Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR ? is dit echt nodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR ? is dit echt nodig

    Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
    Beauty is in the eye of the beholder
    a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

  • #2
    Re: HDR ? is dit echt nodig

    Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
    Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
    Het ligt eraan wat jij daaronder verstaat. HDR is niets meer en niets minder dan een foto met een hoog dynamisch bereik. Rijke kleuren, veel detail en het gevoel dat je een 'volle' foto hebt als je er naar kijkt.
    voorbeeld:


    Ik vermoed dat jij de HDR's bedoelt die niet goed gemaakt zijn, en dan jeukt het bij mij ook ja.
    voorbeeld:
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: HDR ? is dit echt nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
      Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
      Als het opvalt vind'k het ook niet echt "knap", maar het zijn de foto's waarbij je het niet direct beseft dat er HDR gebruikt is waarbij het zeker een meerwaarde kan zijn!

      mensen die beginnen met HDR hebben het echter vaak moeilijk om niet "over-the-top" te gaan zo lijkt het...
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: HDR ? is dit echt nodig

        Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
        Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
        Nee hoor - je hebt gezelschap..
        Niet dat HDR/tonemapping totaal overbodig is, integendeel - maar als het goed gebruikt wordt zie je het niet..
        Helemaal absurd is dat er veel gesproken wordt over 'een HDR-foto'. Een foto is een foto, en ofwel is hij goed, ofwel niet.
        HDR/tonemapping is een techniek - geen eigenschap zoals sommigen lijken te denken.

        Comment


        • #5
          Re: HDR ? is dit echt nodig

          Dat is inderdaad, maar het is allemaal een kwestie van smaak vind ik, Hdr heeft meerdere kanten en daarin kunde zelf kiezen welke kant ge wilt..
          Ik persoonlijk hou echt van de contrasterende kleuren bij hdr, echt felle kleuren en dergelijke..
          Die eerste foto van Simplephotography is ook naar mijn smaak, maar geef me dan maar iets met veel verschillende kleuren, mooie landschappen met bloemen, water, bomen..

          Mijn eerste echte Hdr foto dat ik gezien had vond ik prachtig en sindsdien ben ik daar ook mee begonnen.. Hopelijk is dat geen steal ofzo (De foto is niet van mij)

          Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.




          Op zijn site zijn meerdere hdr's te bezichtigen en je moet maar eens gaan kijken, ik ben alvast een echte fan van zijn werk.

          groeten
          Last edited by Tjele; 23 september 2008, 11:48. Reden: Sorry, had het niet door dat het niet mocht, zal nog even moeten kijken naar het reglement
          Yannick Desmet 2021
          yannickdesmet.com

          Comment


          • #6
            Re: HDR ? is dit echt nodig

            Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
            (De foto is niet van mij)
            Ik zou hem maar snel wegdoen. Een link mag wel.

            Comment


            • #7
              Re: HDR ? is dit echt nodig

              Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
              Nee hoor - je hebt gezelschap..
              Niet dat HDR/tonemapping totaal overbodig is, integendeel - maar als het goed gebruikt wordt zie je het niet..
              Helemaal absurd is dat er veel gesproken wordt over 'een HDR-foto'. Een foto is een foto, en ofwel is hij goed, ofwel niet.
              HDR/tonemapping is een techniek - geen eigenschap zoals sommigen lijken te denken.
              In plaats van 'eigenschap' zou ik 'effect' zetten. Velen denken dat HDR een effect is, en dat is het dus helemaal niet. HDR is een manier om potentieel beschikbare informatie in een foto te maximaliseren. Met als gevolg een pak meer dynamisch bereik.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: HDR ? is dit echt nodig

                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Het ligt eraan wat jij daaronder verstaat. HDR is niets meer en niets minder dan een foto met een hoog dynamisch bereik. Rijke kleuren, veel detail en het gevoel dat je een 'volle' foto hebt als je er naar kijkt.
                voorbeeld:


                Ik vermoed dat jij de HDR's bedoelt die niet goed gemaakt zijn, en dan jeukt het bij mij ook ja.
                voorbeeld:
                http://www.pbase.com/simplephotography/image/89526219
                Ik ben iig ook veel meer voor het eerste. Daar heb je zoals je zelf zegt praktisch nut van bereik.

                MAAR 2de is daarom niet verkeerd!? Is bewust overdreven en kan goed zijn maar smaken verschillen nu eenmaal.

                Comment


                • #9
                  Re: HDR ? is dit echt nodig

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                  Ik persoonlijk hou echt van de contrasterende kleuren bij hdr, echt felle kleuren en dergelijke..

                  Mijn eerste echte Hdr foto dat ik gezien had vond ik prachtig en sindsdien ben ik daar ook mee begonnen.. Hopelijk is dat geen steal ofzo (De foto is niet van mij)

                  Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.




                  Op zijn site zijn meerdere hdr's te bezichtigen en je moet maar eens gaan kijken, ik ben alvast een echte fan van zijn werk.

                  groeten

                  Contrasterende en felle kleuren bereik je niet met HDR. je kunt de foto die je met HDR-technieken hebt gemaakt wel nog verder bewerken, en dan kun je er effecten op toepassen. Met je HDR-soft lijkt het alsof je dat ook kan, maar eigenlijk maak je dan maar een lelijk geval dat nergens meer op lijkt.
                  Ik weet wat je bedoelt met die contrasterende kleuren en zo, maar daar bestaan véél betere manieren voor. je kan die perfect op een foto toepassen die je met HDR-software hebt gemaakt, daar niet van.

                  Verder over de fotograaf waarvan jij fan bent: dat is niet alleen maar HDR. Daar is nog veel meer mee gedaan. Maar inderdaad mooie foto's.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR ? is dit echt nodig

                    Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
                    Ik ben iig ook veel meer voor het eerste. Daar heb je zoals je zelf zegt praktisch nut van bereik.

                    MAAR 2de is daarom niet verkeerd!? Is bewust overdreven en kan goed zijn maar smaken verschillen nu eenmaal.
                    Die tweede is ook van mezelf, dus ik kwets niemand als ik zeg dat ik dat een echt gedrocht vind.
                    Het is een typisch voorbeeld van een RAW die overbelicht was (highlights geclipped), waardoor je er qua HDR niks meer mee kan aanvangen. Een mooie HDR uit één RAW gaat alleen als die RAW perfect belicht is. Tot tegen de rechterkant, maar niet erover. En ook niet meer naar links, want dat wordt ook niks.

                    Die tweede is dus echt een schoolvoorbeeld van gepruts om er toch nog iets van te maken. Parels voor de zwijnen in dit geval.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: HDR ? is dit echt nodig

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      In plaats van 'eigenschap' zou ik 'effect' zetten. Velen denken dat HDR een effect is, en dat is het dus helemaal niet. HDR is een manier om potentieel beschikbare informatie in een foto te maximaliseren. Met als gevolg een pak meer dynamisch bereik.
                      Yup, of meer nog: effectje.
                      En dat er 's iets als een 'effectje' gebruikt wordt, tot daar aan toe. Maar om daar nu een aparte discipline van te maken...
                      Maar vreemd genoeg blijven er altijd fanatieke supporters, hoe afschuwelijk en kitscherig sommige beelden mij ook lijken. Ik zwijg dus maar als ik er eentje zie passeren...

                      Comment


                      • #12
                        Re: HDR ? is dit echt nodig

                        Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                        Yup, of meer nog: effectje.
                        En dat er 's iets als een 'effectje' gebruikt wordt, tot daar aan toe. Maar om daar nu een aparte discipline van te maken...
                        Maar vreemd genoeg blijven er altijd fanatieke supporters, hoe afschuwelijk en kitscherig sommige beelden mij ook lijken. Ik zwijg dus maar als ik er eentje zie passeren...
                        Ik weet wat die mannen willen bereiken: vuile, harde kleuren, hard contrast... een rauw aanvoelende foto. Daar bestaan betere methodes voor.
                        Ik denk dat ze meer naar iets willen waarvan ik links gepost heb in een ander draadje:



                        Met Photomatix lijk je dat te kunnen doen, maar de 'collateral damage' is aanzienlijk en overheerst alles.
                        Denk aan je eigen begindagen: toen vond je elke nieuwe bewerking een revelatie. Maar het is wel door al dat experimenteren en daar commentaar op krijgen, dat je bijleert.

                        Wat niet wegneemt dat ik huiver van de foto's waarvan die tweede in mijn eerste post een goed voorbeeld is.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: HDR ? is dit echt nodig

                          Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
                          Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
                          Ik heb dat bij Sepia, smaken verschillen nu eenmaal zeker? Sommige mensen gaan dat hebben bij zwart-wit, andere misschien bij kleuren. Ieder zijn smaak
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: HDR ? is dit echt nodig

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Ik heb dat bij Sepia, smaken verschillen nu eenmaal zeker? Sommige mensen gaan dat hebben bij zwart-wit, andere misschien bij kleuren. Ieder zijn smaak
                            Breek mij de bek niet open over sepia

                            Comment


                            • #15
                              Re: HDR ? is dit echt nodig

                              Zo ken ik er nog eentje: zwart-wit met een kleurtje. Waar is dat in hemelsnaam goed voor? In bepaalde en echt maar enkele gevallen (neem nu Schindler's List) kan je er een toegevoegde waarde mee geven, maar dat is écht maar in héél weinig gevallen.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X