Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke standaardzoom voor Canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke standaardzoom voor Canon?

    Na tientallen jaren analoog getrokken te hebben (zowel met Olympus OM-1 als Canon AF) en sedert 2007 (of was het 2006) regelmatig ook digitaal met een Nikon D80 (af en toe in bruikleen naast een eigen klein bridge-toestelleke van Kyocera), heb ik beslist om nu zelf te "investeren" in een digitale reflex. Daarbij kijk in naar zowat alle merken die gangbaar zijn (Nikon, Canon, Olympus, Pentax en Sony). Kwa toestel (FF ligt helaas buiten mijn budget!) wil ik vooral eentje die weinig ruis vertoont in de hogere ISO's en toch wat degelijker is gebouwd (en dus steviger aanvoelt en tegen een stootje kan) dan een instapper. Maar evenzeer belangrijk is het glaswerk want mijns inziens kom je met een toptoestel en minder kwalitatief glaswerk niet zo heel ver... Dan liever wat minder top-toestel en beter glas denk ik. En dat is nu o.a. bij Canon even mijn probleem...
    Kwa telezoom zou ik opteren voor de 70-200 L IS 2.8 of 4 (de ene allicht tweedehands, de andere wellicht nieuw). Daar zit ik (denk ik) niet mis mee (zeker niet met de 2.8 eventueel zelfs met 1.4 (of 2x?) extender voor wat meer tele te hebben indien occasioneel nodig).
    Aan de andere zijde (ik hou nogal van extreme groothoek) zit er de 10-22 van Canon. Ook niet mis meen ik te mogen verstaan uit allerlei reviews.
    Probleem is er tussenin. Ik heb ondertussen begrepen dat de 17-55 f2.8 IS wel zeer goed is, maar dan zit ik met een gat tussen 55 en 70... En volgens de reviews zijn de andere canonlenzen ofwel zeer duur, ofwel toch minder goed... Iemand hier die mij iets kan aanraden?
    (wat Nikon betreft dacht ik aan de 10-20 van Sigma, de 16-85 VR en de 70-200 VR; ik denk dat dat wel snor zit...)
    Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

  • #2
    Re: Welke standaardzoom voor Canon?

    De EF 70-200 mm F2.8 L USM is de telezoom bij uitstek, voor mij hoeft de IS der zelfs niet bij wat een besparing kan zijn. Dus daar kan je zeker niet fout zijn, persoonlijk zou ik me geen lenzen kopen met een EFs vatting, full frame is zeer nabij, met wat zoeken kan je een tweedehandse 5 D vinden aan een prijs minder dan een nieuw crop sensor toestel, en als je full frame gaat heb je met 17 mm al een serieuze groothoek !
    Dus zou je kunnen overwegen van de EF 17-40mm F4 L usm als tweede zoomlens te kopen, en daarbij dan een Prime EF 50mm F1.4 USM dan heb je een bereik van 17 tot 200 mm en heb je lichtsterkte in de zoom op f2.8 en in de 50mm op F1.4 met een 1.4 extender werkt de 2.8 zoom perfect en dan kom je al aan 280mm.
    Als je de tijd neemt en alles tweeedehands koopt zit je nog niet zo duur .

    5D Body 1000 Euro
    70-200 F2.8 L USM 900 Euro
    17-40mm F4 L USM 500 Euro
    50mm F1.4 USM 200 Euro
    Extender 1.4 Kenko Pro 125 Euro

    Alles samen 2725 Euro en Full Frame aan de slag met 12.8 megapixel !


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Welke standaardzoom voor Canon?

      Nog even aanvullen... een gat tussen 55 en 70mm is geen gat. Ik heb zelfs een gat tussen 40mm en 70mm (gebruik mijn 50mm weinig), en dat mis ik totaal niet. Twee stappen naar voor en je gat is alweer dicht.

      Digipics haalt hierboven wel een lekker setje aan. Als dat te duur is, bestaan er ook nog goedkopere alternatieven. Véél goedkoper als 't moet. Mijn lenzen + flitser hebben samen geen 1800 euro gekost. Alles tweedehands via dit forum, en allemaal topmateriaal.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Welke standaardzoom voor Canon?

        Tja, zo had ik het nog niet bekeken natuurlijk. Ik ging altijd uit van een APC-sensor en niet een FF (wegens te duur). Maar allicht zullen er na het verschijnen van de opvolger van de 5D op de Photokina wel meerdere 5D's "in aanbieding" komen. Alleen denk ik dat ik dan toch een 2x extender zal aanschaffen gezien mijn tele-interesse. Alvast bedankt voor die FF-suggestie.
        Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

        Comment


        • #5
          Re: Welke standaardzoom voor Canon?

          Oorspronkelijk geplaatst door Goofy59 Bekijk bericht
          Tja, zo had ik het nog niet bekeken natuurlijk. Ik ging altijd uit van een APC-sensor en niet een FF (wegens te duur). Maar allicht zullen er na het verschijnen van de opvolger van de 5D op de Photokina wel meerdere 5D's "in aanbieding" komen. Alleen denk ik dat ik dan toch een 2x extender zal aanschaffen gezien mijn tele-interesse. Alvast bedankt voor die FF-suggestie.
          Met 12.8 megapixels en een goede postprocessing kan je met een 1.4 extender en een degelijke crop meer bereiken dan met het verlies van een 2X extender.

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Welke standaardzoom voor Canon?

            1000 € voor een tweedehands 5D? Dan zal je toch wel moeten wachten tot de 5D mkII (of whatever) uitkomt hoor... Prijs tweedehands voor 5D momenteel is +- 1200 - 1300 €...

            Het is inderdaad wel een lekker setje
            Ik zit nu ook nog met een "gat" van 55mm tot 70mm en beschouw dat helemaal niet als een gemis. Zoals vermeld kan je dat met voetenzoom oplossen

            Die 2x extender zou ik ook laten voor wat hij is... Die is echt bedoeld voor superscherpe primes zoals een 300 2.8 bv... Bij zoomlenzen niet echt
            aan te raden. Met een 1.4x kom je ver genoeg zoals Jeff zegt.
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Welke standaardzoom voor Canon?

              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
              1000 € voor een tweedehands 5D? Dan zal je toch wel moeten wachten tot de 5D mkII (of whatever) uitkomt hoor... Prijs tweedehands voor 5D momenteel is +- 1200 - 1300 €...

              Het is inderdaad wel een lekker setje
              Ik zit nu ook nog met een "gat" van 55mm tot 70mm en beschouw dat helemaal niet als een gemis. Zoals vermeld kan je dat met voetenzoom oplossen

              Die 2x extender zou ik ook laten voor wat hij is... Die is echt bedoeld voor superscherpe primes zoals een 300 2.8 bv... Bij zoomlenzen niet echt
              aan te raden. Met een 1.4x kom je ver genoeg zoals Jeff zegt.
              Heu, net op internet gezien: in Terneuzen nieuwe 5D voor 1.499,-
              Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

              Comment


              • #8
                Re: Welke standaardzoom voor Canon?

                er wordt steeds maar geschreven over een gat, maar waarom moet je van 10 tot 500mm hebben voor je hobby.
                een ieder heeft toch wel een keuze welk mm gebied je het meest gebruikt.
                OK als je geld zat heb ist een ander verhaal, maar dan hoef je ook niet meer te kiezen!! dan koop je gewoon.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Welke standaardzoom voor Canon?

                  Ik hoop dat het niet arrogant klinkt want zo bedoel ik het niet, maar het willen van 'net een beetje meer bereik' en dat te zoeken in 15mm tussen 55 en 70 is volgens mij een typische beginnersfout, net als bijvoorbeeld het willen aansluiten van verschillende lenzen op de mm precies.

                  Die 15mm maakt echt geen verschil in de praktijk. 70mm is hetzelfde als 55mm met een klein randje er af gesneden. Het zal niet het verschil maken tussen een foto wel of niet kunnen maken. Als je meer bereik wil moet je een telelens kopen.

                  Je moet zoals eerder gezegd ook niet denken in termen van sluiten mijn lenzen precies op elkaar aan, maar je moet kijken of lens een bereik heeft dat je praktisch kan toepassen zonder veel te wisselen. Een 'gat' hoeft daarom helemaal niet erg te zijn, ik heb bijvoorbeeld meer dan 10 lenzen en toch flinke "gaten", nog nooit in al die vele duizenden foto's die ik heb gemaakt, heb ik die ontbrekende mm gemist. Andere lenzen die ik heb overlappen elkaar weer, maar dat is alleen maar erg praktisch, omdat ik zo meer tijd heb om te fotograferen ipv te wisselen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke standaardzoom voor Canon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    er wordt steeds maar geschreven over een gat, maar waarom moet je van 10 tot 500mm hebben voor je hobby.
                    een ieder heeft toch wel een keuze welk mm gebied je het meest gebruikt.
                    OK als je geld zat heb ist een ander verhaal, maar dan hoef je ook niet meer te kiezen!! dan koop je gewoon.
                    grt,bouk.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Ik hoop dat het niet arrogant klinkt want zo bedoel ik het niet, maar het willen van 'net een beetje meer bereik' en dat te zoeken in 15mm tussen 55 en 70 is volgens mij een typische beginnersfout, net als bijvoorbeeld het willen aansluiten van verschillende lenzen op de mm precies.

                    Die 15mm maakt echt geen verschil in de praktijk. 70mm is hetzelfde als 55mm met een klein randje er af gesneden. Het zal niet het verschil maken tussen een foto wel of niet kunnen maken. Als je meer bereik wil moet je een telelens kopen.

                    Je moet zoals eerder gezegd ook niet denken in termen van sluiten mijn lenzen precies op elkaar aan, maar je moet kijken of lens een bereik heeft dat je praktisch kan toepassen zonder veel te wisselen. Een 'gat' hoeft daarom helemaal niet erg te zijn, ik heb bijvoorbeeld meer dan 10 lenzen en toch flinke "gaten", nog nooit in al die vele duizenden foto's die ik heb gemaakt, heb ik die ontbrekende mm gemist. Andere lenzen die ik heb overlappen elkaar weer, maar dat is alleen maar erg praktisch, omdat ik zo meer tijd heb om te fotograferen ipv te wisselen.
                    Jullie hebben groot gelijk zenne, alleen stond ik er niet echt bij stil -shame on me-
                    Ik heb eigenlijk helemaal geen nood aan een opvulling van zo'n gat (gaatje), allicht zelfs niet tussen de geciteerde 40 en 70mm (bij FF). Was allicht een beetje misleid door die crop-factor bij apc's, zag het verschil dus op papier groter dan het in werkelijkheid is. Dus toch goed dat ik hier eens langs ben gekomen! Jullie besparen me geld (en ik heb het dus niet zat, jammer genoeg niet ). Bij analyse van mijn foto-verleden blijkt immers dat ik zelden tussen de 40 en 100mm foto's maak, hou eerder van tele en groothoek juist omwille van die verschillende kenmerkende eigenschappen ervan.
                    1000x thanks dus...
                    Groeten
                    Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke standaardzoom voor Canon?

                      Gezien je laatste reactie zou je ook nog kunnen kiezen voor de volgende configuratie:

                      5D
                      17-40L
                      1.8 of 1.4 50mm
                      100-400L

                      Ook deze combinatie kun je bemachtigen voor eerder genoemd budget.

                      Mijn vakantieset was de afgelopen 1.5 jaar trouwens de 1e 3 + f4 70-200 IS met 1.4 mkII extender.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke standaardzoom voor Canon?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Gezien je laatste reactie zou je ook nog kunnen kiezen voor de volgende configuratie:

                        5D
                        17-40L
                        1.8 of 1.4 50mm
                        100-400L

                        Ook deze combinatie kun je bemachtigen voor eerder genoemd budget.

                        Mijn vakantieset was de afgelopen 1.5 jaar trouwens de 1e 3 + f4 70-200 IS met 1.4 mkII extender.
                        Hoezo? Dan overgeschakeld naar Nikon D700 inmiddels?
                        Sony A6300 - NEX-7 - SEL 30mm f/2.8 macro - SEL 50mm f/1.8 - SEL 10-18mm f/4 - Tamron 18-300mm f/3.5-6.3 - Sigma 70mm f/2.8 Art Macro - Sigma 30mm f/1.4 - Metz 44 AF 1

                        Comment

                        Working...
                        X