Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek zoomlens keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek zoomlens keuze

    ookal is het niet voor direct, toch wil ik op voorhand al een beetje beslissen wat ik nu straks wil kopen, want van op het moment piekeren hou ik niet zo van...

    ik heb wat research gedaan naar breedhoek zoomlenzen en daar kwamen drie lensjes uit voort:

    Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM 621€



    Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Canon
    429€


    Tokina 11-16mm F 2.8 AT XD Canon 533€


    heeft iemand ervaring met deze lenzen?

    na verluid heb ik enkele reviews gelezen en te horen gekregen dat de tokina de canon zou overtreffen qua scherpte en dat de sigma veruit de slechtste uit het stel is qua scherpte.

    wat ik verder nergens kan vinden is of de tokina EF of EF-S is,
    en daarbij ook de vraag of ik niet beter af ben met een EF, indien ik ooit wil overstappen naar een FF canon. hoewel dat niet voor binnenkort is (in de verste verte niet) gaat een lens voor mij toch langer mee dan een body...

  • #2
    Re: breedhoek zoomlens keuze

    Je vergeet er een paar

    Sigma 12-24 EX

    Tamron 10-24 welke nog niet uit is, maar er wel aan zit te komen.
    en de reeds bestaande tamron 11-18

    Mijn ervaring, heb zowel de 10-22 als de tokina 12-24 als de 10-20 mogen gebruiken.

    Canon 10-22 is voor mij de winnaar van het stel, qua kleur, contrast en bereik.
    Je moet alleen wel onthouden dat je de meeste vervormingen krijgt als je de camera niet horizontaal krijgt. Tevens alleen EF-S dus werkt niet op oudere cams zoals 10d, d30 en d60.

    Tokina 12-24 is degelijker qua bouw, het lijkt wel alsof ze een tank hebben gebruikt om deze te maken, maar deze lens kent ook problemen, zo is ie een halve stop minder lichtsterk op 12mm en zijn er problemen bekend met de diafragma bladen die blijven "plakken"
    Je schiet op f10, en de lens gaat niet meer terug. Kijk dus wel uit met een 2e hands je kopen.
    tokina is volgens mij EF, maar alleen geschikt voor cropcams.

    Je kunt deze niet gebruiken op de 5d, zwarte randjes alom, of hij fysiek past, durf ik je niet te vertellen.
    De enige is op FF te gebruiken is, is de 12-24 van sigma, en de 14-24 van nikon, maar daar heb jij weinig aan

    Sigma 10-20, tja, ik had waarschijnlijk 2x een rot exemplaar, ik hoor veel verhalen over scherpte die snel afloopt naar de hoeken toe, maar zie ook resultaten af en toe van mensen die de lens hebben en er super tevreden over zijn.
    Ik was het in ieder geval niet.

    Hoop dat je er wat mee kunt.
    Als op dat moment de tamron 10-24 uit is, zou ik deze zeker overwegen, als deze qua scherpte in de buurt komt van de befaamde 28-75 en 17-50 f2.8 lijn, maak dan je borst maar nat.

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek zoomlens keuze

      Ik heb de Canon 10-22 en ben er zeer tevreden over. Scherp en 10 mm is echt wel enormmmmm breed. Eigenlijk té breed voor binnenshuis (je huiskamer gaat eerder op een concertzaal lijken) ook al door de perspectief-vervormingen. (nauwelijks lensvervormingen !) Voor landschappen echter fantastisch...

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek zoomlens keuze

        ik ben ook niet echt tevreden van mijn sigma 10-20mm...
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek zoomlens keuze

          Mijn Sigma 10-20mm is al enkele weken binnen voor herstelling . Na 2 maanden had ik al een probleem met de AF-> AF tikte en werkte niet meer. Hopelijk is ze snel terug want ik vond/vind het wel een leuke lens... Qua scherpte had ik ook niet echt klagen.
          Als ik nu terug voor de keuze stond, had ik een beetje verder gespaard voor een originele Nikon lens (of ik jou geval een canon) gegaan.
          Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
          Meer info op: www.tomvh.be

          Comment


          • #6
            Re: breedhoek zoomlens keuze

            Mijn Sigma 10-20 heb ik binnengedaan voor een herstelling, maar ik heb ondertussen een nieuwe gekregen.
            Die lens was 2,5 jaar oud, ik had drie jaar garantie.
            Ik had zeker niet verwacht dat ik een nieuwe zou krijgen, maar bij www.sdcard.be worden de garantiegevallen perfect geregeld.

            De nieuwe is ook scherper dan de eerste, en er zit geen onscherpe vlek meer in beeld.

            De EF-S 10-22 zou wel de beste zijn, de Sigma is de goedkoopste, en de Tokina 11-16 f2,8 is de lichtsterkste (en die ziet er volgens de tests ook heel erg goed uit).

            Op dit ogenblik heb je een grote keuze, toen ik die Sigma kocht was er alleen de EF-S 10-22 en de Sigma 10-20. Omdat ik die lens niet dagelijks gebruik heb ik toen de goedkoopste gekozen, en daarmee heb ik toch al heel wat mooie foto's gemaakt.

            Bijvoorbeeld deze:



            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X