Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Detail van de Sluiernevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Detail van de Sluiernevel

    Afgelopen weekend was het eindelijk nog eens een heldere nachthemel. Tijd dus om m'n kijker uit te halen en wat foto's te nemen. Hieronder zie je een detail van de Sluiernevel, in het sterrenbeeld Cygnus.



    Canon 20D
    605mm f/5.95 op ISO800
    stack van 14x300s, dus 70 minuten belicht
    nabewerkt in CS2

  • #2
    Re: Detail van de Sluiernevel

    Schitterend!
    H-Alpha of H-Beta of andere filter(s) gebruikt?

    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

    Comment


    • #3
      Re: Detail van de Sluiernevel

      Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
      Schitterend!
      H-Alpha of H-Beta of andere filter(s) gebruikt?

      De Baader UHC-filter. Met de lichtvervuiling die welig tiert in onze streken kan je niet anders

      Comment


      • #4
        Re: Detail van de Sluiernevel

        Toch een verbluffend effect hoor! Lichtvervuiling of niet, pracht van een plaatje!

        Ik maak soms ook sterrenfoto's met DSS, maar ik krijg er nooit meer dan gewoon 'veel sterren' op...
        www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

        Comment


        • #5
          Re: Detail van de Sluiernevel

          Dit zal wel een vak apart zijn om tot zo'n kanp resultaat te komen
          Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
          www.cromagnonman.be

          Comment


          • #6
            Re: Detail van de Sluiernevel

            p.r.a.c.h.t.i.g
            ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
            *BD1034BE

            Comment


            • #7
              Re: Detail van de Sluiernevel

              prachtig zal technisch heel wat voor nodig geweest zijn om dit tot een goed einde te brengen.
              Proficiat!

              Comment


              • #8
                Re: Detail van de Sluiernevel

                Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                prachtig zal technisch heel wat voor nodig geweest zijn om dit tot een goed einde te brengen.
                Proficiat!
                volledig mee eens!! is met open mond gapen!!




                mvg david
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Detail van de Sluiernevel

                  Prachtig resultaat, en geen spoor van lichtvervuiling
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Detail van de Sluiernevel

                    Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                    prachtig zal technisch heel wat voor nodig geweest zijn om dit tot een goed einde te brengen.
                    Proficiat!
                    Bedankt voor de reacties.

                    Inderdaad, deze vorm van fotografie vereist niet veel inspiratie of een kunstzinnige ingesteldheid maar de technische facetten om een toonbaar resultaat te bereiken zijn des te meer uitdagend.

                    In een notedop:
                    Materiaal:
                    a) een goede kijker, liefst apo-glas met weinig kleuraberatie en een goede focusser met manuele fijnregeling (uiteraard geen autofocus bij een donkere hemel)
                    b) een goede montering die de bewegende sterren goed volgt (zelf voeg ik er nog een terugkoppeling, langs een 2de volgkijker, via pc aan de sturing toe om de periodieke fout van de tandwielen op te vangen)
                    c) een goede camera. Uit mijn Eos 20D heb ik de originele filter eruit gehaald en er eentje ingezet die veel beter het rode/infrarode doorlaat. Verder moet de camera goed gekoeld zijn om de ruis zoveel mogelijk te onderdrukken (zo'n patch met blauwe koelvloeistof die je bij de apotheek vindt, doet wonderen; die bind ik er dan om)
                    d) filters om de lastige stadsverlichting zoveel mogelijk te stoppen
                    Dan de foto's:
                    Deze nevel is meer dan 1 uur belicht maar dat doe je dan ook niet in 1 keer. Je kapt alles in stukjes om de ruis/verzadiging van de camerasensor te minimaliseren + de volgfouten van de sterrenhemel te verkleinen. Te veel stukjes met kortere belichting is ook niet goed omdat je dan aan dynamisch bereik moet inleveren.
                    Daarna maak ik nog enkele 'darks', foto's met dezelfde instellingen maar met de cameradop erop. Deze zwarte foto's heb ik later nodig. Alles best in RAW
                    Daarna de bewerking:
                    De 'darks' trek ik af van de foto's met belichting van 5 minuten. Deze nevels zijn zo lichtzwak dat de minste ruis nefast kan zijn voor het eindresultaat.
                    Eens je netto-resultaat foto's hebt, is het de beurt aan het 'stacken' of het digitaal op elkaar stapelen van de verschillende foto's. Hierdoor worden alle lichtpixelwaarden bij elkaar opgeteld en verkrijg je een sterker beeld. Eventueel kan men er ook nog programma's die werken met wavelets erop los laten om een scherper beeld te verkrijgen.
                    Daarna nog wat fotosoepen met wat levels/masks hier en daar.
                    Last edited by biedie; 2 oktober 2008, 21:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Detail van de Sluiernevel

                      Oorspronkelijk geplaatst door biedie Bekijk bericht
                      Bedankt voor de reacties.

                      Inderdaad, deze vorm van fotografie vereist niet veel inspiratie of een kunstzinnige ingesteldheid maar de technische facetten om een toonbaar resultaat te bereiken zijn des te meer uitdagend.

                      In een notedop:
                      Materiaal:
                      a) een goede kijker, liefst apo-glas met weinig kleuraberatie en een goede focusser met manuele fijnregeling (uiteraard geen autofocus bij een donkere hemel)
                      b) een goede montering die de bewegende sterren goed volgt (zelf voeg ik er nog een terugkoppeling, langs een 2de volgkijker, via pc aan de sturing toe om de periodieke fout van de tandwielen op te vangen)
                      c) een goede camera. Uit mijn Eos 20D heb ik de originele filter eruit gehaald en er eentje ingezet die veel beter het rode/infrarode doorlaat. Verder moet de camera goed gekoeld zijn om de ruis zoveel mogelijk te onderdrukken (zo'n patch met blauwe koelvloeistof die je bij de apotheek vind, doet wonderen; die bind ik er dan om)
                      d) filters om de lastige stadsverlichting zoveel mogelijk te stoppen
                      Dan de foto's:
                      Deze nevel is meer dan 1 uur belicht maar dat doe je dan ook niet in 1 keer. Je kapt alles in stukjes om de ruis/verzadiging van de camerasensor te minimaliseren + de volgfouten van de sterrenhemel te verkleinen. Te veel stukjes met kortere belichting is ook niet goed omdat je dan aan dynamisch bereik moet inleveren.
                      Daarna maak ik nog enkele 'darks', foto's met dezelfde instellingen maar met de cameradop erop. Deze zwarte foto's heb ik later nodig. Alles best in RAW
                      Daarna de bewerking:
                      De 'darks' trek ik af van de foto's met belichting van 5 minuten. Deze nevels zijn zo lichtzwak dat de minste ruis nefast kan zijn voor het eindresultaat.
                      Eens je netto-resultaat foto's hebt, is het de beurt aan het 'stacken' of het digitaal op elkaar stapelen van de verschillende foto's. Hierdoor worden alle lichtpixelwaarden bij elkaar opgeteld en verkrijg je een sterker beeld. Eventueel kan men er ook nog programma's die werken met wavelets erop los laten om een scherper beeld te verkrijgen.
                      Daarna nog wat fotosoepen met wat levels/masks hier en daar.
                      Jawadde .....snap er geen b*llen van maar ohhhh wat een prachtresultaat

                      Comment


                      • #12
                        Re: Detail van de Sluiernevel

                        bewondering voor het werk en resultaat.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Detail van de Sluiernevel

                          dus voor een dergelijk resultaat, best goe voorbereiden!
                          + een goede kennis van alles daarboven en zeker ook van fotografie en fotoshop!!


                          mvg david
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Detail van de Sluiernevel

                            Indrukwekkend. Mijn pet af en een diepe buiging
                            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Detail van de Sluiernevel

                              Gewoonweg een unieke foto......ik zou bij God niet weten hoe je zoiets in beeld moet brengen.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X