Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

    Hallo,

    Ik heb al bijna twee jaar een Canon EF-S 17-55mm IS USM lens. Sinds twee maanden doet die het niet meer zo goed als hij op IS staat. hij weigert soms scherp te stellen en op andere momenten verschijnt er een error op het scherm (err01: gebrekkige communicatie tussen lens en camera). Als ik mijn IS echter afzet doet die het perfect.

    Heeft iemand hier al ervaring mee gehad? Ik zou hem binnen willen doen onder garantie, weet er iemand iets van de garantieservice van canon?


    Sander

  • #2
    Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

    Oorspronkelijk geplaatst door Strakki Bekijk bericht
    Ik zou hem binnen willen doen onder garantie, weet er iemand iets van de garantieservice van canon?
    Als je problemen hebt met die lens, en die is nog geen twee jaar oud, dan wacht je beste niet te lang om ze te laten nazien.
    De garantie van Canon zal wel even goed zijn als die van andere merken. Ik heb bij fotomateriaal nog niet veel stukken gehad tijdens de garantieperiode (daarna eigenlijk ook niet), alleen de Sigma 10-20 hebben ze na 2,5 jaar toch nog vervangen door een nieuwe (daar had ik drie jaar garantie op).

    Bij de meeste merken moet je wel zo'n 6 weken geduld hebben, het is dus wel handig dat je een tijdelijke vervang-lens hebt om die periode te overbruggen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je problemen hebt met die lens, en die is nog geen twee jaar oud, dan wacht je beste niet te lang om ze te laten nazien.
      De garantie van Canon zal wel even goed zijn als die van andere merken. Ik heb bij fotomateriaal nog niet veel stukken gehad tijdens de garantieperiode (daarna eigenlijk ook niet), alleen de Sigma 10-20 hebben ze na 2,5 jaar toch nog vervangen door een nieuwe (daar had ik drie jaar garantie op).

      Bij de meeste merken moet je wel zo'n 6 weken geduld hebben, het is dus wel handig dat je een tijdelijke vervang-lens hebt om die periode te overbruggen.
      je hebt wel behoorlijk geluk gehad met die sigma trouwens, een beetje later en je kon er naar fluiten (en het is toch ook een lens van 400€)

      ik zou die lens ook zo vlug mogelijk laten nazien, desnoods bij de lokale fotoboer, ofwel naar canon opsturen.

      Kan iemand mij trouwens het nut van IS op een lens met dat bereik zeggen, behalve enkele stops minder in onderbelichte omstandigheden?
      Naar mijn weten is IS toch veel handiger om te hebben op een tele dan op een 17-55

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

        Oorspronkelijk geplaatst door shadowlemon Bekijk bericht
        Kan iemand mij trouwens het nut van IS op een lens met dat bereik zeggen, behalve enkele stops minder in onderbelichte omstandigheden?
        Naar mijn weten is IS toch veel handiger om te hebben op een tele dan op een 17-55
        In slechte omstandigheden is beeldstabilisatie ook heel handig op breedhoeklenzen. Met de 17-55 f2,8 IS heb ik een aantal foto's gemaakt die ik onder die omstandigheden wel had kunnen vergeten zonder de beeldstabilisatie.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          In slechte omstandigheden is beeldstabilisatie ook heel handig op breedhoeklenzen. Met de 17-55 f2,8 IS heb ik een aantal foto's gemaakt die ik onder die omstandigheden wel had kunnen vergeten zonder de beeldstabilisatie.
          met een lichtsterke lens zou ik het er uiteraard wel bijnemen natuurlijk, maar voor nu te zeggen dat ik een nieuwe kitlens ga kopen (dat is dus de gewone 18-55 mm die bij mijn 400D) om IS erbij te hebben vind ik nu ook wel overbodig ik koop wel een nieuwe lens die lichtsterker is dan.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door shadowlemon Bekijk bericht
            met een lichtsterke lens zou ik het er uiteraard wel bijnemen natuurlijk, maar voor nu te zeggen dat ik een nieuwe kitlens ga kopen (dat is dus de gewone 18-55 mm die bij mijn 400D) om IS erbij te hebben vind ik nu ook wel overbodig ik koop wel een nieuwe lens die lichtsterker is dan.
            De EF-S 17-55 f2,8 is niet alleen 2 stops lichtsterker (op 55mm) dan de kitlens, met de beeldstabilisatie kan je nog eens 3 stops voordeel halen op voorwaarde dat het onderwerp niet beweegt. Je hebt als het nodig is dus in totaal zelfs 5 stops voordeel ten opzichte van de kitlens.

            Met een Sigma 18-50 f2,8 EX DC of Tamron 17-50 f2,8 XR DI heb je ook twee stops voordeel ten opzichte van de kitlens. De kitlens zonder beeldstabilisatie is eigenlijk pas scherp genoeg op f8, dan is het voordeel van de lichtsterke zoomlenzen zelfs nog groter...

            De EF-S 17-55 f2,8 IS is de allerbeste die er te koop is voor een EF-S compatibele camera, de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en Tamron 17-50 f2,8 XR DI zijn heel goede lichtsterke alternatieven die nog redelijk betaalbaar zijn.

            De Canon heeft de snelste en "trefzekerste" autofocus, ze is al heel scherp op f2,8 en de beeldstabilisatie is zeker interessant als je geregeld werkt in wat minder goede lichtomstandigheden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door shadowlemon Bekijk bericht
              met een lichtsterke lens zou ik het er uiteraard wel bijnemen natuurlijk, maar voor nu te zeggen dat ik een nieuwe kitlens ga kopen (dat is dus de gewone 18-55 mm die bij mijn 400D) om IS erbij te hebben vind ik nu ook wel overbodig ik koop wel een nieuwe lens die lichtsterker is dan.
              Op die nieuwe kitlens is het niet "enkel" IS die erbij komt hé

              Oude: http://www.photozone.de/canon-eos/18...review?start=2
              Nieuwe: http://www.photozone.de/canon-eos/18...review?start=2

              En een lichtsterke zoomlens is natuurlijk dan beter, maar kost ook direct een stuk meer.
              Dus IS blijft een handige technologie gezien zijn prijskaartje.

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                Op die nieuwe kitlens is het niet "enkel" IS die erbij komt hé

                Oude: http://www.photozone.de/canon-eos/18...review?start=2
                Nieuwe: http://www.photozone.de/canon-eos/18...review?start=2

                En een lichtsterke zoomlens is natuurlijk dan beter, maar kost ook direct een stuk meer.
                Dus IS blijft een handige technologie gezien zijn prijskaartje.
                hij scoort inderdaad veel beter dan zijn tegenhanger zonder IS (die ik dus heb)
                dankje voor deze links, ik had er eigenlijk geen benul van, naar wat ik dacht was het gewoon dezelfde lens met IS ingebouwd, wat dus niet zo blijkt te zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                  Sedert ik van een verre reis terug ben, heb ik gelijkaardige problemen met de 17-55 IS: de beeldstabilisatie maakt een reutelend/trillend geluid bij het indrukken en door de zoeker zie ik op dat moment een beeld dat ongeloofelijk snel trilt met als gevolg een 'trillende foto' iemand hier ervaringen mee ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                    Ik heb de 17-55 ook, maar gelukkig nog geen problemen gehad met de IS (ik heb de lens ook nog maar enkele maanden).
                    Je leest dat er echt heel veel 17-55's zijn waarvan de IS sneuvelt! Jullie lens is dus zeker geen uitzondering. Blijkbaar is die IS van de 17-55 van een ondermaatse bouwkwaliteit.
                    Ik zet mijn IS steeds uit wanneer ik hem toch zeker niet nodig heb, uit angst dat mijne ook zal sneuvelen.

                    Ik vind IS ook in dit bereik erg handig trouwens. Met f2.8 en IS kun je je statief ook wel eens thuis laten, super.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door J-B Bekijk bericht
                      Ik heb de 17-55 ook, maar gelukkig nog geen problemen gehad met de IS (ik heb de lens ook nog maar enkele maanden).
                      Je leest dat er echt heel veel 17-55's zijn waarvan de IS sneuvelt! Jullie lens is dus zeker geen uitzondering. Blijkbaar is die IS van de 17-55 van een ondermaatse bouwkwaliteit.
                      Ik zet mijn IS steeds uit wanneer ik hem toch zeker niet nodig heb, uit angst dat mijne ook zal sneuvelen.

                      Ik vind IS ook in dit bereik erg handig trouwens. Met f2.8 en IS kun je je statief ook wel eens thuis laten, super.
                      Foute benadering joh! Stel nu dat jouw IS het op een gegeven moment ook begeeft. Als je hem zo weinig mogelijk gebruikt, dan gebeurt dat na pakweg vier jaar: pech! Geen garantie meer!
                      Maar meneer, ik heb hem bijna niet gebruikt! Dat is dus net het probleem!

                      Gebruik je je IS daarentegen constant en je fotografeert heel intensief met die lens (je zou met die lens wel gek zijn om dat NIET te doen!), dan begeeft ie het bijvoorbeeld na één jaar: binnen de garantie.
                      Als ik een nieuwe PC koop, dan draait die de eerste drie maanden constant. Gaat nooit uit. Zo heb ik toch al een aantal keren gehad dat ik hem terug mocht brengen en een nieuwe mee kreeg, omdat een euvel zo snel opdook. Doe je dat niet, dan riskeer je dat die dingen pas na een hele tijd aan het licht komen.
                      Dat geldt voor alles waar garantie op zit. Da's een andere manier om het te bekijken, maar het kost op den duur toch wel minder vind ik.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                        Het probleem is dat de IS van slechte bouwkwaliteit is bij deze lens.
                        Je kan ook anders redeneren:
                        Stel ik gebruik constant de IS (ook wanneer ik deze niet eens nodig heb) en ze gaat ook na 2 jaar kapot of ik gebruik de IS enkel wanneer nodig en ze gaat 4 jaar mee... Diegene die de IS constant gebruikt moet op dat moment zijn lens misschien al de 2de keer opsturen dan
                        Resultaat: Ik de lens 1 maal moeten missen op 4 jaar, de ander 2 maal.

                        De IS gebruiken wanneer het echt niet nodig is vind ik sowieso een beetje zinloos, het vreet alleen maar meer batterij dan.

                        Maar goed, ik snap je mening wel en ik ben natuurlijk ook maar aan het gissen. Misschien gaat een gerepareerde IS langer mee of gaat gewoon niet iedere IS kapot enz. enz....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door J-B Bekijk bericht
                          Het probleem is dat de IS van slechte bouwkwaliteit is bij deze lens.
                          Je kan ook anders redeneren:
                          Stel ik gebruik constant de IS (ook wanneer ik deze niet eens nodig heb) en ze gaat ook na 2 jaar kapot of ik gebruik de IS enkel wanneer nodig en ze gaat 4 jaar mee... Diegene die de IS constant gebruikt moet op dat moment zijn lens misschien al de 2de keer opsturen dan
                          Resultaat: Ik de lens 1 maal moeten missen op 4 jaar, de ander 2 maal.

                          De IS gebruiken wanneer het echt niet nodig is vind ik sowieso een beetje zinloos, het vreet alleen maar meer batterij dan.

                          Maar goed, ik snap je mening wel en ik ben natuurlijk ook maar aan het gissen. Misschien gaat een gerepareerde IS langer mee of gaat gewoon niet iedere IS kapot enz. enz....
                          't Is meer een algemene richtlijn. Als er brokken aan zitten te komen, dan komen die best aan het licht tijdens de garantieperiode lijkt me. als het verloopt zoals jij aanhaalt, dan heb je pech natuurlijk.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                            Mijn IS is ook van de ene op de andere dag raar beginnen doen. De lens is gelukkig ook nog in garantie.
                            Heeft iemand ervaring met de reparatie?
                            Duurtijd en duurzaamheid achteraf?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met IS bij 17-55mm van Canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door jefken61 Bekijk bericht
                              Mijn IS is ook van de ene op de andere dag raar beginnen doen. De lens is gelukkig ook nog in garantie.
                              Heeft iemand ervaring met de reparatie?
                              Duurtijd en duurzaamheid achteraf?
                              Voor een reparatie moet je tegenwoordig heel wat geduld hebben, bij zowat alle merken moet je rekenen op ongeveer 6 weken...

                              Canon zal ondertussen al wel voldoende ervaring hebben met die lenzen, ze zullen er dus wel een degelijke oplossing voor bedacht hebben om dat probleem te voorkomen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X