Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Close-up-filter 250D of 500D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Close-up-filter 250D of 500D?

    Ik lees dat de close-up-lens (of moet ik "-filter" zeggen?) 500D vooral geschikt is voor de telezooms, en de 250D eerder voor de gewone zooms. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik heb al op veel plaatsen vanalles en nog wat gelezen, maar ik kan er nu niet goed aan uit wat ik concreet het best doe als ik al eens een insectje of een bloemetje van dicht bij wil trekken.
    Ik heb 'n Canon 350D (dus cropfactor 1,6), en de lenzen EFS18-55 en EFS55-250(IS).
    *Ik vermoed dat ik met de 55-250 + "500D" close-up wat meer afstand kan bewaren van m'n onderwerp, dan wanneer ik de 18-55 zou gebruiken met een 250D, om uiteindelijk toch dezelfde vergroting te krijgen. Klopt dat?
    *Stel dat ik toch de 250D zou gebruiken op m'n 55-250: kan ik dan nog dichter bij het onderwerp komen dan wanneer ik de 500D zou gebruiken? En dus nog meer vergroting? Of werkt dat zo simpel niet, omdat er dan bvb. te veel beeldkwaliteitsverlies is, omdat die 250D minder geschikt zou zijn voor die 55-250-lens?
    Sorry, complete leek in macrofotografie (daarom wil ik ook rustig beginnen met een van die 2 close-up-filtertjes

  • #2
    Re: Canon Close-up-filter 250D of 500D?

    Ik heb de 500D ooit getest op de 100-400L IS, en dat ging vrij goed. Alleen is de werkafstand met zo'n voorzetlens heel beperkt, het scherpstelbereik wordt heel klein (je kan alleen scherpstellen op een bepaalde afstand, en de speling daarop is heel miniem).

    Ik denk dat de 500D in combinatie met de 55-250 beter is dan een 250D op een 18-55.
    Met die 55-250 heb je een betere werkafstand voor beestjes die schrik hebben van de camera (of van de fotograaf).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon Close-up-filter 250D of 500D?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb de 500D ooit getest op de 100-400L IS, en dat ging vrij goed. Alleen is de werkafstand met zo'n voorzetlens heel beperkt, het scherpstelbereik wordt heel klein (je kan alleen scherpstellen op een bepaalde afstand, en de speling daarop is heel miniem).
      Dat van dat beperkt scherpstelbereik heb ik inderdaad al dikwijls gelezen. Een vraagje hierover: stel dat mijn toestel op een statief staat, m.a.w. de afstand tot het onderwerp ligt vast. Ik ga er ook van uit dat ik in dat (kleine) scherpstelbereik zit, m.a.w. ik kan scherpstellen. Blijf ik dan in het scherpstelbereik als ik ga in- of uitzoomen? Want dan lijkt me dat scherpstelbereik niet zo heel erg: eens de camera op de juiste plaats, kan ik via zoomen de juiste vergroting/cadrering kiezen. Of zal ik, als ik in/uitzoom, ook het statief moeten verplaatsen, omdat ik buiten het scherpstelbereik val?


      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb de 500D ooit getest op de 100-400L IS, en dat ging vrij goed. ...Ik denk dat de 500D in combinatie met de 55-250 beter is dan een 250D op een 18-55.
      Maar iemand al geprobeerd de 250D op de 55-250 (zie mijn oorspronkelijke post)? Kan dat ook? Wat is het effect dan (in vgl. met de 500D hierop)?

      Comment


      • #4
        Re: Canon Close-up-filter 250D of 500D?

        Met een voorzetlens verklein je de scherpstel-afstand, als je die op een zoomlens zet, dan kan je de zoom inderdaad blijven gebruiken om het onderwerp juist te kadreren.

        Ik heb die voorzetlens maar een paar keer gebruikt , en dat is al lang geleden, ik weet niet of je dezelfde afstand kan behouden tijdens het zoomen, maar ik denk het wel (ik heb ze dezelfde week al terug verkocht en een 150mm macro besteld).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon Close-up-filter 250D of 500D?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          (ik heb ze dezelfde week al terug verkocht en een 150mm macro besteld).
          Oei, da's duidelijk

          Comment

          Working...
          X