Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door de bomen het bos niet meer zien...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Door de bomen het bos niet meer zien...

    Terug van lang geweest in de amateur fotografie heb ik mij een NIKON D60 aangeschaft met standaard lens + tweedehands lens. (details zie hieronder) Ik merk dat ik nogal veel met een telezoom werk met grote brandpunstsafstand. Mensen fotografereren is mijn geliefdkoosd onderwerp alsmede protretten, vooral van mijn kleinkinderen. Beide lenzen voldoen niet precies aan mijn behoeften, daarom overweeg ik de aanschaf van een derde objectief. Graag de mening van het forum hier. Qua merk zou ik bij Nikon blijven en het objectief moet wel een investering blijven om later eventueel te gebruiken bij toestellen van Nikon in de hogere klasse ttz. D300 of hoger equivalent. Dank voor reaktie.

  • #2
    Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

    Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
    Ik merk dat ik nogal veel met een telezoom werk met grote brandpunstsafstand. Mensen fotografereren is mijn geliefdkoosd onderwerp alsmede protretten, vooral van mijn kleinkinderen. Beide lenzen voldoen niet precies aan mijn behoeften, daarom overweeg ik de aanschaf van een derde objectief.
    Wat precies voldoet er niet aan je huidige lenzen. Bereik? kwaliteit? Lichtsterkte?....
    Een zoom met grotere brandpuntsafstand is niet de meest voor de hand liggende lens voor portretten
    Je hebt een mooie range, persoonlijk zou ik eerder gaan naar vervanging door lichtsterkere objectieven
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

      Eigenlijk kan ik het twee woorden samenvatten : de tweehandslens die heb gekocht (AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED ) heeft te weinig lichtsterkte en is niet "all round" genoeg ttz. ik wel er zowel in de natuur foto's van dichtbij mee nemen en ook vlot gebruiken om mensen mee te fotograferen in optochten, spelende kinderen. Of spreken we hier over twee soorten lenzen ?

      Comment


      • #4
        Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

        Prententieloos verslagje over Photokina ook een paar lenzen getest
        zie mijn weblog

        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.


        groeten

        lamp

        Comment


        • #5
          Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

          Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
          Prententieloos verslagje over Photokina ook een paar lenzen getest
          zie mijn weblog

          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.


          groeten

          lamp
          wel leuk natuurlijk, maar of TS hier wat verder mee kan!!!!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

            Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
            Eigenlijk kan ik het twee woorden samenvatten : de tweehandslens die heb gekocht (AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED ) heeft te weinig lichtsterkte en is niet "all round" genoeg ttz. ik wel er zowel in de natuur foto's van dichtbij mee nemen en ook vlot gebruiken om mensen mee te fotograferen in optochten, spelende kinderen. Of spreken we hier over twee soorten lenzen ?
            Ik denk het wel...
            Als je natuurfotografie wil gaan doen, haal je best een lens in huis met een bereik van 400mm (80-400) of beter nog 500mm (best afstappen van NIkon dan, of wil je €7500 spenderen, maar Sigma en Tamron bieden goede en betaalbare alternatieven). Voor lichtsterkte en ietwat tele, als je bij Nikon wil blijven, zal je naar de Nikon 70-200VR moeten gaan (€1800). Deze is ook bruikbaar met extender. Sigma heeft een m.i. goed alternatief, de 70-200 F2,8 HSM (zonder OS/VR).

            De 70-300VR aan (€460) kent veel tevreden gebruikers. Je hebt toch wel wat tele, maar geen lichtsterkte... Hij is eveneens bruikbaar op FF-camera's.

            Comment


            • #7
              Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

              Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
              Eigenlijk kan ik het twee woorden samenvatten : de tweehandslens die heb gekocht (AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED ) heeft te weinig lichtsterkte en is niet "all round" genoeg ttz. ik wel er zowel in de natuur foto's van dichtbij mee nemen en ook vlot gebruiken om mensen mee te fotograferen in optochten, spelende kinderen. Of spreken we hier over twee soorten lenzen ?
              Het aantal lenzen bepaal je zelf , maar ik vermoed dat daar het budget en het gewicht van de lens (dus praktisch bruikbaar uit de hand) de doorslaggevende factor zal zijn.
              Echt dichtbij (macro) en vergezichten (tele) ga je niet makkelijk in één lens combineren

              Persoonlijk gebruik ik als allround lens (default op een van de bodies) de AF-S DX VR16-85mm f/3,5-5,6 G ED; In lichtsterkte win je er niet mee, maar kwalitatief is die zeer goed en weinig last van vervorming en andere artifacts. Prijs/kwaliteit zeer goed
              Aangevuld met een flits doet die behoorlijk zijn werk in de meeste omstandigheden

              De AF-S DX VR 18-200 mm f/3.5-5.6 G IF-ED zit als default op m'n tweede bodie. Is ook niet lichtsterk maar heeft een groot bereik. Grootste nadeel is de vervormingen - zijn wel aan te passen in photoshop, maar off-camera zijn ze dus wat minder.

              Beide bovenstaande lenzen zijn makkelijk handelbaar en niet overdreven in prijs

              Als vervanging van een van je lenzen in het DX gamma is de AF-S DX 17-55mm f/2.8G IF ED een hoogkwalitatieve lichtsterke lens, goed bruikbaar voor landschappen en portretten, maar niet bruikbaar als je ooit naar een FF overstapt. Kwaliteit betaalt natuurlijk, maar is voldoende op de 2e handsmarkt te vinden van mensen die de overstap naar FF nemen.
              Een echte aanrader

              Algemeen bruikbaar, DX en FF, en voor een groot deel in overeenstemming van wat je meestal fotografeert is de AF-S 24-70mm f/2.8G ED, Lichtsterk en neemt een goeie range voor landschappen en portretten

              Wil je echt het telebereik hebben van wat je nu al hebt maar lichtsterker dan is de AF-S VR 70-200 mm f/2.8 G IF ED een aanrader. Let wel: is behoorlijk wat prijziger en zwaarder, dus niet in alle omstandigheden even makkelijk inzetbaar)
              Soms is het compromis lichtzwakkere lens met flisters een beter haalbare en veelzijdiger oplossing dan lichtsterke objectieven.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

                Als je bij een cropcamera blijft...( en ergens zou ik een D80 aangekocht hebben...)

                dan vind ik de 17-88/2.8 van nikon een échte aanrader:
                je hebt wat zoomvrijheid en je kan er portretten mee schieten

                wil je écht superportretwerk, kies dan voor de 85/1.4 met zijn schitterend bokeh

                het zijn superlenzen , maar je moet er wel wat voor neerleggen maar als je de foto's ziet...ja, dan heb je er geen spijt van!

                veel succes met je keuze
                Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

                Comment


                • #9
                  Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

                  Voor de D300 heb ik gekozen voor betaalbare ojectieven:

                  AFS Nikkor DX 16 - 85 VRII, heel tevreden over, snel en scherp
                  Een redelijke groothoek met een goed zoombereik, ideaal voor protret en landschap, scoort goed op Photozone. Het beste DX ojectief van Nikon tot nu toe.

                  Als aanvulling de AFS Nikkor 70-300 VRII: licht gewicht, goed, maar een beetje te zacht op f300. De VR werkt perfect en kan zelfs op 1/80ste een scherpe foto maken op f 300.

                  Voor portretten en macro, wat ik weining doe, heb ik voor de Sigma 70mm 2.8 Macro.: een heel scherp objectief, maar overlapt wel de 16 -85 VR die ook een heel goed resultaat geeft.

                  Qua prijs/kwaliteit, een goede keuze voor wat je wil fotograferen,
                  volgens mijn persoonlijke mening.
                  Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Door de bomen het bos niet meer zien...

                    AFS Nikkor DX 16 - 85 VRII - AFS Nikkor 70-300 VRII
                    Ik mag dus concluderen dat deze objectieven momenteel ook geschikt zijn op mij D60 ?
                    Met dank voor de reaktie

                    Comment

                    Working...
                    X