Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focusbevestigingslampje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • focusbevestigingslampje

    heb gisteren een nieuwe aanwinst bij mijn collectie, nl de 70-200mm f/2.8 L IS USM van cannon.
    Als ik binnenshuis wens te fotograferen zonder flits knippert het focusbevestigingslampje rechtsonder in de zoeker ( Canon 40D). Mijn vraag is nu hoe komt dat en hoe kan ik dit verhelpen want als het knippert kan ik ook geen foto nemen.
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

  • #2
    Re: focusbevestigingslampje

    Zorgen dat je licht genoeg hebt, zekerst?
    Als je je diafragma niet verder kunt opendraaien (kleinste f-waarde die je kunt instellen, dus f/2,8 voor die specifieke lens) kun je enkel nog de sluitertijd verlengen (van statief werken?) en/of de ISO verhogen. Alleen als dat lichtje ophoudt te knipperen, zul je je foto kunnen maken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: focusbevestigingslampje

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Zorgen dat je licht genoeg hebt, zekerst?
      Als je je diafragma niet verder kunt opendraaien (kleinste f-waarde die je kunt instellen, dus f/2,8 voor die specifieke lens) kun je enkel nog de sluitertijd verlengen (van statief werken?) en/of de ISO verhogen. Alleen als dat lichtje ophoudt te knipperen, zul je je foto kunnen maken.
      Moet ik dan de instelling ipv Av (diafragmavoorkeur) op stand Tv (sluitertijdvoorkeur) zetten??? In ieder geval bedankt voor je reactie.
      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

      Comment


      • #4
        Re: focusbevestigingslampje

        Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
        Mijn vraag is nu hoe komt dat en hoe kan ik dit verhelpen want als het knippert kan ik ook geen foto nemen.
        focussen ergens waar er veel contrast is...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: focusbevestigingslampje

          Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
          Moet ik dan de instelling ipv Av (diafragmavoorkeur) op stand Tv (sluitertijdvoorkeur) zetten??? In ieder geval bedankt voor je reactie.
          je instellingen van sluitertijd, diafragma, iso etc. hebben er niets mee te maken dat je niet kan focussen
          je kan enkel proberen focussen ergens waar er veel contrast is, bvb op een plaats waar een felle kleur en een donkere kleur grenzen, of op een plaats waar licht en donker grenzen (lamp, kaars...)
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: focusbevestigingslampje

            Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
            Moet ik dan de instelling ipv Av (diafragmavoorkeur) op stand Tv (sluitertijdvoorkeur) zetten??? In ieder geval bedankt voor je reactie.
            Proberen maar, zou ik zeggen: ofwel sluiterprioriteit, ofwel stand M. Omdat je je diafragma niet meer open krijgt dan f/2,8 zul je waarschijnlijk voor een combinatie van langere sluitertijd, bij voorkeur van statief en hogere ISO dienen te gaan.
            Maar wat Matthias zegt, klopt ook: focus op iets dat je meer contrast oplevert, ontspanner half ingedrukt houden, beeld hercomposeren en afdrukken maar. Gisteren gemerkt dat dat niet vanzelfsprekend is van statief.

            (Matthias is ook een veel vergevorderde fotograaf dan ik, die slechts een amateurke ben, met nog veel te veel onscherpe foto's)
            Last edited by LesC; 16 september 2008, 14:17. Reden: zin toegevoegd
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: focusbevestigingslampje

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Maar wat Matthias zegt, klopt ook: focus op iets dat je meer contrast oplevert,
              Dat klopt niet ook, dat is het enige wat klopt, de belichtingsinstellingen hebben niks met scherpstellen te maken, zelfs niet het gebruik van een statief.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: focusbevestigingslampje

                Dank om dit recht te zetten. Ik had gisteren min of meer hetzelfde voor (knipperend focusbevestigingslampje); had geen statief (mijn vrouw had dat in beslag genomen!), maar heb in stand M instellingen gewijzigd tot ik kon afdrukken. Da's de reden waarom ik dat hier (foutief weliswaar) vermeldde. Zal waarschijnlijk ook een beter "contrastrijk" punt gevonden hebben.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: focusbevestigingslampje

                  ff een serieuze beginnersvraag, maarre,
                  wat is het focusbevestigingslampje?

                  Da heb ik nog nooit gezien...
                  (350d)
                  Fotogallery
                  My Pictureblog

                  Comment


                  • #10
                    Re: focusbevestigingslampje

                    Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
                    ff een serieuze beginnersvraag, maarre,
                    wat is het focusbevestigingslampje?

                    Da heb ik nog nooit gezien...
                    (350d)
                    dat is het lampje dat oplicht om te bevestifgen dat er focus is... Méér info? rtfm !
                    Focus kan bovendien bevestigd worden door een biepje... vind je ook in tfm

                    sorry, maar dit zijn redelijk elementaire zaken vind ik toch hoor...
                    BD0910BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: focusbevestigingslampje

                      Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
                      ff een serieuze beginnersvraag, maarre,
                      wat is het focusbevestigingslampje?

                      Da heb ik nog nooit gezien...
                      (350d)
                      op je 350D heb je dat ook rechts onder in je zoeker. Kijk maar
                      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                      Comment


                      • #12
                        Re: focusbevestigingslampje

                        Ik zal vanavond thuis eens kijken,
                        maar onderaan rechts is er mij nog nooit een knipperend lichtje opgevallen...

                        Een rood lichtje, vergezeld van een biepje, op dat éne van de MAAR 7 door mij geselecteerde focuspunt, dat ken ik dan weer wel.

                        Misschien is het wel omdat ik niet weet wat ik doe, of een laag model camera heb,
                        mss zelfs omdat ik geen L-lens heb, dat ik tFm vanbuiten moet kennen.

                        Wat ik wel weet is dat wanneer mijn ongetwijfeld inferieure lenzen gaan hunten, ik op iets moet scherpstellen waar voldoende licht/contrast is.
                        Fotogallery
                        My Pictureblog

                        Comment


                        • #13
                          Re: focusbevestigingslampje

                          Opassen dat je objekt of 1,5 m of 3m afstand staat ( kortste scherpstelafstand ) naar gelang je de lens hebt insteld. Anders gaat hij blijven hunten en nooit scherpstellen. Indie echt weinig licht kan je ook manueel scherpstellen, waneer het bolletje dan blijft staan en de camera "biep" doet staat ie ook scherp

                          groet

                          Marc
                          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: focusbevestigingslampje

                            Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
                            ff een serieuze beginnersvraag, maarre,
                            wat is het focusbevestigingslampje?

                            Da heb ik nog nooit gezien...
                            (350d)


                            (uit de Engelse manual van de 350D)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: focusbevestigingslampje

                              Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                              Opassen dat je objekt of 1,5 m of 3m afstand staat ( kortste scherpstelafstand ) naar gelang je de lens hebt insteld. Anders gaat hij blijven hunten en nooit scherpstellen. Indie echt weinig licht kan je ook manueel scherpstellen, waneer het bolletje dan blijft staan en de camera "biep" doet staat ie ook scherp

                              groet

                              Marc
                              Hier zat ik ook direct aan te denken.........
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X