Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop D80 met ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop D80 met ...

    Hallo,

    na lang, lang nadenken, heb ik eindelijk beslist van de nikon D80 te kopen. Ik twijfel nog altijd een klein beetje aan de Sony A350, maar ik betrouw dat uitklapbaar schermpje toch niet helemaal.

    Bij die D80 zou ik nog graag een eenvoudige beginnerslens willen. Ik dacht aan de Nikkor 18-135, waar geen VR bij is, maar zou ik dit echt missen op 135? Anders is de Sigma 18-200 OS een mogelijkheid. Ik wil graag een all-round objectief, geschikt om het toestel onder de knie te krijgen en later eventueel betere lenzen aan te schaffen. Ik ben vooral geïnteresseerd in portret, binnen en buiten. Is het aan te raden een opzet flitser te kopen bij binnenportret, gegeven de lichtsterkte van bovenstaande lenzen?

    Een andere vraag: ik heb 2 oude (jaren 70) nikkor lenzen, van een nikkormat toestel (volledig manueel). Is er een kans dat deze passen en werken op de D80? Kan je de D80 hiermee beschadigen?

    Veel dank voor jullie antwoorden!
    Groet
    Pieter

  • #2
    Re: aankoop D80 met ...

    ik heb een 2de hands D80 gekocht van hier op het forum (heeeel tevreden over)
    en onlangs een 18-200VR nikon gekocht, op reis mee geweest en dat leek me heel allround ook sinds kort in mijn bezit een sb800 (ook via het forum gekocht)
    allemaal netjes onderhouden dus mss wel een tip

    Comment


    • #3
      Re: aankoop D80 met ...

      ik zou een tamron 28-75 f2.8 of een tamron 17-50 f2.8 aanraden. Deze objectieven kosten tussen de 300 en de 350€ en zijn gewoon heel goed
      http://www.mimoza.be/

      Comment


      • #4
        Re: aankoop D80 met ...

        ik zou een tamron 28-75 f2.8 of een tamron 17-50 f2.8 aanraden. Deze objectieven kosten tussen de 300 en de 350€ en zijn gewoon heel goed
        Heb ik ook gedaan, een Tamron 28-75 f2.8
        Ik ben ook begonnen met een 18-200 VR maar is na 1jaar in gebruik geweest verkocht.Als je de camera wat gewoon begint te worden dan zul je hogere eisen stellen aan de lenzen die je gebruikt.De 18-200VR is een schitterende all-round lens maar geeft niet het gewenste resultaat als een specifieke lens voor bvb portret of landschappen.Volgens mij is het beter dat je investeert in datgene dat je het beste resultaat kan geven, natuurlijk binnen Uw budjet.
        De Tamron 28-75 f2.8 is zeer geschikt voor portret en lichtsterk genoeg om binnen mee te fotograferen.
        Succes in je keuze.
        ps Een gouden tip, tracht eerst eens een paar lenzen uit te proberen alvoren een aan te schaffen.
        Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
        www.cromagnonman.be

        Comment


        • #5
          Re: aankoop D80 met ...

          voor portretten is VR misschien geen noodzaak (als jij kan bewegen, kan ook je onderwerp bewegen), maar als je ook maar iets anders gaat fotograferen, is VR echt wel een heel, heel leuke optie. Ik zou je kit 18-55 en 55-200 durven aanraden. Perfect om uit te zoeken waar je later eventueel meer geld aan wil uitgeven. Zoek ook eens op dit forum naar threads over portretten. De nikkor 50mm/1.8 en 85mm/1.8 worden veel genoemd als portret lenzen.

          Een sb600 of sb800 kan je ook los van de camera kan gebruiken, dat lijkt me wel leuk bij portretten.

          ivm die oude lenzen kan iemand anders je misschien een meer gedetailleerd antwoord geven, maar in het "ergste" geval, zal je alles (focus & aperture) manueel moeten instellen. Je camera zal er alleszins niet van kapot gaan
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
          Flickr album Homepage

          Comment


          • #6
            Re: aankoop D80 met ...

            enkele interessante tips, waarvoor dank! die tamron 17-50, misschien in combinatie met een 55-200 lijkt me wel wat.
            Ik blijf het op de voet volgen, want ik ga mijn aankoop van de d80 nog even uitstellen, tot de d90 release.
            Groeten
            Pieter
            Last edited by pietervdb; 10 september 2008, 08:22.

            Comment


            • #7
              Re: aankoop D80 met ...

              Nikon heeft ook nog altijd de 18-70 f3.5-4.5 die erg goed dienst doet als ´eerste lens´.
              Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

              Comment


              • #8
                Re: aankoop D80 met ...

                de oude lenzen bleken niet te werken. Zelfs niet op een D300, wegens de verouderde fitting. Jammer maar helaas.
                Kan de tamron 17-50 f2.8 ook dienen als portretlens? Of toch iets te weinig mm?
                bedankt en vriendelijke groet
                Pieter

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop D80 met ...

                  Kan perfekt voor portret dienen, maar je kan geen meters ver gaan staan natuurlijk.
                  Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                  https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                  Comment

                  Working...
                  X