Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom "samendrukking-effect" ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom "samendrukking-effect" ?

    Ik ben van plan me een 70-200 aan te schaffen.

    Toen ik dat daarstraks zei tegen mijn leeraar dat ik die wou kopen, zei hij vastberaden "Na een jaar schakel je toch over naar primes".

    Ik weet ook wel dat je bij (tele-)zoomes dat "samendrukking-effect" (sorry, ik weet de correcte naam niet :d) krijgt, maar valt dat dan zo hard op? want ik merk het eigenlijk niet op als ik voorbeeldfoto's bekijk

    Daarbij, als ik dan geen 70-200 koop, wat kan ik dan beter wel kopen?
    Ik heb trouwens de F4 non-is versie in gedachten. Wat ik me dan nog afvraag is: Zal ik de IS heel erg missen? Want ik heb nu eigenlijk geen enkele lens met IS (wel gehad, maar weggedaan omdat ik ze wil vervangen met de 70-200).

    dus nu twijfel ik eigenlijk toch wel :d

    1. Is dat effect erg merkbaar aanwezig? Beter Prime (welke?)?
    2. Als ik de F4 neem, non-IS, zal ik dan die IS missen? Ik doe vooral modellen-fotografie.
    Last edited by GlennVerbraeken; 26 september 2008, 15:04.
    No rules. Great shots.
    -
    Online

  • #2
    Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

    Ten eerste denk ik dat je "zoom" met "tele" verwart : het "sammendrukkingseffect" , als we tenminste hetzelfde bedoelen, is eigen aan tele-objectieven, dus objectieven met een lagere brandpuntsafstand (bpa)

    Een zoom objectief is een objectief met variabele bpa ; en die zijn er zowel op groothoek, normaal als tele bereik....

    Je leraar zal wel z'n redenen hebben waarom hij primes prefereert , de toekomst zal uitwijzen of dat voor jou ook het geval is.

    Wat die IS betreft : over dit objectief specifiek kan ik niet veel zeggen aangezien ik Nikon gebruik doch als je de financiele mogelijkheid hebt zou ik voor de IS uitvoering gaan...

    Silent M.

    Comment


    • #3
      Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
      Ten eerste denk ik dat je "zoom" met "tele" verwart : het "sammendrukkingseffect" , als we tenminste hetzelfde bedoelen, is eigen aan tele-objectieven, dus objectieven met een lagere brandpuntsafstand (bpa)

      Een zoom objectief is een objectief met variabele bpa ; en die zijn er zowel op groothoek, normaal als tele bereik....

      Je leraar zal wel z'n redenen hebben waarom hij primes prefereert , de toekomst zal uitwijzen of dat voor jou ook het geval is.

      Wat die IS betreft : over dit objectief specifiek kan ik niet veel zeggen aangezien ik Nikon gebruik doch als je de financiele mogelijkheid hebt zou ik voor de IS uitvoering gaan...

      Silent M.
      bedankt voor de reactie
      was gewoon een foutje
      sorry, hoop dat het nu in orde is
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

        Ik neem aan dat het hier gaat om perspectief; dat verandert alleen door een andere beeldhoek, niet door het gegeven of een lens kan zoomen of een vast brandpunt heeft.
        De 70-200 f4 L zonder IS is ook een zeer goede lens; koop een goede 2e handse, dan schrijf je nauwelijks of niets af als je later gaat voor IS of primes.
        Primes zoals de 1.8 85mm, de 2.0 100mm en de 135L zijn lichtsterker dan zoomlenzen en daarnaast relatief licht, alleen moet je dan heel goed weten welke brandpunten je vaak gebruikt.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

          ja, wat hij bedoeld is dat het onderwerp tegen de achtergrond "gedrukt" staat.
          dus dat het eig niet "los" komt.
          maar daar heb je dan die dof toch voor?

          btw; primes ben ik nog niet zo voor die koop ik later wel als de centen het toelaten... ik weet wel dat ze optisch beter zijn, maar toch
          Last edited by GlennVerbraeken; 25 september 2008, 22:30.
          No rules. Great shots.
          -
          Online

          Comment


          • #6
            Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

            Het is zoals kijken naar een F1-wedstrijd op TV. Je denkt "oei, de achtervolger hangt er vlak achter" totdat je vanuit een andere hoek ziet dat die 100-en meters achterligt. Persoonlijk kan ik het niet aanzien op foto (bv voor gezichten kan het flatterend zijn, maar ik bedoel taferelen waar de "3D" eruit gehaald wordt), maar het is eigenlijk lang geleden dat ik mij er ergens aan geërgerd heb, dus bij intelligent gebruik zal het idd wel meevallen.

            Lijkt me dat wat je wil kopen bijna een must is voor een actief modellenfotograaf en zou er geen schrik van hebben. Ben zelf allergisch voor teveel compressie en vervorming, maar de kwaliteit is dusdanig bij sommige van die 70-200ers dat ik het mij toch ooit nog zie kopen (misschien ).
            Last edited by maGuy; 25 september 2008, 23:14.

            Comment


            • #7
              Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

              Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
              Ik weet ook wel dat je bij tele-zoomes dat "samendrukking-effect" (sorry, ik weet de correcte naam niet :d) krijgt, maar valt dat dan zo hard op? want ik merk het eigenlijk niet op als ik voorbeeldfoto's bekijk

              Is dat effect erg merkbaar aanwezig? Beter Prime (welke?)?
              Ik denk dat je bepaalde zaken verward Glenn, dat samendrukkingseffect zal je evengoed hebben met een 200mm prime als met een 70-200 op 200mm, dat heeft totaal niets te maken of dat nu een zoom is of niet.

              Je leraar zal je mischien prime's aanraden omdat deze lichtsterker te krijgen zijn, en nog steeds een iets betere kwaliteit hebben (de duurdere dan) maar tegenwoordig zijn er ook heel goede zoomobjectieven op de markt, ieder deftig merk heeft er wel eentje met uitstekende referenties.

              Natuurlijk, als je met een 70-200 f2.8 een portret maakt op bv. 85mm ben je meer beperkt qua dof, dan wanneer je dat met een prime 85mm f1.4 zou doen.

              Maar de goede zoomobjectieven heben heus ook wel hun voordelen hoor, alles hangt er natuurlijk van af waarvoor je deze hoofdzakelijk wil gebruiken, ga je bv. sport als snelheidsraces enz. fotograferen dan ben je zeker stukken gemakkelijker met een zoomobjectief, en ik durf er om te wedden dat je leraar er de foto's gemaakt met een betere zoom niet zal uithalen, wees daar maar gerust in.

              Comment


              • #8
                Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                je leraar kletst uit zijn nek. Hoe kan hij nu weten wat jij wil gaan doen? Voor modellenfotografie buiten is de 70-200 perfect en ontzettend veelzijdig. De IS is wat dat betreft wel een grote toegevoegde waarde, maar moet het? Tuurlijk niet. Vroeger hadden ze ook geen IS en maakten ze ook mooie foto's. Een statief zal in deze ook zijn werk wel doen.
                Wel is het zo dat bepaalde primes wel van pas kunnen komen. Sommigen werken enkel met primes, dat kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel geld hebben, omdat je doorgaans meer lenzen hebt. Ik heb twee goeie lenzen en een 50mm prime, en dat volstaat. Ik zou er mettertijd wel graag nog een lange prime à la 400mm IS en een 135 2.0 bij willen, maar dat is dan echt voor specifieke toepassingen. Ik kan ook zonder.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                  bedankt voor de reactie
                  was gewoon een foutje
                  sorry, hoop dat het nu in orde is
                  Maar je schrijft
                  Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                  1. Is dat effect erg merkbaar aanwezig? Beter Prime (welke?)?
                  Zoals hierboven al aangegeven is het samendrukkingseffect een gevolg van de gebruikte brandpuntsafstand en is er daarom geen verschil tussen zoom en prime. Een zoom op 200 mm geeft dus hetzelfde effect als een prime van 200 mm. Ik ben overigens van mening dat je het effect pas goed ziet bij nog veel langere brandpuntsafstanden. Dit is een voorbeeld op 260 mm en daar vind ik het effect nog wel tegenvallen.
                  Grote versie

                  De 70-200 is een prachtige portretlens, ik gebruik niet anders.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                  dus objectieven met een lagere brandpuntsafstand (bpa)
                  Hier is waarschijnlijk een 'n' weggevallen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                    leeraar zei degelijk dat het bij (tele)-zoom lenzen zo is, hij zweerde bij primes!

                    nuja, ik wist ook niet dat het bij primes ook zo was
                    hierboven las ik dat de dof mooier zal zijn, maar de dof van de 70-200 lijkt me ook zeker in orde.
                    maar ik ben er wel van overtuigd dat bij primes de dof wel beter zal zijn, maar of dat verschil zooooo groot is, gene idee

                    Bedankt voor de reacties en de uitleg! (weer iets bijgeleerd )
                    No rules. Great shots.
                    -
                    Online

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                      hierboven las ik dat de dof mooier zal zijn, maar de dof van de 70-200 lijkt me ook zeker in orde.
                      maar ik ben er wel van overtuigd dat bij primes de dof wel beter zal zijn, maar of dat verschil zooooo groot is, gene idee
                      Hmm. DOF bij een zoomlens op dezelfde brandpuntafstand als een prime (70-200 op 200mm en een 200mm prime) is volkomen 100% gelijk voor elke lens van gelijk welk merk. Daar zit geen sikkepit verschil op en kan je met een eenvoudige DOF calculator uitrekenen. Het resultaat van deze berekening is een afstand waarbinnen je foto scherp is. Mooie DOF of lelijke DOF bestaat niet.

                      Ik denk dat je het begrip bokeh en DOF door elkaar haalt. Bokeh is de subjectieve kwaliteit van alles wat buiten de DOF valt. Maw hoe mooi is alles wat NIET scherp is, of hoe mooi "romig" is de onscherpte.

                      Daarnaast heb je nog perspectief. Bij een lens met een lange brandpuntsafstand (200 mm bvb) heb je het gevoel of iets wat ver weg is of heel nabij is veel dichter bij mekaar ligt dan bij bvb een objectief met een zeer korte brandpuntsafstand. Maar ook hier weer speelt het soort (zoom/prime) lens niet. Een zoomlens 70-200 op 200 mm heeft dezelfde perspectiefvervorming als een prime van 200 mm.

                      Het kan in het begin allemaal wat verwarrend klinken maar het lijkt mij dat je leraar zich eens moet afvragen of de reden waarom hij een prime verkiest boven een zoomlens wel helemaal goed begrepen is door zijn leerlingen. Een paar basisbegrippen als DOF en perspectief zijn niet onbelangrijk in fotografie en geen basisbegrippen waarbij je het woord "beter" kan gebruiken. Dat is een te subjectief woord. Perspectief en DOF is een eigenschap van de brandpuntsafstand en onafhankelijk van de lens. Enkel bokeh is een subjectieve eigenschap van de lens van een bepaald merk en type.

                      Het is inderdaad zo dat door de band de bokeh van prime lenzen als mooier wordt beschouwd als deze van zoomlenzen van dezelfde brandpuntsafstand, maar dit is zeker geen regel of iets wat de zoomlenzen per definitie minder goed maakt dan primes.
                      Last edited by DigiCam; 26 september 2008, 18:42.
                      DigiCam

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                        Hmm. DOF bij een zoomlens op dezelfde brandpuntafstand als een prime (70-200 op 200mm en een 200mm prime) is volkomen 100% gelijk voor elke lens van gelijk welk merk. Daar zit geen sikkepit verschil op en kan je met een eenvoudige DOF calculator uitrekenen.
                        Je vergeet er bij te zeggen "bij een gelijk diafragma".
                        De DOF van 70-200/2.8 op 200-2.8 is wel degelijk verschillend van de DOF van 200/2.0!!!
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Je vergeet er bij te zeggen "bij een gelijk diafragma".
                          Uiteraard en ook de cropfactor van de camera moet gelijk zijn.
                          DigiCam

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                            leeraar zei degelijk dat het bij (tele)-zoom lenzen zo is, hij zweerde bij primes!
                            Dan hoop ik toch dat het hier niet om een leraar fotografie gaat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoom "samendrukking-effect" ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Dan hoop ik toch dat het hier niet om een leraar fotografie gaat.
                              hij is zelf fotograaf en geeft ons ook de basis fotografie
                              No rules. Great shots.
                              -
                              Online

                              Comment

                              Working...
                              X