Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt Nikon PC-E Objectieven en heeft ervaring ermee ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie gebruikt Nikon PC-E Objectieven en heeft ervaring ermee ?

    Zoals je in de titel kan lezen heb ik hier wat vragen rond.

    PC objectieven http://www.europe-nikon.com/family/n...broad/344.html

    Wat zijn de bevindingen door de gebruikers, ik vraag mij af of de beoordeling door de huidige zoekers zoals bij een D3 of D700 voldoende is met het huidige aanbod van matglazen, om de scherpte over het ganse beeld de beoordelen bij gebruik van deze objectieven. ?

    Vroeger had ik de oude 28mm PC (dat was nog maar schift zonder tiltfunctie) welke ik op mijn analoge F5 en F4 gebruikte, maar daar kon je een ganse reeks matglazen monteren waar de scherpte door je zoeker goed te beoordelen viel, met het huidige (beperkte) aanbod van zoekerglazen wordt dat blijkbaar een probleem, of hoe doen jullie dat.
    Last edited by Guest42; 18 september 2008, 18:11.

  • #2
    Re: Wie gebruikt Nikon PC Objectieven en heeft ervaring ermee ?

    Je had moeten geschreven hebben: 'wie heeft er PC-E Nikkors en wie heeft er ervaring mee?', want blijkbaar ben je geïnteresseerd in de nieuwe lichting...

    Ik heb een PC 35 (de ouwe) die ik vrij succesvol gebruik op mijn S3pro. Ik heb nog niet veel problemen gehad met scherpstellen: de focusconfirmatie lijkt zijn werk te doen. Het grootste probleem blijft vignetering die megagroot opduikt, en ook wel color bleeding (aan de rand verschuift de kleur naar groen.) Afgezien van die beperkingen valt er wel mee te werken...

    Wat niet wegneemt dat ik graag eens de PC-E 24 op mijn Fujike zou willen plaatsen...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Wie gebruikt Nikon PC Objectieven en heeft ervaring ermee ?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Je had moeten geschreven hebben: 'wie heeft er PC-E Nikkors en wie heeft er ervaring mee?', want blijkbaar ben je geïnteresseerd in de nieuwe lichting...

      Ik heb een PC 35 (de ouwe) die ik vrij succesvol gebruik op mijn S3pro. Ik heb nog niet veel problemen gehad met scherpstellen: de focusconfirmatie lijkt zijn werk te doen. Het grootste probleem blijft vignetering die megagroot opduikt, en ook wel color bleeding (aan de rand verschuift de kleur naar groen.) Afgezien van die beperkingen valt er wel mee te werken...

      Wat niet wegneemt dat ik graag eens de PC-E 24 op mijn Fujike zou willen plaatsen...

      Juist ja, gewijzigd Marc.

      kleurverschuiving, zou die PC-E 24mm Nano daar ook last van hebben ?

      Je zegt dat de focusconfirmatie zijn werk doet, bedoel je daarmee dat je naar naar het groene bolletje kijkt ? Bij de gewone chift zou dat inderdaat geen probleem mogen zijn, maar ik vraag mij af, als je ook gaat kantelen, als je dan ook nog gemakkelijk de scherpte over je ganse beeld kan inschatten op zo een gewoon helder matglas

      Comment


      • #4
        Re: Wie gebruikt Nikon PC-E Objectieven en heeft ervaring ermee ?

        Het groene bolletje, klopt. Bij de eerdere PC-nikkors is er alleen shift, geen tilt, dus daar kan ik je geen antword op geven...

        Wat de groenverschuiving betreft: dat zal grotendeels sensor afhankelijk zijn, en veel minder van het objectief afhangen. De lichtstralen leggen zo'n grote hoek af dat ze door de groene sensel filter gaan, maar wel op de rode of blauwe sensel vallen, dat is niet anders met andere objectieven. Heb geen idee van de D3 om eerlijk te zijn, en ik heb er nog maar heel weinig doumentatie over gevonden. Proberen hé, straks is het de Kina: je kan op de Nikon stand altijd eens vragen om een PC-E op je D3 te zetten, ik ben alvast van plan dat te doen...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Wie gebruikt Nikon PC-E Objectieven en heeft ervaring ermee ?

          Ik heb de 24 PC-e gekocht toen hij uitkwam. Het is een erg fraai objectief die ik het meeste gebruik om de shift mogelijkheden voor architectuur.

          Aangezien het mijn eerste tilt-shift lens is had ik behoorlijk wat te leren en daar komen iedere week wel wat foto's bij. Het scherpstelen gaat eenvoudiger dan je zou denken maar goed, de meeste foto's die ik er mee neem zijn genomen vanaf statief o f8 of f9 en dan is het al snel scherp.
          Nikon spul

          Comment

          Working...
          X