Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vr

    Hallo,

    bij mijn nieuwe nikkor 18-55 VR, lijkt het alsof het beeld licht schokt bij het opzetten van de VR op het objectief. Na het fotograferen, is er ook telkens een kleine schok in het beeld dat ik door de zoeker zie. Is dit normaal? Zonder VR, is er geen schok.

    Bedankt voor een antwoord en groet

    Pieter

  • #2
    Re: Vr

    Ik ben niet bekend met VR maar bij mijn Canon IS lenzen gaat dit net zo... Ik er dus eigenlijk van uit dat dit wel zo hoort...
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Vr

      Dit is volkomen normaal - het is het mechanisme dat zich in gang zet.
      Om goede resultaten met de VR te bekomen;
      1) stel scherp op het onderwerp
      2) laat het beeld zich stabiliseren (de bewegingen vertragen) - je hoort het mechanisme een licht metalen geluid maken - en wacht tot het beeld 'stilvalt';
      3) druk af ;
      4) herhaal bij extreem trage sluitertijden (1/10 - 1/4)

      Een aantal fotografen slaan stap 2 veel te snel over en stellen dan vast dat de VR niet goed werkt. Het vergt alleen een klein beetje oefening om uitmuntende resultaten te bekomen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Vr

        ok, erg veel dank voor jullie antwoorden.
        Is alvast een geruststelling!
        @ vantje: wat bedoel je met herhaal bij extreem lange sluitertijden? Wat herhalen?

        mvg,
        Pieter

        Comment


        • #5
          Re: Vr

          Oorspronkelijk geplaatst door pietervdb Bekijk bericht
          ok, erg veel dank voor jullie antwoorden.
          Is alvast een geruststelling!
          @ vantje: wat bedoel je met herhaal bij extreem lange sluitertijden? Wat herhalen?

          mvg,
          Pieter
          Ik bedoelde herhaal stappen 1 tem 3) - want bij lange sluitertijden (1/10 - 1/4) lukt het niet altijd de eerste keer om een knalscherp beeld te krijgen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment

          Working...
          X