Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens

    Ben van plan me een tele aan te schaffen. Canon 100/400 4.5/5.6 L IS usm,
    Sigma 150/500 5/6.3 (die ook een stabilisator heeft ) of Tamron 200/500 5/6.3.
    Heb Canon 30 D met 70/200 L 2.8 IS en nog wat oudere lensen van vivitar 28/105 en 100/400
    die ik dus wens te vervangen. Ook zou ik graag soms op de tele een exender plaatsen.
    Welke lens zou het beste zijn ?

  • #2
    Re: welke lens

    Buiten de 70-200 f2,8 zal geen enkele lens die je aanhaalt nog autofocus hebben met een teleconverter (toch niet op een 30D). Je kan dan nog wel manueel scherpstellen, maar vooral met een 2x TC zal de zoeker zo donker worden dat het heel moeilijk is om handmatig scherp te stellen.
    Een f5,6 lens met 2x TC krijgt een maximale diafragma-opening van f11, dat is twee stops verschil, er komt dan nog maar 1/4 van de hoeveelheid licht binnen.


    De Canon 100-400L IS is de scherpste en heeft de snelste AF, maar het is ook de duurste.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke lens

      ok laten we die exender vergeten , is er dan tussen die 3 lenzen een hemelsbreed verschil?

      Comment


      • #4
        Re: welke lens

        halloke ik heb de 100-400 van canon en is een pracht ding .maar het is even wenne met de schuif zoom .gebruik ze voor auto sport en is zeer snel .ja had de eerste keer aleen extra baterij niet me gebruikt wel wat meer als ik had verwacht .heb me er nu op voor zien gr benn

        Comment


        • #5
          Re: welke lens

          De Sigma en de Tamron zijn op hun grootste brandpuntsafstand eigenlijk al niet meer lichtsterk genoeg om de AF in alle omstandigheden goed en snel te laten werken.
          Bij Canon werkt de AF niet als de lenzen minder lichtsterk zijn dan f5,6 , dat wil zeggen dat de twee andere al truukjes moeten toepassen om ervoor te zorgen dat er nog wel automatisch wordt scherpgesteld (de 1D serie gaat tot f8).
          Canon heeft wel een goede reden om die beperking in te bouwen, als de AF-sensor te weinig licht krijgt, dan wordt de AF veel minder betrouwbaar. Het verschil tussen f5,6 en f6,3 is wel maar 1/3 stop, als er voldoende licht is, dan zal het dus allemaal nog wel meevallen. Maar zodra de omstandigheden wat minder worden zal de AF van de Sigma en Tamron wel duidelijk minder goed werken.

          Ik weet dat de Canon een heel snelle AF heeft, bij sportfotografie kan dat het verschil maken tussen een scherpe en een onbruikbare foto. Vorige week heb ik die lens nog gebruikt om vliegtuigen te fotograferen, en dat ging (zoals altijd) zonder problemen. Maar iemand van onze fotoclub probeerde dat met een Sigma (ik weet niet welke lens het juist was), maar die slaagde er niet in om scherp te stellen op de Mustang die tegen een vrij hoge snelheid dichterbij kwam. Mijn Canon 100-400 kon zonder problemen scherp blijven stellen in de Servo-AF, de Sigma begon te hunten en daardoor was het onmogelijk om die snelle Mustang scherp op de foto te krijgen.

          Als je het grootste percentage bruikbare actiefoto's wil, dan zal je de duurste moeten kiezen (de Canon dus), komt het niet zo nauw, dan kan je gerust een goedkopere lens kiezen.
          En als je dan een keuze moet maken tussen een lens met of zonder beeldstabilisatie, dan kies je toch best voor de Sigma 150-500 OS. Op 500mm zal je heel duidelijk de voordelen van beeldstabilisatie merken, zelfs al als je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: welke lens

            Tot nu toe zal het de Canon worden, het verbruij zou geen probleem mogen zijn heb er die batterygrip op staan,maar is er een ander telezoom waar je wel een extender zou kunnen op plaatsen in die klasse ?

            Comment


            • #7
              Re: welke lens

              Van extra stroomverbruik merk ik niet veel, met de 100-400 op de 40D kan ik gemakkelijk 1100 foto's maken met één batterijlading. Maar dan mag ik de ruisonderdrukking bij hoge iso niet gebruiken, want dan halveert het aantal foto's per lading.


              Er zijn niet veel lange telezoomlenzen die goed samenwerken met een teleconverter. De Sigma 120-300 f2,8 zou wel goed werken met een TC, zelfs met een 2X TC zouden de resultaten nog heel goed zijn. Maar dat is wel een lens van een andere klasse. Ze is veel duurder, ook veel zwaarder, en bovendien mist ze beeldstabilisatie.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: welke lens

                inderdaad en voor die 100 mm extra van mijn 70/200 f2.8 IS lijkt me dat wel wat gek

                Comment

                Working...
                X