Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Storende schaduw positief ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Storende schaduw positief ???

    Foto is gemaakt in de tuin van het kasteel Neercanne (Maastricht)
    Door het harde zon licht was er veels teveel schaduw.
    Geprobeerd om deze schaduw toch nog een beetje positief in beeld te krijgen.
    mvg
    Antoine


  • #2
    Re: Storende schaduw positief ???

    leuk, maar heb je er ook, alleen van die stuik met de schaduw.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Storende schaduw positief ???

      Antoine,
      Ik vind eerder die boom achteraan en de spar storender dan die schaduw...
      Naast je standbeeld staat die boom en spar ook centraal en ik heb zo een gevoel van ? en wat is nu de kern van de foto. Ik heb een eindje moeten kijken en mijn resterende grijze massa aan het werk moeten zetten om dat beeld los te krijgen ...
      Maar, zoals altijd, er is een foto die je de realiteit weer geeft en er is de wens om een ideale compo te maken, maar dan eist realiteit vaak zijn tol.
      Anders zou ik de loper iets meer rechts geplaatst hebben wat dan meer de illusie van lopen opwekt.
      Het leuke aan de schaduw is de rechterkant. Je ziet het rechterbeen en dat is verlengd door de schaduw van de hoek van de betonnen boord. Heel subtiel maar daardoor is dat been verlengd wat een geïnsinueerde verdedigingspositie oproept, en dat is in kontrast van het beeld waar daar een loopbeweging staat. Je zou waarlijk denken dat het om twee figuren gaat. (ook die pijl of lans dat de schaduw in de hand houdt) of is dit gezichtsbedrog ?
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Storende schaduw positief ???

        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Antoine,
        Ik vind eerder die boom achteraan en de spar storender dan die schaduw...
        Naast je standbeeld staat die boom en spar ook centraal en ik heb zo een gevoel van ? en wat is nu de kern van de foto. Ik heb een eindje moeten kijken en mijn resterende grijze massa aan het werk moeten zetten om dat beeld los te krijgen ...
        Maar, zoals altijd, er is een foto die je de realiteit weer geeft en er is de wens om een ideale compo te maken, maar dan eist realiteit vaak zijn tol.
        Anders zou ik de loper iets meer rechts geplaatst hebben wat dan meer de illusie van lopen opwekt.
        Het leuke aan de schaduw is de rechterkant. Je ziet het rechterbeen en dat is verlengd door de schaduw van de hoek van de betonnen boord. Heel subtiel maar daardoor is dat been verlengd wat een geïnsinueerde verdedigingspositie oproept, en dat is in kontrast van het beeld waar daar een loopbeweging staat. Je zou waarlijk denken dat het om twee figuren gaat. (ook die pijl of lans dat de schaduw in de hand houdt) of is dit gezichtsbedrog ?
        Ik heb helemaal rond het beeld gelopen, er was voor mij niet meer uit te halen dan dit (met schaduw).
        Natuurlijk had ik ook liever het beeld helemaal los van de achtergrond gehad, echter dan had ik weer andere storende schaduwen gehad.
        Een tuin met een twintigtal beelden en vol met struiken laat zich dan ook niet makkelijk bij hard zonlicht fotograferen.



        Degene die Kasteel Neercanne een keer wil bezoeken moet rekening houden dat deze tuin niet altijd open is.
        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Storende schaduw positief ???

          Antoine,
          mijn uitleg was wel bedoeld als opbouwend hoor!
          Deel 1. Ik schreef daarom ook dat compositie theorie is, in praktijk moeten we vaak veel inleveren. Ik stoor me dus meer aan die boom in de achtergrond dan aan de schaduw als je dan een stronede factor moet kiezen.
          Die schaduw maakt deel uit van de lichtomstandigheden en is dus een uitbreiding van het standbeeld
          Tweede deel van mijne uitleg gaat dan over die schaduw waar ik merk dat ze fanatsie oproept zodanig dat ze precies iets anders is dan wat het beeld voorsteld en dat alleen al vind ik zalig, schitterend. Of, hoe door spelen met licht (bewust of onbewxust) je twee verschillende werelden krijgt.
          Prober de schaduw weg te werken denk ik dat je aan diepte gaat verliezen en nog meer aan sfeer om over beeldkwaliteit dan nog ie te spreken.

          Ik heb hieronder de foto gezet met die items waarover ik het heb



          Rood is linkerarm waarvan de schaduw nagenoeg gelijk is
          Geel is het rechterbeen, dat een andere stand heeft in de schaduw
          groen zijn de items die op het originele standbeeld niet te zien zijn, maar de schaduw verrijken zodat we de indruk krijgen van een andere houding...

          Wim de verschrikkelijke
          Last edited by Wim.Vanmaele; 9 september 2008, 13:04.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Storende schaduw positief ???

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Antoine,
            mijn uitleg was wel bedoeld als opbouwend hoor!
            Deel 1. Ik schreef daarom ook dat compositie theorie is, in praktijk moeten we vaak veel inleveren. Ik stoor me dus meer aan die boom in de achtergrond dan aan de schaduw als je dan een stronede factor moet kiezen.
            Die schaduw maakt deel uit van de lichtomstandigheden en is dus een uitbreiding van het standbeeld
            Tweede deel van mijne uitleg gaat dan over die schaduw waar ik merk dat ze fanatsie oproept zodanig dat ze precies iets anders is dan wat het beeld voorsteld en dat alleen al vind ik zalig, schitterend. Of, hoe door spelen met licht (bewust of onbewxust) je twee verschillende werelden krijgt.
            Prober de schaduw weg te werken denk ik dat je aan diepte gaat verliezen en nog meer aan sfeer om over beeldkwaliteit dan nog ie te spreken.
            Ik heb jouw uitleg zeker als positief ervaren , zou gewoon niet anders durven.

            Met mijn uitleg + overzicht foto's heb ik alleen nog even willen benadrukken dat het optimale op dat moment nagenoeg onmogelijk was.

            De schaduw geeft idd een vertekend beeld.

            Als je de schaduw probeert weg te halen, verlies je idd aan diepte.

            mvg
            Antoine

            Comment


            • #7
              Re: Storende schaduw positief ???

              Helemaal niet storend die schaduw, duidelijk een meerwaarde. Hermes is immers de god die de schimmen begeleidt en met zijn staf de ogen opent en sluit.
              Dus dat heb je heel goed gevangen Antoine: jouw foto vertelt in één beeld waarvoor Hermes staat. Hij was de god van reizigers en wegen, kooplieden en handel, kortom van alles waarbij behendigheid en list te pas komen, maar ook de begeleider van de overledenen (de schimmen) naar de onderwereld.
              Door die schaduw - schim op de buxusstruik krijgt het beeld een extra dimensie.

              Hermes was volgens de mythologie ook bedreven in waarzeggerij en toverkunst en werd daarbij geholpen door zijn herautstaf, een met banden versierde olijftak, omwonden door twee slangen. Dus voor mij ook de beschermer van de fotografie, waarbij men met al de technologische wondermiddelen die bij elkaar gepropt zitten in dat zwarte doosje dat we fotoapparaat noemen, beelden kunnen "toveren". Beelden die door sommige fotografen (ook op BD) -naar mijn zin- wat te veel "betoverd" (of zullen maar zeggen beduveld) worden zodat ze heel ver van de werkelijkheid afstaan en naar mijn mening nog heel weinig met fotografie te maken hebben.
              Neen, Antoine geef mij dan maar jouw foto. Ik herken er duidelijk een mooi beeld van Hermes in een prachtige kasteeltuin in. Waar de schaduw zeker een plus levert om het "beeld te lezen". De reactie van Purlut bevestigt dat.
              Wat de rest van de reactie van Purlut betreft kan ik minder volgen: de boom en de spar (welke spar? ik zie alleen loofbomen en buxusstruiken) storen. Die storen helemaal niet: het beeld staat helemaal niet in een cleane museumruimte maar in een kasteelpark.
              Last edited by chris; 9 september 2008, 14:00.
              Geniet van foto's maken

              Comment


              • #8
                Re: Storende schaduw positief ???

                Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                Wat de rest van de reactie van Purlut betreft kan ik minder volgen: de boom en de spar (welke spar? ik zie alleen loofbomen en buxusstruiken) storen. Die storen helemaal niet: het beeld staat helemaal niet in een cleane museumruimte maar in een kasteelpark.
                Ik schrijf dan ook als ik een storende factor moet geven.
                't ja die spar, dat is een buxus, maar hier zie ik dat heel slecht.
                Ik blijf gebiologeerd door die schaduw en vooral de vervorming en onbewuste aanvulling ..
                Antoine, nog van deze dingen ...
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Storende schaduw positief ???

                  Wat een schaduw al niet brengt.
                  @ Purlut en @ Chris ik sta van paf van jullie reacties.
                  Ik bedoel hiermee te zeggen, zo had ik het zelf nog niet bekeken.
                  Dus is dit voor mij zeer leerzaam.
                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #10
                    Re: Storende schaduw positief ???

                    @ Antoine: da's nou het mooie. Jij maakt een mooie foto en wij zien er een heel verhaal in. Voor mij is dat wat fotografie moet zijn: geen zuiver technische registratie, maar ook geen te clean en te sterk uitgepuurd beeld. Begrijp mij niet verkeerd: in sommige gevallen is less inderdaad more. En ik kan ook wegsmelten bij die éne prachtige bloem, correct belicht, met de juiste Dof op de juiste plaats neergezet voor een zwarte achtergrond....
                    Maar er moet ook plaats zijn voor een ander soort fotografie: de mens, het beeld, het dier, de bloem in zijn omgeving.

                    @Purlut: ik heb zeker niet de bedoeling om jou aan te vallen hoor. De manier waarop je de foto bekijkt en ontleedt, bewijst dat je verder ziet dat je neus lang is.... Maar ik krijg het behoorlijk op mijn heupen van die commentaren: spijtig van dat gele vlekje hier, van die boom daar en van die auto ginder. Mijn excuses als de reactie harder aankwam dan bedoeld. Juist formuleren, ik vind het niet altijd makkelijk. Nogmaals mijn excuses.
                    Geniet van foto's maken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Storende schaduw positief ???

                      Fantastische plaat Antoine.
                      Zo ken ik u.
                      Wat ge hier doet is in een woord fabuleuse fotogeschiedenis schrijven.
                      Ik heb daar geen ingewikkelde pijlen en lijnen en zo voor nodig hoor.
                      Wat ik zie ?
                      Ik ga u dat vertellen hè ;
                      Hermes is inderdaad de Mistieke oude Godheid die schimmen naar het rijk der helderheid of duister kan geleiden.
                      En wat zien we hier ? Quasi nonchalant stelt hij zich wat verdekt op tegen die bijna gelijkkleurige wilgenboom die zich verderop door de hardstenen wanden van het vispond heeft gegroeid van Chateau Neercanne.
                      Alsof die wilg zijn oerkracht wenst over te dragen aan dit beeldje. En daarmee dit beeldje vreemde krachten gevende welke in de oeroude waarheden besloten liggen.
                      Oude krachten en waarheden welke wij als Christenen uit onze beschaving en met die Catholische dogmatische opvoedingen onmogelijk geheel kunnen omvatten.
                      Het harde door de onvergeeflijke zon opgewarmde bronzen beeld staat ogenschijnlijk bewegingsloos stil te staan, bewegingsloos te staan, schijnbaar inert te wezen.
                      Terwijl onderwijl zijn lichtval verraad wat hij doet, stiekum met zijn stafke spelen
                      Dit is een foto voor de topic van de week Movement, maar dan wel stiekeme moves hè .

                      Tja, dan kan het niet anders dan dat er duscussie optreed hè, dat ziet ge of dat ziet ge niet in ene keer hè.
                      Daar moet ge een oog en gevoel voor hebben.
                      Dramatiek in uw aders hebben stromen gelijk een tripelke bij warm weer .
                      Knap gezien Chris, gij hebt gevoel voor de mistieke kant van de Griekse mythologieën en de oude waarheden van de toen zichzelf bewijzende beschaving en hun Goden.
                      Gij voelt dat aan.

                      Ieder ziet voor zich wat hij ziet, de ene meer dan de ander.
                      En Antoine, gij hebt dat just goe gezien hè .
                      Last edited by Irineas; 9 september 2008, 22:04.
                      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Storende schaduw positief ???

                        Ik val hier wat uit de toon met mijn korte reactie...maar allez

                        Knappe plaat en de schaduw werkt voor mij absoluut niet storend.
                        Integendeel, het is hier een meerwaarde
                        Mvg Tim

                        Comment

                        Working...
                        X