Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera + Lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera + Lens

    Kan ik op een camera van het merk Sony, lenzen zetten van een ander merk?
    Dus op de body bv een canon lens?

  • #2
    Re: Camera + Lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Mathijske Bekijk bericht
    Kan ik op een camera van het merk Sony, lenzen zetten van een ander merk?
    Dus op de body bv een canon lens?
    Nee, een Canon lens wordt geheel electrisch gestuurd en is daarmee niet aanpasbaar op andere merken.

    Comment


    • #3
      Re: Camera + Lens

      Nee..... Elk merk heeft z'n eigen vatting...

      Er zijn wel een paar merken die lenzen verkopen met vattingen van verschillende merken. Dit zijn Sigma, Tamron en Tokina. (wel, de grootste merken in ieder geval). Deze verkopen dezelfde lenzen dus met verschillende vattingen.

      Dan heb je Sony, die Konica Minolta heeft overgenomen en bijgevolg passen (oude) Minolta lenzen ook op de huidige Sony DSLR's. Pentax en Samsung maken gebruik van dezelfde mount wat dus betekent dat Pentax glas ook op Samsung DSLR's kan worden gemonteerd. (en vice versa maar dat zal wel veel minder voorkomen...) Dan heb je nog Leica (Digilux modellen) die gebruik maakt van de four thirds systeem wat weer gelijk is aan het systeem van Olympus (en Panasonic?) Zover ik weet zijn die lenzen ook weer uitwisselbaar.

      De Fujifilm DSLR's hebben een Nikon mount. Op deze kun je dus Nikkor glaswerk schroeven.

      Wel dat was't geloof ik wel zo'n beetje, zover als ik weet (of denk te weten in ieder geval). Mocht er niets niet kloppen of onvolledig, dan please correct me
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Camera + Lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Mathijske Bekijk bericht
        Kan ik op een camera van het merk Sony, lenzen zetten van een ander merk?
        Dus op de body bv een canon lens?
        Waarom een Canon lens op een andere camera zetten
        Het is niet voor niks dat Nikon vroeger de lenzen voor Canon moest maken

        Ehm ben niet zo thuis in de Sony/Minolta vatting. Oude Minolta lenzen passen op een Sony. Maar weest opgepast, alleen AF-lenzen passen er op en niet de oude Rokkors.

        Dan heb je nog adapters. Van Canon weet ik dat je met behulp van een adapter zo'n beetje alle lenzen van welk merk dan ook er op kunt zetten. Je moet je dan wel behelpen met stop down metering.

        Hoe dat by Sony zit weet ik niet.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment


        • #5
          Re: Camera + Lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Waarom een Canon lens op een andere camera zetten
          Misschien wel omdat Canon een aantal zéér goede lenzen verkoopt die andere merken niet in haar gamma hebben, zoals een pro f4 reeks bijvoorbeeld? 't Zou een reden kunnen zijn natuurlijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Ehm ben niet zo thuis in de Sony/Minolta vatting. Oude Minolta lenzen passen op een Sony. Maar weest opgepast, alleen AF-lenzen passen er op en niet de oude Rokkors.
          Ja daar zit je inderdaad ook nog weer mee....

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Dan heb je nog adapters. Van Canon weet ik dat je met behulp van een adapter zo'n beetje alle lenzen van welk merk dan ook er op kunt zetten. Je moet je dan wel behelpen met stop down metering.

          Hoe dat by Sony zit weet ik niet.
          Adapters zou ik eerlijk gezegd snel vergeten of je moet al briljant oud MF glas hebben liggen wat je nog graag weer wilt gebruiken. Want AF, automatische lichtmeting, image stabilisatie (in de lenzen) kun je met adapters wel vergeten.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Camera + Lens

            Het was gewoon om een voorbeeldje te geven eigenlijk.
            Ik ben zowat rond aan het neuzen voor de beste camera.
            Mijn pa wilt sponseren en we willen beide aan fotografie beginnen eigenlijk.
            Hij zei een body van 1000 en een lens van 1000 m.a.w. 2000 voor alles te samen.
            Wat zouden jullie dan aanraden?
            We zijn wel beide beginners, maar ik wil er zoiezo wel mee door gaan.
            Dus eigenlijk zoek ik goed materiaal en ook nog eens prijs/kwaliteit.
            En ook in het bekijken van lenzen als uitbreiding.

            Uiteraard kopen we nog maar 1 lens de standaard lens dus.

            Comment


            • #7
              Re: Camera + Lens

              Voor zover ik weet heeft alleen Nikon lenzen gemaakt die op 3 verschillende al dan niet meer leverbare camera merken passen, sowieso de Nikon camera's, ook nog de oudere Fuji S3 Pro ( vind je zeker nog 2de hands terug ) en de recentere Fuji S5 Pro die je zelfs nog nieuw kan kopen. En ik vergeet er nog eentje maar die is al heel oud en zelfs moeilijk 2de hands te vinden, een Kodak Fullframe
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Camera + Lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Voor zover ik weet heeft alleen Nikon lenzen gemaakt die op 3 verschillende al dan niet meer leverbare camera merken passen, sowieso de Nikon camera's, ook nog de oudere Fuji S3 Pro ( vind je zeker nog 2de hands terug ) en de recentere Fuji S5 Pro die je zelfs nog nieuw kan kopen. En ik vergeet er nog eentje maar die is al heel oud en zelfs moeilijk 2de hands te vinden, een Kodak Fullframe
                Ik zou dat anders formuleren:
                Er zijn enkele merken die de F mount ook toepassen.
                Sterker nog , de Fuji's zijn klonen van Nikon bodies.....

                Comment


                • #9
                  Re: Camera + Lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mathijske Bekijk bericht
                  Het was gewoon om een voorbeeldje te geven eigenlijk.
                  Ik ben zowat rond aan het neuzen voor de beste camera.
                  Mijn pa wilt sponseren en we willen beide aan fotografie beginnen eigenlijk.
                  Hij zei een body van 1000 en een lens van 1000 m.a.w. 2000 voor alles te samen.
                  Wat zouden jullie dan aanraden?
                  We zijn wel beide beginners, maar ik wil er zoiezo wel mee door gaan.
                  Dus eigenlijk zoek ik goed materiaal en ook nog eens prijs/kwaliteit.
                  En ook in het bekijken van lenzen als uitbreiding.

                  Uiteraard kopen we nog maar 1 lens de standaard lens dus.
                  Voor een beginner is een middenklasse body (600-800€) met een kitlens of middenklasse lens ( tot 500€ ) meer dan voldoende.
                  Het komt vooral aan op ervaring opdoen en daar zijn de duurste spullen niet beter voor dan eenvoudiger modellen, integendeel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera + Lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Voor een beginner is een middenklasse body (600-800€) met een kitlens of middenklasse lens ( tot 500€ ) meer dan voldoende.
                    Het komt vooral aan op ervaring opdoen en daar zijn de duurste spullen niet beter voor dan eenvoudiger modellen, integendeel.

                    Maar het is toch slimmer om al meteen iets echt degelijks te kopen?
                    Want als ge daarna weer een nieuwe gaat kopen zit ge met 2 camera's?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera + Lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mathijske Bekijk bericht
                      Maar het is toch slimmer om al meteen iets echt degelijks te kopen?
                      Want als ge daarna weer een nieuwe gaat kopen zit ge met 2 camera's?
                      Neew, dat is niet slimmer, want de meerwaarde van een duurdere camera heeft geen meerwaarde voor een beginner.
                      Wanneer je geen beginner meer bent wil je toch een nieuwe en dan heb je teveel voor niks uitgegeven.

                      De echte instappers zou ik ook laten liggen als de prijs geen rol speelt, dus iets degelijks is zeker aan te raden.
                      Maar de topklasse heeft geen meerwaarde, de vele mogelijkheden scheppen alleen maar verwarring.

                      Comment

                      Working...
                      X