Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

    Hallo,

    Mij is iets opgevallen en ik weet niet of dat normaal is.
    Ik heb bovenstaand materiaal en de 18-200 is mijn enig objectief, ik kan het dus niet met een ander objectief testen.

    Als ik bijvoorbeeld een beeldcompositie maak van een onderwerp in het midden van de zoeker op pakweg 18 of 30 mm en druk mijn ontspanknop half in dan stelt het toestel scherp op dat onderwerp.
    Als ik dan inzoom tot 200 mm dan lijkt hetzelfde onderwerp niet meer scherp, druk ik de ontspanknop dan opnieuw half in dan stelt hij opnieuw scherp.

    Is dat normaal of moet ik ergens aan een bel gaan trekken ?


    Henri
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

    Bij de meeste zoomlenzen treedt focusshift op na zoomen , bij deze dus kennelijk ook.
    Wat is het probleem met eerst zoomen en dan focussen?

    Comment


    • #3
      Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

      compleet normaal, je hoeft je geen zorgen te maken.

      probeer eens te experimenteren met het AF-knopje rechts op je camera; dit kun je instellen op AF-A, AF-S en AF-C. Ook is de lock-functie een goed 'trainingsmiddel'. Ook hiervoor lezen lezen en nog eens lezen, en vooral oefenen ofenen en jawel, nog eens oefenen.
      Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

      Comment


      • #4
        Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

        Hi, ik overweeg de aanschaf van zo'n lens. Alleen had ik willen weten of deze ook volledig vanzelf uitzoemt als je hem naar beneden richt. Dat moet toch hinderlijk zijn bij het dragen om de schouder ? Misschien een klein detail dat niets te maken heeft met de kwaliteit. Maar toch....
        Hebt daar ervaring mee ?
        Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
        http://fotoalbum.godderis.be

        Comment


        • #5
          Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

          Oorspronkelijk geplaatst door brocot Bekijk bericht
          Hi, ik overweeg de aanschaf van zo'n lens. Alleen had ik willen weten of deze ook volledig vanzelf uitzoemt als je hem naar beneden richt. Dat moet toch hinderlijk zijn bij het dragen om de schouder ? Misschien een klein detail dat niets te maken heeft met de kwaliteit. Maar toch....
          Hebt daar ervaring mee ?
          Als je de lens volledig dicht draait, op 18mm, ga je er in principe geen last van hebben. Is hij deels uitgeschoven, dan schuift hij verder open. Is zowat het enige minpuntje van deze lens, m.i..

          Comment


          • #6
            Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

            Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
            Als ik bijvoorbeeld een beeldcompositie maak van een onderwerp in het midden van de zoeker op pakweg 18 of 30 mm en druk mijn ontspanknop half in dan stelt het toestel scherp op dat onderwerp.
            Als ik dan inzoom tot 200 mm dan lijkt hetzelfde onderwerp niet meer scherp, druk ik de ontspanknop dan opnieuw half in dan stelt hij opnieuw scherp.

            Is dat normaal of moet ik ergens aan een bel gaan trekken ?
            Da's heel normaal. Eerst zoomen, dan scherpstellen is de normale werkwijze.

            Comment


            • #7
              Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

              Oorspronkelijk geplaatst door brocot Bekijk bericht
              Hi, ik overweeg de aanschaf van zo'n lens. Alleen had ik willen weten of deze ook volledig vanzelf uitzoemt als je hem naar beneden richt. Dat moet toch hinderlijk zijn bij het dragen om de schouder ? Misschien een klein detail dat niets te maken heeft met de kwaliteit. Maar toch....
              Hebt daar ervaring mee ?
              Wat FestinaLente zegt kan ik bevestigen voor mijn exemplaar.
              Heb er eigenlijk geen last van. Op 18mm geen beweging. Het ene exemplaar heeft er wel meer last van dan het andere.
              Wat wel een probleem kan zijn is bij statief gebruik: als je bv op 100 mm zit en dan sterk naar beneden richt dan heb je het zitten.
              Er bestaan enkele "oplossingen". Google eens op "nikon 18-200 creep solution".

              Comment


              • #8
                Re: Autofocus - 18-200 VR in combinatie met D80

                Dat is een duidelijk antwoord. Met wat creativiteit is er dus een oplossing te vinden. De lens bestaat al een tijdje, misschien zijn er inwendig al aanpassingen gebeurd om dit euvel te verhelpen. Vooral nuttig om te weten dat, bij volledig dichtdraaien, hij op zijn plaats blijft.
                Misschien moeten we terug van die tassen gaan gebruiken zoals , zoals 40 jaar terug. De boddy in leder verpakt met de knoppen zichtbaar en een lensbeschermer die met een drukknop naar onder bengelt bij openmaken. Zeg maar een "lederhoze" voor de camera ?!
                Last edited by brocot; 25 september 2008, 17:30.
                Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
                http://fotoalbum.godderis.be

                Comment

                Working...
                X