Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijsverschillen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijsverschillen

    Hallo,

    Ik ben nu reeds een tijdje aan het uitkijken naar de prijzen in de verschillende winkels voor m'n volgende aankoop, nl de Nikon 55-200mm VR.
    Hieronder vind je een overzichtje terug van de gevraagde prijzen, gerangschikt volgens vraagprijs. Wat me opvalt is dat die toch wel enorm verschillen. Hierbij vraag ik me af hoe zoiets mogelijk is. Het lijkt allemaal een stuk goedkoper te zijn in Antwerpen dan ergens anders. Raar ... Iemand een verklaring? Maken die duurdere dan zoveel winst op één lens? Kan dat zomaar? Of zie ik dat verkeerd?

    digicamshop (antwerpen-online) €219
    foto dali (brasschaat-ekeren-kapellen) €234
    bartok (hasselt-genk-tongeren) €249
    foto rubens (wilrijk) €249
    studio73 (geel-turnhout-mol) €249
    art & craft (mariakerke) €279
    grobet (antwerpen) €281
    foto video leurs (knokke) €310
    aspeslagh multimedia (oostduinkerke) €319
    coudenys (zedelgem) €329
    foto video verstraete (kortrijk) €349

    Alvast bedankt voor de info en evt tips.
    Greetz
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

  • #2
    Re: Prijsverschillen

    In Antwerpen en Turnhout zitten Konijnenberg en Foto Rubens, 2 winkels die elkaar zwaar beconcureren en de prijzen sterk laten dalen. De andere winkels in de buurt kunnen niet anders dan volgen, of ze verliezen een groot deel van hun clienteel.

    In Gent, waar ik mijn materiaal koop bij Art & Craft, liggen de prijzen wat hoger, maar laat de naam Konijnenberg vallen en je zal zien dat de aangeboden prijs amper verschil van die uit Turnhout... Het fenomeen heeft dus verstrekkende gevolgen...

    Ga je nog verder, dan stijgen de prijzen nog meer, omdat men ervan uitgaat dat de mensen wel niet zo gek zullen zijn om al die km's te rijden voor een betere prijs. (mispoes in mijn geval, tenzij het verschil echt te klein is om de verplaatsing te verantwoorden).

    Foto Konijnenberg en Foto Rubens ( Studio 73) zijn 2 ketens met verschillende winkels, dus grotere aankopen bij de leveranciers en dus betere voorwaarden. Ook dat speelt mee in hun prijszetting.

    Ik denk dat dat het zowat verklaart...

    Uit je lijstje krijg ik de indruk dat je uit West-Vlaanderen komt? Dan raad ik je Art & Craft aan in Gent. Bel even naar de winkel en vraag hun BESTE prijs op voor de lens die je wilt. Die ligt vaak lager dan de geafficheerde prijs op de site ( moeten ze doen vanwege het feit dat ze tot de topcamera groep behoren). Kijk dan even of het verschil een nog verdere verplaatsing verantwoordt.
    Last edited by Omag; 27 september 2008, 10:40.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Prijsverschillen

      In West-Vlaanderen is er nauwelijks concurrentie, de prijzen worden gewoon afgestemd op de winkels in de buurt. In Antwerpen heb je fotorubens met een heel ruim aanbod, en de winkels in de buurt moeten ook hun prijzen aanpassen, anders maken ze geen kans om te overleven.

      Comment


      • #4
        Re: Prijsverschillen

        Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
        In West-Vlaanderen is er nauwelijks concurrentie, de prijzen worden gewoon afgestemd op de winkels in de buurt. In Antwerpen heb je fotorubens met een heel ruim aanbod, en de winkels in de buurt moeten ook hun prijzen aanpassen, anders maken ze geen kans om te overleven.

        in vlaamsbrabant hetzelfde probleem, dus zo nu en dan een bedevaart naar turnhout... uiteindelijk voor mij zo'n 2 x 120 km, over autosnelwegen buiten de spits 2 x een uurtje, en een halve tank benzine (nu bijna 50€ - mijn wagen is een zuipschuit ), maar dat is wel de moeite waard - mijn D700, 14-24, 105micro, en mijn manfrotto komen allemaal uit de kempen, en kostten allen een veelvoud van 50€ minder dan ter plekke. Gewoon eerst even telefoneren om te reserveren, gezien de omzet is de stock die 's morgens op de website staat aan het eind van de voormiddag al achterhaald.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: Prijsverschillen

          Bedankt voor jullie erg nuttige reacties. Ik zal zeker eens contact opnemen met Art & Craft en hun beste prijs vragen. Ik laat dan nog iets weten.
          Toch blijft het gek dat sommige winkels 100€ meer vragen voor een lens in vergelijking met sommige andere winkels. Uiteindelijk doen ze dat toch ook op basis van dezelfde inkoopprijs?!

          Groeten
          2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

          Comment


          • #6
            Re: Prijsverschillen

            Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
            Bedankt voor jullie erg nuttige reacties. Ik zal zeker eens contact opnemen met Art & Craft en hun beste prijs vragen. Ik laat dan nog iets weten.
            Toch blijft het gek dat sommige winkels 100€ meer vragen voor een lens in vergelijking met sommige andere winkels. Uiteindelijk doen ze dat toch ook op basis van dezelfde inkoopprijs?!

            Groeten
            Zelf ook een heel tevreden klant van Art&Craft. OK, er is te onderhandelen over de prijs maar ga me echt niet bezighouden om km te vreten om een klein profijt op de aankoopprijs te doen, daarvoor woon ik nu net iets te ver van Konijn etc.
            Ik heb er geen probleem mee ietsje meer te betalen voor een winkel in de buurt (+/- 25km) en bij vragen steeds even binnen te kunnen springen.
            Natuurlijk zou je gek zijn om voor zo'n lens €100 meer te betalen tov een webwinkel of een konijn.

            Comment


            • #7
              Re: Prijsverschillen

              Ik ben ook van west vlaanderen en zelfs van veldegem, woon paar huizen van coudenys maar zal daar nooit mijn materiaal kopen. Veel te duur.

              Ik koop het nog meestal in nederland. Soms nog goedkoper. En wat kost verzending? 2 keer niets. En soms maak ik er een uitstapje van. Ook nog leuk meegenomen. Kan je meteen je materiaal testen.
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Prijsverschillen

                Ik ben eveneens van West-Vlaanderen.
                Ik heb het laatst een flitser CANON SPEEDLITE 580 II gekocht in Nederland aan 401 Euro. (inclusief verzending). In een locale Actionshop in Waregem was dit 569 Euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Prijsverschillen

                  Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
                  Uiteindelijk doen ze dat toch ook op basis van dezelfde inkoopprijs?!
                  Groeten
                  Hoe meer een winkel inkoopt, hoe hoger de kwantumkorting,
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijsverschillen

                    Je moet inderdaad wel altijd goed uit je doppen zien. En het is zelfs niet gezegd dat alles in één winkel het goedkoopst is. Ik koop meestal bij Kamera-express en bij Konijnenberg. Vele zaken zijn ongeveer hetzelfde van prijs, maar sommige lenzen zijn dan weer 50 à 100€ goedkoper in de ene en andere lenzen dan weer goedkoper bij de andere. Als je alles optelt kom je weer aan een aardig bedrag, wat je dan weer kan spenderen aan nog een lens

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijsverschillen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Hoe meer een winkel inkoopt, hoe hoger de kwantumkorting,
                      Dit klopt niet helemaal doe maar eens de test op Colruyt collishop (ik weet dat dit geen fotowinkel is maar is hier enkel bedoeld als voorbeeld) voor een Nikon D80 met DX 18-135 als je Antwerpen (JONGHELINCKSTRAAT 18 2018 ANTWERPEN 1) neemt als afhaalpunt betaal je € 877 neem je Middelkerke (OOSTENDELAAN 298 8430 MIDDELKERKE) dan betaal je € 948 toch een verschil van € 71 en volgens mij koopt Colruyt echt niet in per winkel hoor (Colruyt stemt zijn prijzen af op de lokale concurentie en die is in Antwerpen blijkbaar hoger dan in West Vlaanderen en dit is zo voor de meeste winkels).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijsverschillen

                        Er wordt hier gesuggereerd om eventueel via het web aan te kopen uit Nederland. Kan inderdaad goedkoper zijn, maar hou er rekening mee dat je dan maar 1 jaar garantie hebt in plaats van 2. Ook bij Konijnenberg: koop je als Belg in de WINKEL in Turnhout, heb je 2 jaar garantie. Koop je als Belg ONLINE bij Konijnenberg.be, dan wordt het verstuurd uit Nederland en heb je maar 1 jaar garantie.

                        En als er dan toch online gekocht wordt, is het interessant om eens te kijken bij www.bhphotovideo.com, de grootste camerazaak van New York (en misschien wel van de wereld). Betrouwbaar en snel. Ooit op vrijdagmiddag de 70-200 VR van Nikon besteld, de maandagochtend stond UPS ermee aan de deur!

                        Hou er wel rekening mee dat je via UPS niet ontsnapt aan de BTW en de invoerrechten (voor lenzen rond de 6%, voor digitale camera's niets) en aan een dedouaneringskost van een euro of 15. Maar zelfs met al deze kosten was de 70 200 nog 30% goedkoper dan de goedkoopste in België. Wel opletten met garantie, want dat verschilt per merk. Sommigen zullen het hier in België herstellen, andere merken eisen dat je het zelf terugstuurt naar het land waar je 't gekocht hebt...

                        Voor bepaalde zaken is het echt de moeite, voor andere is het verschil maar 5 of 10%, en dan hoeft het niet.
                        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prijsverschillen

                          Wou nog even toevoegen dat ik anders ook goeie ervaringen heb met FotoRubens en met Art & Craft voor mijn Belgische bestellingen. Het prijsverschil met Konijn is in mijn geval (Gent) de moeite vaak niet waard om zo ver om te rijden.
                          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prijsverschillen

                            Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                            Er wordt hier gesuggereerd om eventueel via het web aan te kopen uit Nederland. Kan inderdaad goedkoper zijn, maar hou er rekening mee dat je dan maar 1 jaar garantie hebt in plaats van 2.
                            Ik heb op mijn Canon produkten die ik bij Kamera-express gekocht heb 2 jaar garantie hoor. Voor Canon is dat daar blijkbaar veranderd. Canon wou 1 regeling voor heel Europa en omdat je in België 2 jaar garantie moet hebben, hebben ze dat voor heel Europa aangepast. En ik heb 150€ in de pocket!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prijsverschillen

                              De locale fotoboer is ook niet altijd de duurste!
                              en heeft toch enkele voordelen.

                              Foto Bastiaens Berlaar & Sint Niklaas
                              http://www.webshop.uwhost6.net/fbweb...bshopindex.htm

                              Geheugenkaart Putte
                              http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm

                              Groeten
                              Bert Docx

                              Comment

                              Working...
                              X