Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

P.draadlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • P.draadlenzen

    Onlangs kocht ik een adapter voor pdraadlenzen voor mijn nikon omdat ik daar nog veel dat spul liggen heb
    eerste die ik tegen kwam was een pentax oud beestje takumar 1:3.5/135 voledig in metaal niet automatisch diafragma je klikt het gepast diaframa en dan klik je een tweede ring tot tegen het diafragma anders staat het helemaal op nooit vergeten
    was wel verbaast hoe goed dat lensje wel is hier een foto die ik er mee genomen heb
    Last edited by koen1950; 15 september 2008, 20:30.

  • #2
    Re: P.draadlenzen

    Die 135 F3.5 is meteen ook 1 van de beste, zelfs op 3.5 is tie nauwelijks zichtbaar minder dan op 4 en 5.6.
    De jouwe is waarschijnlijk nog een single coated , de Super of de Super Multicoated zijn nog beter.

    Beter dan de meeste 135's F2.8 , die zijn te soft op 2.8.

    Ik heb pas geleden een testje gedaan met de Super Takumar 135 3.5, de Canon EF-s 55-250 IS en de ook nog in mijn bezit zijnde Tamron Adaptall 2 60-300 zoom en de Super Takumar was net even beter , gevolgd door de Canon en de Tamron (alle 3 wijd open op 135mm , heel veel verschil was er niet)

    Comment


    • #3
      Re: P.draadlenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Die 135 F3.5 is meteen ook 1 van de beste, zelfs op 3.5 is tie nauwelijks zichtbaar minder dan op 4 en 5.6.
      De jouwe is waarschijnlijk nog een single coated , de Super of de Super Multicoated zijn nog beter.

      Beter dan de meeste 135's F2.8 , die zijn te soft op 2.8.

      Ik heb pas geleden een testje gedaan met de Super Takumar 135 3.5, de Canon EF-s 55-250 IS en de ook nog in mijn bezit zijnde Tamron Adaptall 2 60-300 zoom en de Super Takumar was net even beter , gevolgd door de Canon en de Tamron (alle 3 wijd open op 135mm , heel veel verschil was er niet)
      er staat helemaal niet op gecoat of super

      Comment


      • #4
        Re: P.draadlenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        er staat helemaal niet op gecoat of super
        Dat klopt, het is een preset lens volgens je beschrijving en stamt uit ein jaren '50.
        Waarschijnlijk is tie zelfs ongecoat......

        Comment


        • #5
          Re: P.draadlenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Ik heb pas geleden een testje gedaan met de Super Takumar 135 3.5, de Canon EF-s 55-250 IS en de ook nog in mijn bezit zijnde Tamron Adaptall 2 60-300 zoom en de Super Takumar was net even beter , gevolgd door de Canon en de Tamron (alle 3 wijd open op 135mm , heel veel verschil was er niet)
          Dus je vergelijkt je stokoude prime met twee consumer zoomlenzen?

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: P.draadlenzen

            In de tijd dat ik er eens naar gekeken heb herinner ik mij dat je met dit soort adapters niet op oneindig kon focussen. Is dat met deze ook zo of zit er een lens in om dit te corrigeren?
            Overigens zijn er ook MF juweeltjes met Nikon bajonet, de meeste wel van Nikon zelf.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: P.draadlenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Dat klopt, het is een preset lens volgens je beschrijving en stamt uit ein jaren '50.
              Waarschijnlijk is tie zelfs ongecoat......

              http://www.m-fortytwo.info/ViewAllTakumars.php
              Deze is uncoated.
              Heerlijk helder fotograferen met uncoated.
              Let op als je weer op coated of dubbel coated overstapt.

              Ik gebruik al mijn oude objectieven nog met grote regelmaat,
              Prima spul
              Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

              Comment


              • #8
                Re: P.draadlenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                In de tijd dat ik er eens naar gekeken heb herinner ik mij dat je met dit soort adapters niet op oneindig kon focussen. Is dat met deze ook zo of zit er een lens in om dit te corrigeren?
                Overigens zijn er ook MF juweeltjes met Nikon bajonet, de meeste wel van Nikon zelf.
                ja met deze nikon adapter kan je ook niet op oneindig scherp stellen

                Comment


                • #9
                  Re: P.draadlenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Dus je vergelijkt je stokoude prime met twee consumer zoomlenzen?

                  Dave

                  Ja, waarom niet?

                  Waarom zou dat niet interessant kunnen zijn.....

                  Het resultaat is een aanwijzing dat de techniek niet stilstaat.

                  Die Tamron was overigens een behoorlijk duur ding, niet voor de doorsnee consument.
                  Last edited by Keeskanon; 20 september 2008, 09:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: P.draadlenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Ja, waarom niet?

                    Waarom zou dat niet interessant kunnen zijn.....

                    Het resultaat is een aanwijzing dat de techniek niet stilstaat.

                    Die Tamron was overigens een behoorlijk duur ding, niet voor de doorsnee consument.
                    Ik vind het geen juiste vergelijking. Een prime haalt het altijd van een consumer zoom. Vergelijk die Takumar eens met mijn EF 135 F/2 of mijn FD 135 F/2.8, dan praten we verder

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: P.draadlenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Ik vind het geen juiste vergelijking. Een prime haalt het altijd van een consumer zoom. Vergelijk die Takumar eens met mijn EF 135 F/2 of mijn FD 135 F/2.8, dan praten we verder

                      Dave
                      Tja, helaas doe ik niet wat jij wil....

                      Als ik een appel met een peer wil vergelijken ga ik dat gewoon doen als ik dat leuk vind.

                      Dat een oude lens op E-bay voor een paar tientjes weggaat moet zeker 'bewijzen" dat het een prul is....

                      Weer zo eentje die denkt dat een oude (dus goedkope) lens niet goed kan zijn.....

                      Met jou ben ik eigenlijk wel uitgepraat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: P.draadlenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Ik vind het geen juiste vergelijking. Een prime haalt het altijd van een consumer zoom. Vergelijk die Takumar eens met mijn EF 135 F/2 of mijn FD 135 F/2.8, dan praten we verder

                        Dave
                        Het gaat hem waarschijnlijk niet over de hedendaagse vergelijking van deze lenzen, maar over de evolutie van de kwaliteit.
                        Het toont gewoon aan dat het niet zo simpel is om nieuwe lenzen op de markt te brengen tegen redelijke prijzen die oude lenzen op alle vlakken overtreft (door bv zoomlenzen te creeëren die evengoed of beter presteren dan x jaar oude primes)

                        Comment


                        • #13
                          Re: P.draadlenzen

                          Ik weet zeker dat er oude pdraadlenzen zijn die beter zijn dan bepaalde hedendaagse zooms, ze maakten vroeger zeker ook goede en heel goede objectieven, ze hebben alleen daarvan de hedendaagse verbeterd, niet uitgevonden

                          Comment


                          • #14
                            Re: P.draadlenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                            Ik weet zeker dat er oude pdraadlenzen zijn die beter zijn dan bepaalde hedendaagse zooms, ze maakten vroeger zeker ook goede en heel goede objectieven, ze hebben alleen daarvan de hedendaagse verbeterd, niet uitgevonden
                            Inderdaad. Ik zou tevens de hedendaagse plastic toplenzen nog wel eens willen terugzien na 40 jaar dagelijks gebruik
                            ... en mijn manuele primes krijgen meer waarde naarmate ze ouder worden, leuk hé

                            https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                            http://wim-meeus.blogspot.com/
                            https://1x.com/wimmeeus/

                            Comment


                            • #15
                              Re: P.draadlenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door willempieke Bekijk bericht
                              Inderdaad. Ik zou tevens de hedendaagse plastic toplenzen nog wel eens willen terugzien na 40 jaar dagelijks gebruik
                              ... en mijn manuele primes krijgen meer waarde naarmate ze ouder worden, leuk hé
                              En je blijft verbaast als je nu nog eens een foto er mee neemt

                              Comment

                              Working...
                              X