Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusproblemen en zoek raad ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focusproblemen en zoek raad ...

    Dag,
    De laatste tijd merk ik, of meen ik te merken, dat de focus soms 'raar' is. Met 'raar' bedoel ik : ofwel zijn de foto's niet scherp (of toch niet waar ik scherp heb gesteld), ofwel is de focus niet 'gelijkmatig' .
    Hier volgen enkele voorbeelden. Er zijn er hier meer te vinden : http://s485.photobucket.com/albums/r...FocusProblems/

    Voorbeelden :

    Exif : f5,6 + 1/320 + 75mm (112mm in 35mm film). Extract is 25%. Scherpgesteld op Jesus. Maar de linkse kant is scherper. De rechtste arm is onscherp terwijl de linkse dat wel (of toch een stuk beter) is. Iemand een idee ?


    Exif : f2,8 + 1/500 + 18mm (27mm in 35mm film). Extract is 50%. Scherpgesteld op kleinste bloempot vooraan. Maar is NIET scherp. Dit is getrokken met 18mm. Ik zou toch verwachten dat dit scherp zou moeten zijn ...

    Ik werk met een D200 en meestal met deze 2 lenzen : Sigma 18-50 F2.8 EX en (oude) Sigma APO 75-300 F4-5.6.

    Ondertussen heb ik al redelijk wat testen gedaan (dezelfde foto met alle f-stoppen, foto met verschillende brandpuntafstanden, ...) maar ik kan er moeilijk een lijn in trekken. Het enige wat regelmatig (of bijna altijd) terugkomt, is de f2.8 op de Sigma 18-50. Daar is het echt een ramp. Maar ik heb de indruk dat mijn foto over het algemeen ook niet echt scherp zijn. Dit is een gevoel daar ik niet kan vergelijken.
    Heeft er iemand een idee ?
    Willen jullie toch eens even kijken aub : http://s485.photobucket.com/albums/r...FocusProblems/

    Graag wat tips of ideeën om 'ergens' uitsluitsel van te (kunnen) krijgen ?
    Misschien eens met een andere D200 foto's trekken en dan vergelijken ?
    Zoek echt raad ...

    Bedankt,
    Fugazi.
    Groeten,
    Marc.
    http://www.mymindseye.eu

  • #2
    Re: Focusproblemen en zoek raad ...

    Jezus: je stond precies dichtbij, waardoor 5.6 nog redelijk open is. Ik weet niet welke lens en ook niet of dit dan vol open is, en of die lens dan wel degelijk scherp hoort te zijn op 5.6, maar wat ik zie, is dat het kruis en jezus' middel scherp zijn, en de armen niet. Vermoedelijk fotografeer je omhoog, en is dit normaal voor het gebruikte diafragma en deze brandpuntsafstand. Wil je alles scherp, dan zal je al snel naar f9-f11 moeten, of je moet verder gaan staan.
    Dit alles dus zonder te weten hoe groot dit onderwerp is, hoe dicht je stond en welke lens je gebruikt. Het is wel de meest zinnige uitleg denk ik.

    De andere foto: de struiken zijn scherper dan de bloempot, dus ik vrees dat je niet op die bloempot hebt scherpgesteld. jammer dat de verkleinde foto daar in de linker bovenhoek staat, want nu kunnen we niet verder naar achteren kijken.

    Hoeveel focuspunten gebruik je? Als het alleen het middelste is, dan heb je niet op de pot scherp gesteld, want als ik het zo snel even kan beoordelen, staat die niet in het midden.

    Vergelijk verder de resultaten van jouw lenzen niet met wat je hier vaak ziet. Die zijn niet vergelijkbaar. De Sigma heb ik ook gehad, en da's een leuke lens, maar op minder dan f8 is ie gewoon niet scherp te noemen. De Sigma volopen is ook geen toppunt van scherpte.

    En als laatste: Ik denk niet dat je Sigma op 18mm en vol open heel scherp is. Maar de focus ligt ook verkeerd.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Focusproblemen en zoek raad ...

      is het mogenlijk met dit toestel je scherpstelpunten te veranderen.(meerdere of een enkel).
      maar zo wie zo vind ik dat het diafragma te veel open staat bij getoonde beelden, om algehele scherpte te bekomen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Focusproblemen en zoek raad ...

        Op de foto van het kruis is het kruis aan de linkerkant scherper dan aan de rechterkant.
        De tweede foto heeft het juist hetzelfde, valt op dat de achtergrond scherper is dan waar je op scherpgesteld hebt. Waar het aan ligt, volgens mij is er iets niet juist met het objectief.
        Kan je niet eens met een ander (geleend) objectief proberen wat dat geeft.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment


        • #5
          Re: Focusproblemen en zoek raad ...

          Bedankt voor de reactie.
          Maar ik wil toch het één en ander verduidelijken :
          Bouk zegt : "maar zo wie zo vind ik dat het diafragma te veel open staat bij getoonde beelden, om algehele scherpte te bekomen". Dit is zo, maar dit zijn 'test'-foto's om te kijken of de focus goed zit en niet om algehele scherpte te bekomen. Dit was de hele bedoeling.
          En ik heb wel degelijk scherp gesteld op de pot : dat was wederom de bedoeling. Tevens ook op statief getrokken.

          Dat is nu juist het probleem dat ik wil verduidelijken : ik stel wel degelijk scherp op een onderwerp maar het is niet scherp.
          Hier nog een voorbeeld uit die reeks : http://s485.photobucket.com/albums/r...s_tuin_100.jpg
          Wel degelijk scherp gesteld op de borrelsteen. En tevens :van die afstand (zie kleine foto) zou de DOF toch wel groot moeten zijn. Soit, de borrelsteen is onscherp.

          En zoals Sus goed had gezien : de linkerkant is scherper dan de rechtste terwijl het kruis wel recht stond. Hier detail aan 50% :



          Iemand een idee wat het probleem is ?
          Iemand een idee over hoe ik 'zeker' kan zijn van het 'probleem' ?
          Je kan toch niet zeggen dat dit normaal is ?
          Ik zou eventueel eens foto's willen nemen met een andere D200 (en eventueel andere lens) om te kunnen vergelijken. Maar ik ken niemand met een D200. Zou eventueel er eentje willen huren maar weet niet waar. Bij konijnenberg hebben ze geen D200.

          Alvast bedankt voor jullie hulp ... ik kan ze gebruiken !
          Fugazi.
          Groeten,
          Marc.
          http://www.mymindseye.eu

          Comment


          • #6
            Re: Focusproblemen en zoek raad ...

            Sorry hoor, maar volgens mij is geen enkele foto helemaal scherp.
            Ik ken noch het toestel noch één van de lenzen maar veronderstel dat je toch stukken beter mag verwachten van een D200 en Sigma lenzen.
            Er zitten toch geen oudere filters op de lenzen soms?

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Focusproblemen en zoek raad ...

              nog effe naar die link gekeken, zou zeggen dat je lens niet goed functioneert hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                Heb je al eens testen gedaan met een testkaart?
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                  Heb je al eens testen gedaan met een testkaart?
                  http://focustestchart.com/focus21.pdf
                  Zou ikzelf ook eens uittesten. Blijkbaar enorm focus probleem ( mss backfocus, want planten achteraan staan er precies iets scherper op dan het potje . . . ).
                  Kan je nergens van iemand eens een andere lens op je body schroeven en kijken wat dat resultaat met zich meebrengt ? Dat zou misschien al uitsluitsel geven of het je toestel is of je lens.

                  Heb je ook gekeken tijdens het fotograferen welk scherpstelpunt de camera heeft gebruikt ? Als je fotografeert op auto neemt hij volgens mij zelf een punt eruit waar hij op scherp stelt en dan kan het zijn dat je dit voorhebt gezien het open staan van het diafragma ( kleine scherptediepte )

                  Dus bij de volgende test, camera op de stand A, je scherpstelpunt zelf bepalen, je diafragma verhogen naar F8 bvb (bij voldoende licht, anders even bijflitsen ) en dan eens vergelijken.
                  Laat dan nog eens een voorbeeldje zien van het resultaat aub.

                  Bij je foto van "focus banken" heb je volgende instellingen : Exposure Time: 0.050 s (1/20) Aperture: f/2.8 . Dan is dit normaal hoor. Als je dan echt alles scherp wil krijgen schroef je F waarde dan maar op naar F16 bvb. Dan zal je al een wereld van verschil merken... Wel misschien dan eventjes een statief erbij halen. Ook bij je andere foto's fotografeer je op een te grote opening. F2.8 wordt gebruikt om figuren van hun achtergrond te isoleren, dus weinig scherptediepte en dus niet scherp.

                  Mvg,

                  Den Door.
                  Last edited by Den Door; 1 oktober 2008, 10:23.
                  My site : http://www.photografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                    Mensen, het gaat hier wel om twee lenzen hé. Iedereen schrijft het altijd maar toe aan zijn materiaal. Hier is dat niet het geval, tenzij de body het probleem is. Dat kan ik echter niet geloven.

                    Fotografeer eens daadwerkelijk die bloempot bijvoorbeeld, maar dan geïsoleerd van de achtergrond en zie dan wat het resultaat is.

                    Je mag ook van die lenzen niet verwachten dat ze op volle resolutie haarscherp zijn. Dat is gewoon niet zo.

                    En wat voor een filters staan er op je lenzen? Wat is het resultaat zonder filters erop?
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                      Om het nog eens te verduidelijken : buiten de foto van het kruis zijn alle foto's 'tests' om het focusprobleem te 'verduidelijken'. Met tests bedoel ik : ik heb deze al deze foto's genomen met een aantal diafragma's : f2,8, f5,6, f11, f22. De foto's die je hier kan vinden zijn dus op f2,8 omdat daar het probleem (blijkbaar) het grootst is (en daarom het ik deze hier gepost).

                      Simplephotography schrijft : "Iedereen schrijft het altijd maar toe aan zijn materiaal. Hier is dat niet het geval, tenzij de body het probleem is."
                      Maar al deze 'test' foto's zijn :
                      - genomen op statief
                      - diafragmavoorkeuze (wat ik zo goed als altijd gebruik)
                      - 1 scherpstelpunt
                      - goed en juist scherpgesteld (op hetgeen ik gezegd heb)
                      Hierin ben ik consequent en nauwkeurig geweest omdat ik mij achteraf niet wou afvragen of het aan deze factoren zou liggen. De 'test' foto's zijn zo en met deze bedoeling gemaakt.

                      Ivm de filters : er staat idd een filter op de objectieven, maar een 'gewone' UV-filter. Zal jullie raad opvolgen en deze eens eraf halen en dan eens kijken. Heb hier bij de test niet aan gedacht omdat ik dacht dat een 'gewone' UV-filter 'van geen invloed' zou zijn.

                      Zal het voorstel van photogRaf (zijnde 'testkaart') ook eens uitproberen.

                      En zoals Simplephotography terecht opmerkt gaat het over 2 lenzen. Ik moet wel zeggen dat de 'problemen' zich hoofdzakelijk bij de Sigma 18-50 F2.8 EX voordoen.

                      Nu zou ik eens een 'vergelijkende' test willen doen : ttz : eens met een andere D200 en/of andere objectieven foto's trekken.
                      Maar ... is er iemand die :
                      - weet waar ik een D200 en/of objectieven (hiervoor) kan huren ?
                      of
                      - mij wil helpen en zelf een D200 heeft en met mij even wat foto's wil nemen ? Ik vraag dit niet graag, maar ik denk dat dit een goede 'test' zou zijn en misschien heteen en ander zou verduidelijken ...

                      Wou jullie nog even bedanken voor jullie hulp tot nog toe.
                      Maar we zijn er nog niet ...
                      Fugazi.
                      Groeten,
                      Marc.
                      http://www.mymindseye.eu

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fugazi Bekijk bericht
                        Om het nog eens te verduidelijken : buiten de foto van het kruis zijn alle foto's 'tests' om het focusprobleem te 'verduidelijken'. Met tests bedoel ik : ik heb deze al deze foto's genomen met een aantal diafragma's : f2,8, f5,6, f11, f22. De foto's die je hier kan vinden zijn dus op f2,8 omdat daar het probleem (blijkbaar) het grootst is (en daarom het ik deze hier gepost).

                        Simplephotography schrijft : "Iedereen schrijft het altijd maar toe aan zijn materiaal. Hier is dat niet het geval, tenzij de body het probleem is."
                        Maar al deze 'test' foto's zijn :
                        - genomen op statief
                        - diafragmavoorkeuze (wat ik zo goed als altijd gebruik)
                        - 1 scherpstelpunt
                        - goed en juist scherpgesteld (op hetgeen ik gezegd heb)
                        Hierin ben ik consequent en nauwkeurig geweest omdat ik mij achteraf niet wou afvragen of het aan deze factoren zou liggen. De 'test' foto's zijn zo en met deze bedoeling gemaakt.

                        Ivm de filters : er staat idd een filter op de objectieven, maar een 'gewone' UV-filter. Zal jullie raad opvolgen en deze eens eraf halen en dan eens kijken. Heb hier bij de test niet aan gedacht omdat ik dacht dat een 'gewone' UV-filter 'van geen invloed' zou zijn.

                        Zal het voorstel van photogRaf (zijnde 'testkaart') ook eens uitproberen.

                        En zoals Simplephotography terecht opmerkt gaat het over 2 lenzen. Ik moet wel zeggen dat de 'problemen' zich hoofdzakelijk bij de Sigma 18-50 F2.8 EX voordoen.

                        Nu zou ik eens een 'vergelijkende' test willen doen : ttz : eens met een andere D200 en/of andere objectieven foto's trekken.
                        Maar ... is er iemand die :
                        - weet waar ik een D200 en/of objectieven (hiervoor) kan huren ?
                        of
                        - mij wil helpen en zelf een D200 heeft en met mij even wat foto's wil nemen ? Ik vraag dit niet graag, maar ik denk dat dit een goede 'test' zou zijn en misschien heteen en ander zou verduidelijken ...

                        Wou jullie nog even bedanken voor jullie hulp tot nog toe.
                        Maar we zijn er nog niet ...
                        Fugazi.
                        Ik blijf erbij wat ik onder #6 heb geschrevenen en kan eraan toevoegen dat een f/2.8 lens op vol open zeer zelden een goed resultaat zal geven. Maar in uw geval is het niet normaal en ik vermoed dat een filter de oorzaak zou kunnen zijn. Vooral op f/2.8 komen de foutjes in de filter zeer goed uit.

                        Als er geen BD lid u verder kan helpen (ik zou het graag gedaan hebben maar heb enkel Canon materiaal) zou ik met de camera eens tot bij Konijnenberg rijden en daar een nieuwe Sigma 18-50 f2.8 uitproberen. Maar test eerst eens zonder filters op en als je een zonnekap hebt, zet die er ook op. Ben benieuwd om het resultaat.

                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focusproblemen en zoek raad ...

                          Doe eerst die filter er maar eens af. Ter verduidelijking:

                          Ik heb mijn 70-200 f4 IS tweedehands gekocht met een Tiffen UV-filter erop. Ik ben meteen beginnen testen en tot mijn afgrijzen had ik lelijke harde vieze kleuren, geen scherpte, geen detail en véél ruis. Ik dus in paniek hier ook een draadje opgestart

                          Daarna op aanwijzen van mensen hier mijn filter eraf gehaald, en MAGIC: de beste kwaliteit die je maar kan dromen. sindsdien zet ik geen filters meer op mijn lenzen, tenzij in extreme omstandigheden, en daarvoor heb ik voor mijn 70-200 een B+W-filter, waarmee ik geen invloed op de beeldkwaliteit ondervind.

                          Dus... test dat eerst eens.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment

                          Working...
                          X