Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere hoeken - vignettering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere hoeken - vignettering

    Deze morgen enkele foto's genomen van silhouetten in de mist en bij het bekijken van de beelden op de cameradisplay stel ik donkere hoeken vast. Eerst dacht ik aan de display zelf maar op de PC zijn deze ook te zien. Ik heb er de zonnekap en het UV-filter er eens afgehaald maar het probleem blijft. Ik heb net eens geprobeerd met een manuele macro-lens en daar heb ik dat probleem niet.
    De lens is een Tamron 18-250mm 1:3.5-6.3 en de camera Pentax K10D.
    Ik moet er wel bijzeggen dat er gisterenavond tijdens een optreden iemand frontaal tegen de lens gelopen is, niet eens zo hard. Ik vraag me af of dit de oorzaak ervan kan zijn en eventueel zelf het euvel kan oplossen.
    Last edited by jmbroekaert; 28 september 2008, 09:52. Reden: Probleem opgelost

  • #2
    Re: Donkere hoeken - vignettering

    Met een 18-250 lijken donkere hoeken me vrij normaal, zeker met een volle opening.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Donkere hoeken - vignettering

      Probleem is opgelost, vignettering was inderdaad bij volle opening. Normaal heb ik het toestel altijd op 400 ASA, maar deze morgen stond ie op 200 ASA.

      Comment


      • #4
        Re: Donkere hoeken - vignettering

        Oorspronkelijk geplaatst door jmbroekaert Bekijk bericht
        Probleem is opgelost, vignettering was inderdaad bij volle opening. Normaal heb ik het toestel altijd op 400 ASA, maar deze morgen stond ie op 200 ASA.
        ASA/DIN/ISO leuk hè.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Donkere hoeken - vignettering

          Oorspronkelijk geplaatst door jmbroekaert Bekijk bericht
          Probleem is opgelost, vignettering was inderdaad bij volle opening. Normaal heb ik het toestel altijd op 400 ASA, maar deze morgen stond ie op 200 ASA.
          Welke les trekken we hieruit?
          Camera nooit diafragma zelf laten kiezen......

          Comment


          • #6
            Re: Donkere hoeken - vignettering

            Oorspronkelijk geplaatst door jmbroekaert Bekijk bericht
            Deze morgen enkele foto's genomen van silhouetten in de mist en bij het bekijken van de beelden op de cameradisplay stel ik donkere hoeken vast. [...] De lens is een Tamron 18-250mm 1:3.5-6.3 en de camera Pentax K10D.
            Zelf heb ik de Pentax DA18-250mm. De donkere hoeken doen zich bij volle opening het sterkst voor, maar bij diafragma f/8 zijn ze ook waarneembaar, hoewel wat minder. Vignettering is vrij gemakkelijk te verwijderen m.b.v. Photoshop (Elements).

            Comment


            • #7
              Re: Donkere hoeken - vignettering

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Welke les trekken we hieruit?
              Camera nooit diafragma zelf laten kiezen......
              Mijn camera staat 99,99% op A prio
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment

              Working...
              X