Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

    Ik vind dit een prachtlens (ben verslaafd aan primes), maar zie er ook wel tegenop (gewicht en prijs)
    Of toch maar de 70-200 (wordt dan eventjes wachten op de nieuwe versie)

    Iemand die de eerste keuze kan verantwoorden ? of schud me wakker
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

    70-200/2.8 VR is uiteraard extreem handig - niet moeten wisselen in een donkere zaal lijkt mij een groot pluspunt. Gezien de vignettering met FF lijkt het beter te wachten op de nieuwe versie, al is de vignettering niet altijd zichtbaar.
    200/2 VR is uiteraard dé toplens, maar ik denk dat je het zoomen in deze toch serieus gaat missen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

      De 2.8 180mm is er ook nog. Mist de 2 nadelen van de f2 200: licht en betaalbaar.
      Ook de f2 135mm is een superlens voor podiumwerk.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

        Hier staat er eentje te koop.

        Scheelt al een slok op de borrel.

        Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          Ik vind dit een prachtlens (ben verslaafd aan primes), maar zie er ook wel tegenop (gewicht en prijs)
          Of toch maar de 70-200 (wordt dan eventjes wachten op de nieuwe versie)

          Iemand die de eerste keuze kan verantwoorden ? of schud me wakker
          Ik heb er eens eentje mogen testen op D3, inderdaad een prachtobjectief, maar zoals je zelf zegt is het gewicht een niet te onderschatten iets, en wel iets om rekening mee te houden, om dan van de prijs nog maar te zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

            De 200 F2 is met niets anders te vergelijken. vanaf de grootste diafragmaopening al extreem scherp. Ik heb in November weer een concert waarbij ik hem meeneem samen met een 85 1.4 en een 28 1.4. Ik zou er alleen nog een 135 2.0 bij willen hebben om het compleet te maken.

            Wat voor body heb je ? als je een D3 hebt dan kun je nog wel wegkomen met een 70-200 en 24-70 (als het wat donker is dan).
            Nikon spul

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

              Hier wat opnames met de D3 + 200 f/2.0

              op f/2.2



              ook op f/2.2



              op f/2.5



              ook op f/2.5


              Nog veel meer hier te vinden (ook 70-200 2.8 en 200-400f/4)

              Last edited by a90; 20 september 2008, 12:29.
              Nikon spul

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                @ a90: je foto's hebben een te groot formaat volgens onze forumregels (max 900*900)

                en voor een D300 met 200 f2.0 vind ik je ze niet superscherp.
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                  Dan moet je me toch eens uitleggen wat je er niet scherp aan vind. Ik heb er A2 afdrukken van gemaakt die ieder detail laten zien dat je maar kunt hebben.

                  Camera is overigens een D3 en geen D300 en de foto's zijn genomen op ISO 1600 en hoger
                  Nikon spul

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                    op die twee eerste kan de scherpte op het gezicht imho beter ( verwacht ik toch voor D3 en 200 f2.0)
                    komt misschien door de compressie
                    Last edited by devid; 20 september 2008, 12:37.
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                      Het wordt echt niet veel beter dan dit op ISO 1600 / 1/250e en op F2.2 hoor.

                      Origineel:



                      Crop:

                      Nikon spul

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                        Om eerlijk te zijn valt deze wel tegen voor zo'n duur objectief - één foto zegt natuurlijk niet alles, maar ik had toch eerder iets verwacht in dit genre http://forum.belgiumdigital.com/f42/...ch-226801.html
                        (niet te vergelijken qua ISO, maar van een D3 verwacht ik toch meer dan van een D300)
                        Werk je met dit objectief vanuit de vrije hand of vanaf statief ? (gewicht) - kan belangrijk zijn bij mijn keuze
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Om eerlijk te zijn valt deze wel tegen voor zo'n duur objectief - één foto zegt natuurlijk niet alles, maar ik had toch eerder iets verwacht in dit genre http://forum.belgiumdigital.com/f42/...ch-226801.html
                          (niet te vergelijken qua ISO, maar van een D3 verwacht ik toch meer dan van een D300)
                          Werk je met dit objectief vanuit de vrije hand of vanaf statief ? (gewicht) - kan belangrijk zijn bij mijn keuze
                          die pole pole's ogen inderdaad voor mij ook scherper en tonen de kwaliteit weer die je mag verwachten van een dergelijk objectief. Maar je moet inderdaad een objectief geoordelen na veel foto's.
                          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                          IMac/IPad/Mac Air 
                          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                            Dit is toch echt appelen met peren vergelijken hoor

                            F4 vs F2.2
                            ISO 1600 vs ISO 320
                            FX vs DX
                            crop vs ?

                            Alle foto's maak ik uit de hand, Dat gaat prima maar je moet in het begin wel even wennen aan het gewicht. Je kunt een hoop van dit objectief verwachten maar niet het onmogelijke.

                            Nog even ter aanvulling en uitleg. De foto is genomen vanaf een meter of 15 afstand. De scherpstelling op F2.2 is zoals je kunt zien een centimeter of 30 (de hand is onscherp en het gezicht niet). Er is dus ongeveer 30 centimeter scherp (DOF) op 15 meter afstand. De precisie waarmee dit dus plaatsvind is ongekend, al zou het objectief en de AF er 1% naast zitten (=15cm) dan is het gezicht al vrijwel onscherp. Het ontbreken van veel scherpe details in het gezicht is het gevolg van heel weinig licht en een relatief hoge ISO instelling en staat los van het objectief.

                            Bedenk je ook wel dat foto's nemen met zulke extreme waarden ook nog eens inhoud dat de artiest niet te veel moet bewegen. Immers 15 cm naar voren of naar achteren heeft een onscherpe foto als resultaat.

                            De foto's die gemaakt zijn in het andere topic (erg fraaie foto's trouwens) zijn genomen met hogere diafragma waarden F2.8 en F4 en veel lagere iso instellingen, er was eenvoudigweg veel meer licht. Bovendien zijn de foto's gemaakt met een crop camera (DX) waardoor automatisch een grotere DOF wordt verkregen dan bij een FX camera (meer scherpte diepte bij eenzelfde diafragma waarde) . De foto's ogen daardoor veel scherper omda ze 'van voor naar achtern' scherp zijn.

                            Aanvulling, ik heb wel een monopod overigens die ik gebruik als ik heel lang moet staan. Daarvoor heb ik een aangepaste RSS voet op de 200 gemonteerd die ik eenvoudig kan koppelen aan mijn monopod
                            Last edited by a90; 20 september 2008, 19:33.
                            Nikon spul

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 200 F2 voor concertjes ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                              die pole pole's ogen inderdaad voor mij ook scherper en tonen de kwaliteit weer die je mag verwachten van een dergelijk objectief. Maar je moet inderdaad een objectief geoordelen na veel foto's.
                              De AFS VR 200mm f/2 is het allerbeste Nikon wat qua scherpte, contrast en kleur te bieden heeft en 'm laat op 200mm de 70-200VR op de grootste diafragma's absoluut een poepje ruiken. Maar zoals Michael al aangeeft is het zeker geen gemakkelijk objectief. Het gewicht mag je zeker niet onderschatten, en de scherptediepte bij f/2 is absoluut m i n i m a a l , en je moet er zéér zorgvuldig gebruik van maken om je foto net dat extra cachet mee te geven

                              Comment

                              Working...
                              X