijk wanneer je het "werkbereik" verstaat als zou het zondermeer met één enkel objectief te overbruggen zijn.

                  Nu, met een paar kleine "zakjes" voor de beide TC's kan je dat werkbereik toch vlot inzetten. Het wisselen van TC's is nu niet zo'n arbeidsintensief proces...

                  Comment


                  • #10
                    Re: wildfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                    Je hebt natuurlijk gelijk wanneer je het "werkbereik" verstaat als zou het zondermeer met één enkel objectief te overbruggen zijn.

                    Nu, met een paar kleine "zakjes" voor de beide TC's kan je dat werkbereik toch vlot inzetten. Het wisselen van TC's is nu niet zo'n arbeidsintensief proces...
                    Op een TC zou een palleke of zoiets moeten zitten;1/1 - 1.4/1
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wildfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Op een TC zou een palleke of zoiets moeten zitten;1/1 - 1.4/1
                      Of mss. een "palleke" met drie standen: ... 1/1 - 1.4/1 - 2/1

                      De volgende gaat zeggen: "maak er dan maar ineens een 1.4 - 2x zoom TC van."...

                      Comment


                      • #12
                        Re: wildfotografie

                        Eerst en Vooral STATIEF STATIEF STATIEF !!!

                        Als je toch wil investeren in een betere lens lees dan dit ook eens.
                        http://www.natuurbeeld.be/website/ar...enzen_2008.pdf


                        Maar nogmaals eerst en vooral een degelijk statief !!! (ook als je een nieuwe (zwaardere lens zou kopen)
                        Last edited by Jap@a; 30 september 2008, 16:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wildfotografie

                          ik heb zo'n stok die kan uitschuiven en onder de camera gemonteerd wordt. Een echt statief is volgens mij enkel handig als je op een vaste plaatst blijft wachten of vanuit een hoogzit of iets dergelijks fotografeert. Die stok, daar kun je nog meer rondlopen.

                          Ik heb toch al wat tips, maar merk toch een tamelijke verdeeldheid : Er zijn er die een zoomlens uitspuwen en er zijn er die dat ophemelen.
                          Ik denk toch dat ik voor een lens met vaste brandpuntsafstand ga, maar dan in occasie. Iemand tips ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: wildfotografie

                            Wel, de Sigma 50-500 zou volgens een bron van jou een */klotelens/* zijn.
                            Foto's die ik met deze lens heb gemaakt:
                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                            Hier een vrije namiddag in Zuid-Afrika en enkele uurtjes ertussenuit geknepen in de tuin van het hotel (Farm Inn) om de Bigma nog eens te testen. Hier het resultaat, en laat maar weten wat je ervan vind. De laatste is fiks gecropped. De eerste 2 zijn niet bijgesneden.

                            De Afrikaanse Hop of Hoopoe in het Engels. Genomen in een tuintje in Koster Zuid-Afrika waar ik momenteel aan het werk ben :D Is het wat?? De zomer komt er nu echt aan en de vogels zouden nu heel snel terugkomen. Ben nu al vol ongeduld aan het wachten. Zit op anderhalf uurtje van het Madikwe park, dus hopelijk is er wat


                            Ik ken de beperkingen van de lens wat al heel wat is en snap ook wel dat deze lens geen waardige concurrent is voor een Nikon 500mm VR f4 maar je moet dan wel even de prijzen vergelijken.

                            En inderdaad, ik herhaal ook nog eens: statief, statief, statief. Dit is o zo belangrijk bij dierenfotografie.
                            Een "stok" waar jij het over hebt is een monopod vermoed ik. niet slecht maar nog steeds niet "the real deal". Een stevig statief zal je echt veel helpen. Ikzelf heb:
                            1x Manfrotto 055ProB
                            1x Manfrotto 488RC2 ballhead

                            En uitermate tevreden mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wildfotografie

                              Ik heb de 50-500 ook gehad en moet zeggen dat die lens best leuk is, maar voor jouw doeleinden gaat het allemaal niet echt lukken vrees ik. Bij f6,3 moet er echt wel nog veel licht zijn.

                              Ikzelf ben om die reden ook omgeschakeld naar een 120-300 f2,8 van sigma. Voor groot wild is 300mm dikwijls genoeg en voor vogels gebruik ik de 1,4x of 2xTC...
                              @Twizter: Dat zijn idd allemaal goede foto's, maar geen enkele daarvan is gemaakt bij weinig licht...
                              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                              Comment

                              Working...
                              X