Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 naar eos 40 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 naar eos 40 D

    Hallo,

    Welke adapter van schroef naar 40d is de beste ( roxsen ??)
    Ik lees dat er met scherpstel bevestiging zijn ? ( bolletje, biep ! ) zijn deze OK ?
    Hoe zit het met de lichtmeting ? Alles manueel ?
    Ik kom nog uit het puur analoge tijdperk, dus ik kan nog wel diafragmaringetje draaien en snelheid aanpassen en met het naaldje in het midden van de ingebouwde licht meter werken.

    graag advies

    Marc
    Last edited by MDY; 17 september 2008, 21:02.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: M42 naar eos 40 D

    Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
    Hallo,

    Welke adapter van schroef naar 40d is de beste ( roxsen ??)
    Ik lees dat er met scherpstel bevestiging zijn ? ( bolletje, biep ! ) zijn deze OK ?
    Hoe zit het met de lichtmeting ? Alles manueel ?
    Ik kom nog uit het puur analoge tijdperk, dus ik kan nog wel diafragmaringetje draaien en snelheid aanpassen en met het naaldje in het midden van de ingebouwde licht meter werken.

    graag advies

    Marc
    ( roxsen ??) Ja, maar de versie met het opschrift "Japan"
    Ik lees dat er met scherpstel bevestiging zijn ? ( bolletje, biep ! ) zijn deze OK ? Verloren centen
    Hoe zit het met de lichtmeting ? Alles manueel ? Yep

    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: M42 naar eos 40 D

      Verloren centen ?
      Ik heb nog geen ervaring met die scherpstelbevestigingschip die een piepje zou geven maar het interesseert me wel. Heb jij er dan wel ervaring mee ?
      Momenteel gebruik ik soms de gewone adapters samen met een M42 balg en dito lens voor macro-opames bij lab-opstellingen. Zou zo'n chip het scherpstellen vergemakkelijken ?

      Comment


      • #4
        Re: M42 naar eos 40 D

        Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
        Verloren centen ?
        Ik heb nog geen ervaring met die scherpstelbevestigingschip die een piepje zou geven maar het interesseert me wel. Heb jij er dan wel ervaring mee ?
        Momenteel gebruik ik soms de gewone adapters samen met een M42 balg en dito lens voor macro-opames bij lab-opstellingen. Zou zo'n chip het scherpstellen vergemakkelijken ?
        Bij een standaardmatglas is nauwkeurig scherpstellen met een lichtsterke (< F2.8 ) zo goed als onmogelijk omdat je door de microlensjes het scherpstelpunt niet meer ziet, hier is mogelijk die adapter met chip nuttig, maar ik heb er geen ervaring mee, heb alleen gewone "plain"adapters
        Bij macro en dichtgezet diafragma is het matglas voldoende.

        Beter is is liveview met sterke vergroting denk ik.....

        Comment


        • #5
          Re: M42 naar eos 40 D



          Het gaat om voorgaande, met AF confirm versta ik inderdaad dat het scherpstel bolletje blijft stilstaan, met natuurlijk de biep tot gevolg.
          Ik vind met de hedendaagse matglazen manueel scherpstellen zeer onhandig en weinig akkuraat ( jammer genoeg)
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment


          • #6
            Re: M42 naar eos 40 D

            Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
            http://cgi.ebay.co.uk/M42-Lens-to-Ca...742.m153.l1262

            Het gaat om voorgaande, met AF confirm versta ik inderdaad dat het scherpstel bolletje blijft stilstaan, met natuurlijk de biep tot gevolg.
            Ik vind met de hedendaagse matglazen manueel scherpstellen zeer onhandig en weinig akkuraat ( jammer genoeg)
            niemand meer ?
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

            https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

            Comment


            • #7
              Re: M42 naar eos 40 D

              Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
              niemand meer ?
              Wat was nou eigenlijk de vraag?

              Voor de prijs van die Roxsen af confirm adapter kan je toch niks verkeerds doen?
              Een simpele adapter kost in deze contreien ook al plm. 15 a 20€ , ik zou zeggen , koop er gewoon 1

              Op



              zijn wel wat ervaringen met die Roxsen adapters te vinden....

              Comment


              • #8
                Re: M42 naar eos 40 D

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Wat was nou eigenlijk de vraag?

                Voor de prijs van die Roxsen af confirm adapter kan je toch niks verkeerds doen?
                Een simpele adapter kost in deze contreien ook al plm. 15 a 20€ , ik zou zeggen , koop er gewoon 1

                Op



                zijn wel wat ervaringen met die Roxsen adapters te vinden....
                prima site, thanks keesie !
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                Comment


                • #9
                  Re: M42 naar eos 40 D

                  Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                  http://cgi.ebay.co.uk/M42-Lens-to-Ca...742.m153.l1262

                  Het gaat om voorgaande, met AF confirm versta ik inderdaad dat het scherpstel bolletje blijft stilstaan, met natuurlijk de biep tot gevolg.
                  Ik vind met de hedendaagse matglazen manueel scherpstellen zeer onhandig en weinig akkuraat ( jammer genoeg)
                  Heb ondertussen bovenstaande adapter, past mooi zowel de schroef als de bajonet.
                  En inderdaad dit type geeft focus bevestiging bolletje - biep , handig dus.
                  Eerste resultaten zeer bevredigend leuk om terug aan zo een super takumar te mogen draaien !!
                  Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                  https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: M42 naar eos 40 D

                    Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                    Heb ondertussen bovenstaande adapter, past mooi zowel de schroef als de bajonet.
                    En inderdaad dit type geeft focus bevestiging bolletje - biep , handig dus.
                    Eerste resultaten zeer bevredigend leuk om terug aan zo een super takumar te mogen draaien !!
                    Stel je scherp op het gehoor van de biep, of kijk je ook wel?
                    En als je de biep hoort staat ie dan werkelijk scherp?

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: M42 naar eos 40 D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Stel je scherp op het gehoor van de biep, of kijk je ook wel?
                      En als je de biep hoort staat ie dan werkelijk scherp?

                      Grtz, RF
                      Natuurlijk al kijkend, de biep is bijkomend maar handig. natuurlijk gaat hij eerst biepen bij het eerste voorwerp wat hij tegenkomt en scherp is. Je kan ook het toestel bij close up opnamen van voor naar achter bewegen tot er een biep komt , staat ie ook scherp.
                      Heb dit lensje vroeger op mijn spotmatic gehad, dus ken het goed, maar de 40D heeft natuurlijk geen scherpstelmatglas, vandaar de bijkomende handigheid van de Biep.
                      Zal binnenkort een paar testjes posten.

                      groet

                      Marc
                      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: M42 naar eos 40 D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Stel je scherp op het gehoor van de biep, of kijk je ook wel?
                        En als je de biep hoort staat ie dan werkelijk scherp?

                        Grtz, RF
                        Even ter info:
                        Een adapter met AF confirm doet niet meer dan het AF systeem van de camera activeren, op de focusnauwkeurigheid heeft dat ding dus in principe geen invloed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: M42 naar eos 40 D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Even ter info:
                          Een adapter met AF confirm doet niet meer dan het AF systeem van de camera activeren, op de focusnauwkeurigheid heeft dat ding dus in principe geen invloed.
                          Dat dacht ik ook Telekees, maar MDY beweerd dus het tegendeel.
                          Ik gebruikte met mijn 350D ook de gewone adapter, maar om goed scherp te kunnen stellen heb ik later er een Katz Eye Focussing Screen ingebouwd. Dit werkte uiteraard perfect.

                          @ MDY, ik had je graag nog een vraagje gesteld; hoe zit het met de lichtmeting?
                          Bij mij was dit telkens overbelichting, met uitzondering van mijn 28mm.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: M42 naar eos 40 D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Dat dacht ik ook Telekees, maar MDY beweerd dus het tegendeel.
                            Ik gebruikte met mijn 350D ook de gewone adapter, maar om goed scherp te kunnen stellen heb ik later er een Katz Eye Focussing Screen ingebouwd. Dit werkte uiteraard perfect.

                            @ MDY, ik had je graag nog een vraagje gesteld; hoe zit het met de lichtmeting?
                            Bij mij was dit telkens overbelichting, met uitzondering van mijn 28mm.

                            Grtz, RF
                            niet echt last van overbelichting, je moet natuurlijk bij elke foto je sluitertijd en diafragma juist stellen, tenzij zelfde positie met zelfde licht. like in the good old days
                            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                            https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: M42 naar eos 40 D

                              Dat lenzen zonder electrische koppeling vaak overbelichten is al uitgebreid besproken, en we zijn er niet uitgekomen waardoor dat komt.
                              Belichtingscompensatie......

                              Comment

                              Working...
                              X