Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens op D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens op D300

    Dag iedereen
    Sinds kort werk ik met een Nikon D300 en ben er erg tevreden mee.
    Ik zou me wat meer met macrofotografie willen bezighouden en zoek daar een economisch redelijke oplossing voor.
    Ik zie regelmatig oudere macrolenzen aangeboden, zoals de Micro-Nikkor 105mm 2,8, maar ik weet niet of die bruikbaar zijn. Past zo'n ding van toen wel op een body van nu en wat zijn de beperkingen ? En zijn ook oudere types met een kortere brandpunt van bv. 60 mm (die nog goedkoper zijn) ook bruikbaar?
    Heb ik voor macro nog andere dingen nodig ? Een hoekzoeker bv. ?
    Op voorhand dank voor alle info.
    Groetjes
    Bob
    Bob48
    ____________________________________
    Nikon D300 en wat Nikonglas

  • #2
    Re: Macrolens op D300

    Bij nikon passen de oude lenzen op je nieuwe camera, tof he. Let wel, het kan zijn dat er bepaalde functie's niet werken met zo'n oude lens bv. bij een Manuele focus lans zal de AF niet werken.

    Wat nodig is voor macro fotografie, dat hangt af van wat je wil gaan fotograferen en op welke mannier.
    Het goedkoopste zijn gewoon voorzetlenzen (schroeven op je lens als een filter) deze geven een matige kwaliteit. Dan heb je nog de mogelijkheid om met tussenringen te werken, je voegt optich geen glas toe dus geen verlies van beeldkwaliteit en enkel wat lichtverlies dat te compenseren is. Tot slot heb je dan de echte macrolenzen, van hoge kwaliteit maar redelijk duur.

    Het gebruikte brandpunt hangt af van wat je wil fotograferen, zo zal je als je beeldvullend wil werken met bv een 180mm meer afstand kunnen behouden van je onderwerp als met een 105 of 60mm.

    Een hoekzoeker kan handig zijn als je dicht tegen de grond werkt maar is niet noodzakelijk.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens op D300

      Dank voor de reactie.
      Ik was van plan een macrolens te kopen, maar ik dacht vooral aan een al wat oudere. Passen ze echt allemaal ?
      Ik denk dat ev. manueel scherpstellen en zo bij macrofotografie niet zo'n handicap is of wel ?
      Vr. gr.
      Bob
      Bob48
      ____________________________________
      Nikon D300 en wat Nikonglas

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens op D300

        Het meeste macrowerk gebeurt manueel, dus is het geen echt probleem als je je AF niet kan gebruiken.
        Als je dezelfde lens voor anderen zaken ook wilt gebruiken, kan AF natuurlijk wel handig zijn.
        groeten, Sebastiaan

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens op D300

          Ik na mijn overstap terug naar Nikon een heel arsenaal aan lenzen verzameld, maar voor mijn gebruik heb ik nu weer een Nikon AFD 60mm en een stel tussenringen die ik o.a. op de 105mm ais lens en 180mm ais lens gebruik.
          Mijn overigens perfecte Sigma 150mm heb ik nog maar 2x op de camera gehad en zal wellicht het veld moeten ruimen ondanks dat die qua eigenschappen misschien wel de beste macro lens is, die is te groot om in combinatie met andere spullen me te sjouwen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X