Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zit in dubio (nikkon probleem)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik zit in dubio (nikkon probleem)

    *verwijderd*
    Last edited by Brijner; 20 oktober 2008, 02:04.
    Nikon D40 met een 18-200 AF-S DX VR F/3.5-5.6 G-IF ED en een AF-S 18-55 F/3.5-5.6 GII ED Kitlens

  • #2
    Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

    Wisselangst heb ik niet en toch al zeker niet als het geen droog weer is en stof rondwaait (wanneer was nu ook al weer de laatste keer dat het zo'n weertje was in België )
    Als je natuurlijk verzonken zit bij de les die je hond (en jij) aan het volgen bent zal je misschien beter af zijn toch maar met 1 lens te blijven meenemen.
    Aan de andere kant, een lens is rap verwisselt toch?

    Comment


    • #3
      Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

      Je moet helemaal geen angst hebben om lenzen te wisselen, toch niet in onze vochtige landen.

      - het is een kwestie van de handelingen in de juiste volgorde te doen
      1. zorg ervoor dat de wind in je rug blaast en niet in je gezicht.
      2. verwijder de achterdop van de lens die je wil gebruiken
      3. neem de lens in een hand en zorg ervoor dat je het witte bolletje ziet
      3. ontgrendel de lens op je camera met de andere hand.
      4. klik de nieuwe lens op de camera (wit bolletje van camera - wit bolletje lens)
      5. plaats de achterdop op de lens

      De uitleg is langer dan het zelf te doen.

      -Oefen binnen in huis in het wisselen, zodat het buiten al een beetje een gewoonte wordt.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

        Bwa. Objectieven wisselen is lastig maar niet overkomelijk. Mijn toestel heeft geen anti-stof vibratiefunctie en tot nu toe heb ik geen problemen gehad (blaaspeertje).

        Als je echt maar een lens wilt gebruiken omwille van het gemak, is dat geen schande en de 18-200 is een ideale lens ervoor.

        C.

        Comment


        • #5
          Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          3. neem de lens in een hand en zorg ervoor dat je het witte bolletje ziet
          3. ontgrendel de lens op je camera met de andere hand.
          Buiten het feit dat je 2 keer een punt 3 gebruikt nog het volgende:
          Welke hand houd er de camera dan vast
          Ik heb er maar 2
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Welke hand houd er de camera dan vast
            Ik heb er maar 2
            Bij de meeste camera's krijg je een draagriem. Zo een (geel/zwart;-) ding dat je in je nek kunt hangen waar je toestel aan bengelt Als je dit mist kun je best de doos van je Nikon controleren, misschien is ze nog niet volledig leeg
            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

            Comment


            • #7
              Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Welke hand houd er de camera dan vast
              Ik heb er maar 2
              Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
              Bij de meeste camera's krijg je een draagriem. Zo een (geel/zwart;-) ding dat je in je nek kunt hangen waar je toestel aan bengelt Als je dit mist kun je best de doos van je Nikon controleren, misschien is ze nog niet volledig leeg
              Procedures moeten altijd nagelezen worden door een 2de persoon Dus :

              A. Mensen met 2 handen :

              0. Hang de camera rond je nek
              1. zorg ervoor dat de wind in je rug blaast en niet in je gezicht.
              2. verwijder de achterdop van de lens die je wil gebruiken
              3. neem de lens in een hand en zorg ervoor dat je het witte bolletje ziet
              4. ontgrendel de lens op je camera met de andere hand.
              5. klik de nieuwe lens op de camera (wit bolletje van camera - wit bolletje lens)
              6. plaats de achterdop op de lens

              B. Mensen met 3 handen

              Stap 0 overslaan.


              C. Onhandige mensen

              Neem eerst een goede verzekering, je weet maar nooit
              Dan ga verder met sectie A of B
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                Hey

                in het begin heb ik ook veel getwijfeld om de lenzen te verwisselen omwille van vuil op de sensor. Nu verwissel ik praktisch dagelijks van lens en reinig +/- 2 / jaar mijn sensor. Ik heb nog extra bemerkingen om vuil zoveel mogelijk te vermijden naast de werkwijze hierboven beschreven :

                hou de opening van de camera steeds naar beneden (in het begin wat omslachtig, maar dit went) : zo kan er nog minder rondhangend vuil binnendwarrelen

                blaas met een peertje na het verwijderen van de lensdop steeds de kant van de lens die naar de sensor zit even mooi vooraleer je de lens monteert. Hier zit soms ook stof op die door de luchtverplaatsing van de spliegel op de elektrostatisch geladen sensor kan belanden.

                indien na veel verwisselen er toch stof op de sensor zit : gebruik een van de veel beschreven methodes om zelf de sensor te reinigen. Het is helemaal niet moeilijk indien je er rustig de tijd voor neemt. Begin met een blaaspeer, dan een elektrostatisch geladen borsteltje en als laatste indien nodig met vloeistof en swab.

                Geniet van je lenzen en maak je minder zorgen over stof.
                Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

                Comment


                • #9
                  Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                  vroeger(analogetijd) leek het wisselen van lenzen helemaal geen probleem te zijn.
                  is het omdat op (gewoon) film je het stof minder ziet/zag!!
                  bij de komst van (D)SLR lijkt wisselen van lenzen ineens een groot probleem te zijn!!!
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    vroeger(analogetijd) leek het wisselen van lenzen helemaal geen probleem te zijn.
                    is het omdat op (gewoon) film je het stof minder ziet/zag!!
                    bij de komst van (D)SLR lijkt wisselen van lenzen ineens een groot probleem te zijn!!!
                    grt,bouk.
                    Voordeel van film was, dat je bij iedere foto een nieuw/vers stukje film gebruikte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                      Bij een analoge camera kwam eventueel stof op de film neer en werd vervolgens bij het transporteren naar de volgende foto netjes met de film in het rolletje afgevoerd. Een sensor is statisch (gelukkig maar, want duur) en dus hoopt stof zich daar op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        vroeger(analogetijd) leek het wisselen van lenzen helemaal geen probleem te zijn.
                        is het omdat op (gewoon) film je het stof minder ziet/zag!!
                        bij de komst van (D)SLR lijkt wisselen van lenzen ineens een groot probleem te zijn!!!
                        grt,bouk.
                        Oops, bloper.
                        Analoog werd de "sensor"(de negatief) als het ware na iedere foto automatisch gereinigd.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          automatisch gereinigd.
                          Eigenlijk na iedere foto een nieuwe sensor.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                            De goedkoopste oplossing: Nieuwe tas kopen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik zit in dubio (nikkon probleem)

                              slingshot kopen, zelfde als twee extra handen hebben
                              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                              https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                              Comment

                              Working...
                              X