Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USM manueel scherpstellen in AF stand ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USM manueel scherpstellen in AF stand ?

    Klopt het dat je een USM objectief manueel mag scherpstellen in 'AF' stand ? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat je hiermee de motor van je objectief kan beschadigen.
    Dus ik let er altijd alert op wanneer ik manueel wil trekken, dat ik m'n standje verzet naar 'M' (zoals de meeste wel doen )

    Maar nu had ik gehoord dat je bij USM motoren altijd manueel kan scherpstellen.
    Klopt dat?

    Of toch sowieso beter niet doen, en altijd van standje switchen

    Ben eigenlijk gewoon benieuwd...
    Alvast bedankt
    Canon EOS 400D - Sigma 17-50mm f/2.8 OS - Sigma 50mm f/2.8 Macro - Sigma 150mm f/2.8 Macro - Speedlite 430EX II
    Flickr

  • #2
    Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

    Nee hoor. Da's niet schadelijk. Sterker nog, dat heeft men speciaal zo gebouwd om zo te kunnen gebruiken. Wanneer je geen usm hebt, dan moet je wel oppassen. Maar dan hoor en voel je 't ook direct, want dan zit je met de hand de motor te draaien.

    Bij bijv de 40D (en ook op de 1D camera's als 'k me niet vergis) zit een AF knop. Dan kun je die gebruiken ipv de AF functie bij het half indrukken van de afdrukknop. Voordeel hiervan is dus dat je niet de AF functie uit hoeft te schakelen wanneer je handmatig wilt scherpstellen. Kan soms erg handig zijn, bijvoorbeeld bij macrofotografie.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

      Ah, bedankt voor uw reactie... bij deze dan toch weer iets bijgeleerd
      Last edited by Den_Dove; 15 september 2008, 13:33.
      Canon EOS 400D - Sigma 17-50mm f/2.8 OS - Sigma 50mm f/2.8 Macro - Sigma 150mm f/2.8 Macro - Speedlite 430EX II
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

        Er zijn een aantal USM lenzen waarmee je dit mag doen, maar ik betwijfel of dit ook geldt voor alle kleinere lenzen die geen ring-type USM hebben.
        Je moet bijvoorbeeld maar eens gaan kijken naar de volgende pagina:



        Een aantal standaard-zoomlenzen krijgen de vermelding FT-M, hetgeen betekent dat je manueel kan scherpstellen in AF stand, maar bij andere staat dat niet bij.
        http://www.jvermeulen.be

        Comment


        • #5
          Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

          Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen Bekijk bericht
          Er zijn een aantal USM lenzen waarmee je dit mag doen, maar ik betwijfel of dit ook geldt voor alle kleinere lenzen die geen ring-type USM hebben.
          Je moet bijvoorbeeld maar eens gaan kijken naar de volgende pagina:



          Een aantal standaard-zoomlenzen krijgen de vermelding FT-M, hetgeen betekent dat je manueel kan scherpstellen in AF stand, maar bij andere staat dat niet bij.
          Alle ringmotor lenzen zijn full-time manual ( inherent aan het ontwerp) ... micromotor lenzen zijn officiëel niet full-time manual, behalve de 50 1.4 ... micromotor usm lenzen met nylon tandwielen in de af module kunnen het goed hebben ... latere versies zoals de module in de 75-300 III USM hebben geen nylon tandwielen meer ... samengevat ... geen ringmotor = geen FTM
          Last edited by Silver Roller; 13 september 2008, 10:08.

          Comment


          • #6
            Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

            Mijn Canon EF 70-300 IS heeft usm, maar kan niet full time manual gefocussed worden.

            Mijn Sigma 70-200 HSM kan dat wel.

            Veel hangt af van de constructie van de scherpstelmotor. Kijk dus eerst goed de specificaties van de lens na en werp eens een oog op de handleiding die bij de lenzen zit. Indien je ze altijd manueel kan bijstellen, staat dat zeker vermeld in dat document.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

            Comment


            • #7
              Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
              Mijn Canon EF 70-300 IS heeft usm, maar kan niet full time manual gefocussed worden.

              Mijn Sigma 70-200 HSM kan dat wel.

              Veel hangt af van de constructie van de scherpstelmotor. Kijk dus eerst goed de specificaties van de lens na en werp eens een oog op de handleiding die bij de lenzen zit. Indien je ze altijd manueel kan bijstellen, staat dat zeker vermeld in dat document.
              De Canon 70-300 IS heeft helaas een micromotor , Sigma noemt zijn ringmotorklonen HSM.
              Last edited by Silver Roller; 14 september 2008, 00:09.

              Comment


              • #8
                Re: USM manueel scherpstellen in AF stand ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                Alle ringmotor lenzen zijn full-time manual ( inherent aan het ontwerp) ... micromotor lenzen zijn officiëel niet full-time manual, behalve de 50 1.4 ... micromotor usm lenzen met nylon tandwielen in de af module kunnen het goed hebben ... latere versies zoals de module in de 75-300 III USM hebben geen nylon tandwielen meer ... samengevat ... geen ringmotor = geen FTM
                Ah, dit wist ik niet. Heb ik vandaag weer iets bijgeleerd Ik heb kennelijk alleen ervaring met ringmotor lenzen...
                www.indetailfotografie.nl

                Comment

                Working...
                X