Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindwerk over scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eindwerk over scherptediepte

    Hallo,

    Ik zit in het laatste jaar secundair onderwijs, en dan is het de bedoeling dat we een eindwerk (of GIP: geïntegreerde proef) afleveren .
    Ik zou mijn onderwerp (je raadt het nooit!) in de fotografische richting zoeken. Het is geworden: "Factoren die de scherptediepte beïnvloeden bij digitale fotografie."
    We moeten ook een praktisch gedeelte doen.

    Ik zou de praktische proef dus opdelen in volgende puntjes:
    De invloed op de scherptediepte van
    - Diafragmagetal;
    - brandpuntafstand;
    - Sluitertijd;
    - sensorgrootte.

    Ik heb zelf een EOS 350D met 18-55mm en 75-300mm. Ik kan via een familielid nog een Sigma 50-500 lenen. Op deze manier lijken de eerste drie puntjes me doenbaar. Het vierde puntje ook, als ik ergens een full-frame Canon kan huren. Dit lijkt me ook geen onmogelijke opdracht.

    Klopt het als ik zeg dat als ik de invloed van één parameter wil testen, ik de rest van de parameters gelijk moet houden? Bijvoorbeeld als ik de invloed van een grotere brandpuntsafstand wil testen, dan moeten diafragmagetal, sluitertijd en sensorgrootte gelijk blijven?

    Speelt de ISO-waarde hier een rol in?

    Het lijkt me het beste als ik in manuele stand foto's neem, zodat ik volledige controle heb?

    Ik vraag me ook nog af hoe ik de scherptediepte zal 'meten'. Kan ik hiervoor een focus-chart gebruiken die wordt gebruikt om front- en backfocus te zoeken?

    Als iemand nog tips/commentaar/aanvullingen heeft of andere factoren kent die de scherptediepte beïnvloeden, houdt u vooral niet in!

    Alvast Bedankt!
    My Flickr page!

  • #2
    Re: Eindwerk over scherptediepte

    ik hoop dat je zeker dit al bekeken hebt http://www.dofmaster.com/ , meer dan voldoende info om een eindwerk te maken
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Eindwerk over scherptediepte

      Alles wat je moet weten over scherptediepte inclusief voorbeelden: http://www.deviantart.com/download/1...torial_log.zip

      www.pixation.be

      Comment


      • #4
        Re: Eindwerk over scherptediepte

        Oorspronkelijk geplaatst door Pixations Bekijk bericht
        Alles wat je moet weten over scherptediepte inclusief voorbeelden: http://www.deviantart.com/download/1...torial_log.zip

        Bij mij geeft deze link - een ongeldige aanvraag? (Fout 400)
        gr, eb

        Comment


        • #5
          Re: Eindwerk over scherptediepte

          surf naar: http://photographychannel.deviantart...orial-18885898

          en klik links op download
          www.pixation.be

          Comment


          • #6
            Re: Eindwerk over scherptediepte

            Hi,

            a) Ik zou die test met primes doen, want zoomschaaltjes zijn toch maar benaderend
            b) Voor de sensorgrootte invloed dezelfde lens gebruiken uiteraard
            c) dezelfde iso aanhouden, want contrast en scherpte liggen dicht bijeen
            d) zeker zijn dat je geen front en backfocus meerekent

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Eindwerk over scherptediepte

              Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
              Ik zou de praktische proef dus opdelen in volgende puntjes:
              De invloed op de scherptediepte van
              - Diafragmagetal;
              - brandpuntafstand;
              - Sluitertijd;
              - sensorgrootte.
              het lijkt me dat je een factor vergeten bent: de scherpstelafstand

              bij een makro zal de scherptediepte extreem kort zijn, bij landschapsfotografie kan je extreem grote scherptediepte krijgen.

              Bij makrofotografie waar je zo veel mogelijk scherptediepte wilt om bv. een insect helemaal scherp te krijgen kan een kleine sensor in het voordeel spelen

              bij modelfotografie waar je net een beperkte scherptediepte wilt om je onderwerp te isoleren van de achtergrond kan een grote sensor in het voordeel spelen

              Comment


              • #8
                Re: Eindwerk over scherptediepte

                Alvast bedankt voor de reacties. Bovenstaande links houden me wel een tijdje zoet.

                Zou het toch het gemakkelijkste zijn om de scherptediepte te bepalen met een focuschart?

                Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                het lijkt me dat je een factor vergeten bent: de scherpstelafstand
                Bedoel je dan foto's vergelijken vanop een verdere afstand van het onderwerp, en dan dichter?
                My Flickr page!

                Comment


                • #9
                  Re: Eindwerk over scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
                  Bedoel je dan foto's vergelijken vanop een verdere afstand van het onderwerp, en dan dichter?
                  ik denk het wel ja


                  maar eh, wat heeft de sluitertijd nu te maken met scherptediepte? ik denk toch niets...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eindwerk over scherptediepte

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    maar eh, wat heeft de sluitertijd nu te maken met scherptediepte? ik denk toch niets...
                    Neen inderdaad, maar dat weet ik zogezegd niet natuurlijk
                    Maar het is misschien beter om dit deeltje toch maar weg te laten.
                    My Flickr page!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eindwerk over scherptediepte

                      Een beetje mouwvegen kan nooit kwaad, zeker niet in 't middelbaar. Laat die sluitertijd dus maar mooi staan! Tenzij je in tijdsnood komt natuurlijk.
                      In alle geval moet je wel eens je eindwerk posten als 't klaar is hoor! Lijkt me leuk en interessant om eens te lezen.
                      Veel succes!

                      Grtz,
                      Palladio

                      Ps: in welk vak krijg jij zulk onderwerp ingepast? In het voorlaatste jaar middelbaar ben ik er na veel gezaag nog in geslaagd een werk te mogen presenteren over de geschiedenis van de fotografie (voor geschiedenis; de leerkracht had zelf ook fotografie gestudeerd), maar bij de andere vakken waren mijn leerkrachten nogal conservatief ingesteld, helemaal niet toegankelijk voor nieuwe ideeën... Zelfs bij fysica wilde de leerkracht maar niet inzien dat fotografie (optica) een boeiend eindwerk kon vormen. Het lag 'te ver verwijderd van de effectieve leerstof'...
                      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eindwerk over scherptediepte

                        de factor "scherpstelafstand" heeft invloed op de scherptediepte in de zin dat:

                        als je heel dichtbij scherp stelt heb je minder scherptediepte dan wanneer je veraf scherp zou stellen. Een extreem voorbeeld: macrofotografie van bv. een mier: je zal te weinig scherptediepte hebben om de hele mier scherp te krijgen. landschapsfotografie waar op circa 3 - 10 meter (naargelang de brandpuntafstand) ascherp stelt heeft alles scherp tot aan de horizon.

                        enigzinds is dit logisch: als je op 1 cm scherp stelt, is een verschil van 1 mm reeds 10% afwijking. als je op 10 m scherp stelt is een verschil van 1 meter ook maar 10 % afwijking. on de scherptediepte heel precies te berekenen, dan moet je het maar uitrekenen op bv. dofmaster.com.


                        wat de sluitertijd betreft: maak een onderscheid tussen focusonscherpte dat te maken heeft met scherptediepte, en met bewegingsonshcerpte die niets te maken heeft met scherptediepte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eindwerk over scherptediepte

                          Indien je het Engels machtig bent, vind je hier een interessante inleiding:

                          http://www.luminous-landscape.com/tu...ries/dof.shtml

                          M. Reichmann toont ook aan dat brandpuntafstand eigenlijk geen invloed heeft op de (relatieve) scherptediepte: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

                          Leuk idee voor een verhandeling - veel succes!
                          Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eindwerk over scherptediepte

                            www.pbase.com/eos5d/hyperfocal.
                            Saaie tabellen,die volgens brandpuntafstand,diafragma,verschillende toestellen dus sensors,de hyperfocale afstand geven.(afstand die je moet instellen om max aan DOF te krijgen,van halverwege deze afstand tot oneindig)
                            Geeft direkt een idee hoe brandpunten,diafragma's en sensoren zich verhouden.
                            Lijkt mij wel een leuk eindwerk.
                            Veel succes ermee

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eindwerk over scherptediepte

                              Ik wil iedereen al bedanken voor de vele links die ik ontvangen heb, ik leer veel bij!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                              Ps: in welk vak krijg jij zulk onderwerp ingepast?
                              Ze vroegen ons aan het einde van vorig schooljaar een onderwerp voor ons eindwerk. Dit mocht werkelijk over vanalles gaan, als het zich maar situeert in de bio/chemie/fysica. De leerkrachten stonden open voor alles, je moest er wel een goede praktische proef aan weten te koppelen. We zitten met de meest uiteenlopende onderwerpen in onze klas: stabiliteit bij schepen, hondenbrokken, betonrot,...
                              My Flickr page!

                              Comment

                              Working...
                              X