Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor Canon 40D

    Hoi,
    Ik lever regelmatig artikels voor een blad aan. Omdat de foto's een belangrijk deel uitmaken van deze artikels wens ik na verschillende modellen canon powershot over te schakelen naar een Digitale spiegelreflex. En ben ik reeds een tijdje aan het uitkijken naar een nieuwe camera.
    Nu krijg ik binnenkort als geschenk een Canon 40D body. Maar daar zal denk ik geen lens bijzijn. Omdat ik dus regelmatig foto's zal aanleveren voor een blad. Zou dat een alround lens moeten zijn waarmee ik voornamelijk tuinen, vissen en planten kan fotograferen.
    Nu is mijn vraag of de lens Canon EF28-135 F/3.5-5.6 USM iS hiervoor in aanmerking komt.
    Natuurlijk zullen er veel betere lenzen zijn maar ik wil mijn collectie lenzen langzaam uitbreiden.

    Nirota

  • #2
    Re: Lens voor Canon 40D

    28mm is op een cropcamera zoals de 40D niet echt groothoek en dat zou mijns inziens voor het fotograferen van tuinen wel eens lastig kunnen zijn. Wil je één 'all round' lens dan kun je denk ik beter kijken naar een objectief die bij 17 of 18mm begint. Een sigma 17-70 f2.8-4.5 bijvoorbeeld, begint dus bij 17mm en heeft een 'macro stand' waarmee je een vergrotingsfactor van 1:2,3 haalt. Da's nog geen echte macro (dat zou 1:1 zijn) maar is voor het fotograferen van planten meestal wel voldoende. Nu heb ik zelf overigens geen ervaring met deze lens dus hoe die optisch presteert weet ik niet.....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor Canon 40D

      Perfekte standaard starters lensje kan ook de tamron 17 -50 2,8 zijn.
      Zeer veel beproken op dit forum + deze kan de competitie aan met bvb de efs 17 - 55 , 2,8 IS en vele anderen kwa scherpte en kwaliteit...
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor Canon 40D

        Wellicht ook kijken naar de 2.8 18-50mm macro van Sigma, geen echte macro maar iets meer close focus.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor Canon 40D

          Ben ik dan beter af met de kit lenzen of kan ik toch beter opteren voor de Canon EF28-135 F/3.5-5.6 USM iS.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor Canon 40D

            Zoals in een vorige post al is uitgelegd biedt een lens die op 28mm begint (zoals de EF 28-135) niet genoeg breedhoek op een cropcamera. Je moet nl. die 28mm vermenigvuldigen met 1,6 (de cropfactor voor Canon dSLR's) en zo kom je op 44,8.
            Dan heb je, m.i., meer aan de kitlensen (18-55 en 55-250), die vandaag de dag allebei "IS" (image stabilization) bieden. Een betere optie voor de breedhoek kitlens is de EF-S 17-55 f/2,8 zoals in mijn signature, maar dat is een dure en bovendien een vrij zware lens.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor Canon 40D

              Oorspronkelijk geplaatst door nirota Bekijk bericht
              Ben ik dan beter af met de kit lenzen of kan ik toch beter opteren voor de Canon EF28-135 F/3.5-5.6 USM iS.
              Dat is voor diverse doeleinden zeker geen verkeerde lens , maar voor tuinen e.d. heb je een lens nodig die op 17 of 18mm begint.
              Je moet die lens 28-135 zien als aanvulling als je wat meer tele nodig hebt dan 55 of 70 mm (waar de kitlenzen ophouden)
              Zo heb ik een 18-55 IS , een EF 24-85 en een 35-135 en die zet ik in naar het doel.

              Goede opties om te beginnen zijn :
              Canon 18-55 IS
              Sigma 17-70
              Tamron 17-50 f2.8

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor Canon 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                28mm is op een cropcamera zoals de 40D niet echt groothoek en dat zou mijns inziens voor het fotograferen van tuinen wel eens lastig kunnen zijn. Wil je één 'all round' lens dan kun je denk ik beter kijken naar een objectief die bij 17 of 18mm begint. Een sigma 17-70 f2.8-4.5 bijvoorbeeld, begint dus bij 17mm en heeft een 'macro stand' waarmee je een vergrotingsfactor van 1:2,3 haalt. Da's nog geen echte macro (dat zou 1:1 zijn) maar is voor het fotograferen van planten meestal wel voldoende. Nu heb ik zelf overigens geen ervaring met deze lens dus hoe die optisch presteert weet ik niet.....
                Deze foto's zijn genomen met een 17-70 van sigma die je hier vernoemt.



                Andries
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor Canon 40D

                  Bij een 40 D zou ik een 17-85 mm IS kopen. Daarmee krijg je in de praktijk een 27-136 mm lens, met beeldstabilisatie. Op deze camera ongeveer ideaal als walk-around-lens. Geen topkwaliteit maar toch een goede lens. Je kan hier een beschrijving en beoordeling ervan lezen.

                  De 28-135 is teveel telelens voor wat jij ermee wil doen. Hier vind je er een beschrijving en beoordeling van.
                  Beauty need only be a whisper
                  Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor Canon 40D

                    Inplaats van een nieuw topic op te starten pik ik in op dit.
                    Ik was ook van plan om de vermelde lens aan te kopen, EF 28-135.
                    Maar dan wel op de MarkIII.
                    Doel is een allround lens voor portretten, landschappen en vooral indoor foto's op volleywedstrijden. Is deze lens daarvoor geschikt wat betreft lichtsterkte (neem foto's meestal op iso1600 zonder flash) en zoom.
                    Mijn idee was om alles in één lens te bundelen.
                    Heeft er iemand tips?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor Canon 40D

                      Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
                      Inplaats van een nieuw topic op te starten pik ik in op dit.
                      Ik was ook van plan om de vermelde lens aan te kopen, EF 28-135.
                      Maar dan wel op de MarkIII.
                      Doel is een allround lens voor portretten, landschappen en vooral indoor foto's op volleywedstrijden. Is deze lens daarvoor geschikt wat betreft lichtsterkte (neem foto's meestal op iso1600 zonder flash) en zoom.
                      Mijn idee was om alles in één lens te bundelen.
                      Heeft er iemand tips?
                      Voor landschappen is hij meestal niet wijd genoeg, en voor indoor niet lichtsterk genoeg.
                      Ongeschikt dus.
                      Het idee om alles in 1 lens te bundelen is typisch des beginners (ook weer niet denigrerend bedoeld) maar helaas is een superzoom nergens ECHT goed in.
                      Je ontkomt er niet aan per gebruiksdoel een betere lens aan te schaffen.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor Canon 40D

                        Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
                        Inplaats van een nieuw topic op te starten pik ik in op dit.
                        Ik was ook van plan om de vermelde lens aan te kopen, EF 28-135.
                        Maar dan wel op de MarkIII.
                        Doel is een allround lens voor portretten, landschappen en vooral indoor foto's op volleywedstrijden. Is deze lens daarvoor geschikt wat betreft lichtsterkte (neem foto's meestal op iso1600 zonder flash) en zoom.
                        Mijn idee was om alles in één lens te bundelen.
                        Heeft er iemand tips?
                        Ook zal je scherpte te kort komen.

                        Op een MarkIII dus liever een 24-105L of een 24-70L
                        Voor volleybal is een 135L onverslaanbaar denk ik.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X