Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

    Graag een advies van jullie , ik kan een nikon prime kopen , de 300mm met 4 . Dit is echter geen afs uitvoering maar een af .
    Heeft iemand ervaring met deze lens op een d80 ? WOrdt de AF dan niet erg traag of valt dit in de praktijk erg mee?

    Hebben jullie ook een prijsindicatie ? Via de zoekfunctie vond ik twee 300mm die een halfjaar geleden werden aangeboden voor ongevere €500. Is dat ongeveer de gangbare vraagprijs ?

  • #2
    Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

    ik kan alleen maar oordelen over de AFS 300 mm F4 : en deze is super !
    heel scherp, en ongelofelijk snelle AF !

    Comment


    • #3
      Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

      Ik heb ze beiden in huis, voorheen op de D70s en de AF is wel wat trager hoor, maar op de D300 toch weer een stuk sneller. hoe die reageert op de D80 weet ik niet. Het zal sterk afhangen van het onderwerp waar je de lens voor wilt gebruiken.
      Qua scherpte doen ze niet echt heel veel voor elkaar onder, de AF versie is ook goed scherp en tegen een leuke prijs te koop maar de AS-S is heel erg scherp. Maar je moet toch wel flinke afdrukken maken wil het echt opvallen.
      Enige (kleine) nadeel van de AF versie is het gebruik van die kleine filtertjes in het objectief..... de AF-S kan filters voor op het objectief hebben.
      ---------------- Ik doe niet meer mee

      Comment


      • #4
        Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

        Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
        Ik heb ze beiden in huis, voorheen op de D70s en de AF is wel wat trager hoor, maar op de D300 toch weer een stuk sneller.
        Door de AF limitter in te stellen wordt ze ook behoorlijk sneller. En dikwijls gebruik je ze toch maar vanaf een m of 5.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

          de nieuwe teleconverters van nikon (in het bijzonder de TC-14EII) passen niet op de 300AF,en je hebt ook niet de manual override van de focusing zoals op de AF-S: 't is ofwel manueel, ofwel AF. Maar verder is dit een fantastisch objectief, wat vaak aan een spotprijs te koop is, en dat gebouwd is als een tank.
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

            bedankt allemaal voor de opmerkingen, erik kan jij aangeven wat je verstaat onder spotpijzen waarvoor ze te koop worden aangeboden. Ik zie nu prijzen zo rond de E450 vind ik niet echt goedkoop voor een mooi objectief van zo'n 15 jaar oud

            en weet iemand wat de AF qua snelheid doet op een d 80 ?

            Comment


            • #7
              Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

              Op een D200 (is mogelijk vergelijkbaar met D80) is de gewone 300/4 AF redelijk van snelheid, al heef hij wel wat last van hunting. Dit laatste is nu net hetgene waar de AF-S wel heel goed in scoort, en vind ik nog belangrijker dan de AF-snelheid.
              Zoals vermeld kan de AF-S versie Nikon AF-teleconverters gebruiken met uitstekende resultaten. De statiefgondel van de AF-S is ronduit slecht, maar kan vervangen worden door een 3 party gondel (Kirk, RRS).
              Optisch verschillen de Af en de Afs versie nauwelijks.
              Persoonlijk vind ik 500 euro nog altijd redelijk veel voor de gewone versie.
              Ik zou hoogstens 400 euro geven.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: verschil AF en AFS bij de nikon 300mm prime

                Oorspronkelijk geplaatst door arievdberg Bekijk bericht
                bedankt allemaal voor de opmerkingen, erik kan jij aangeven wat je verstaat onder spotpijzen waarvoor ze te koop worden aangeboden. Ik zie nu prijzen zo rond de E450 vind ik niet echt goedkoop voor een mooi objectief van zo'n 15 jaar oud

                en weet iemand wat de AF qua snelheid doet op een d 80 ?
                voor mijn objectief uit de jaren '80 heb ik 350€ betaald. De kleine (1m87 en schoenmaat 47) heeft dat geërfd van mij sinds ik een tweedehands 200-400 op de kop heb kunnen tikken, en op zijn D50 lukt dat allemaal aardig zolang hij geen F1 probeert te schieten
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment

                Working...
                X