Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een filter nodig en welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een filter nodig en welke ?

    Hallo,
    Ik heb zonet een Nikon D60 gekocht met 2 lenzen,
    1x AF-S Nikkor 18-55mm VR
    1x AF-S Nikkor 55-200mm VR

    Is het verstandig om hier een filter op te zetten zoals tegen krassen of zonlicht ?

    En laat je die daar dan gewoon altijd op staan ?

    Ik weet ook niet welke diameter ik moet kopen ?

    Ik ben een leek en zou graag wat hulp en raad hebben .

    Alvast bedankt,
    Nikon D60

  • #2
    Re: Is een filter nodig en welke ?

    Zonnekap als bescherming voor de lens en om ongewenste reflecties en flares te voorkomen. Altijd gebruiken, ook binnen en in donkere omstandigheden, zoals concerten.

    Filters worden best gebruikt om speciale effecten te bekomen. Kleurfilters of polarisatiefilter om reflecties uit ruiten en wateroppervlakten te verwijderen.

    Sommigen gebruiken een UV-filter als bescherming, maar dit is een extra stguk glas voor de lens, wat voor minder scherpe beelden en bijkomende flare kan zorgen.

    Ik zweer bij de zonnekap. De diameter is afhankelijk van de lens. Kijk eens op de site van Konijnenberg.be of Nikon om te weten te komen welke er op jouw lenzen passen.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Is een filter nodig en welke ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
      Zonnekap als bescherming voor de lens en om ongewenste reflecties en flares te voorkomen. Altijd gebruiken, ook binnen en in donkere omstandigheden, zoals concerten.

      Filters worden best gebruikt om speciale effecten te bekomen. Kleurfilters of polarisatiefilter om reflecties uit ruiten en wateroppervlakten te verwijderen.

      Sommigen gebruiken een UV-filter als bescherming, maar dit is een extra stguk glas voor de lens, wat voor minder scherpe beelden en bijkomende flare kan zorgen.

      Ik zweer bij de zonnekap. De diameter is afhankelijk van de lens. Kijk eens op de site van Konijnenberg.be of Nikon om te weten te komen welke er op jouw lenzen passen.
      Hallo Omag,

      Een zonnekap zat er bij, dus als dik die gebruik volstaat dat ?
      Nikon D60

      Comment


      • #4
        Re: Is een filter nodig en welke ?

        Oorspronkelijk geplaatst door railroader66 Bekijk bericht
        Hallo Omag,

        Een zonnekap zat er bij, dus als dik die gebruik volstaat dat ?
        ja dat volstaat.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Is een filter nodig en welke ?

          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: Is een filter nodig en welke ?

            Bedankt voor de uitleg.

            Ps: Hans erg leerrijk die site.
            Nikon D60

            Comment


            • #7
              Re: Is een filter nodig en welke ?

              Als je wil weten welke diameter je lens heeft kijk dan naar de voorkant (staat er meestal op) of op de achterkant van de lensdeksel
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Is een filter nodig en welke ?

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Als je wil weten welke diameter je lens heeft kijk dan naar de voorkant (staat er meestal op) of op de achterkant van de lensdeksel
                Dat staat vol met getalletjes, maar achteraan eindigd dat met een cirkeltje met een diagonale streep door met 52 naast .Ik neem aan dat de diameter is .

                Zo een neutrale filter heeft dat een naam ?
                Nikon D60

                Comment


                • #9
                  Re: Is een filter nodig en welke ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door railroader66 Bekijk bericht
                  Dat staat vol met getalletjes, maar achteraan eindigd dat met een cirkeltje met een diagonale streep door met 52 naast .Ik neem aan dat de diameter is .

                  Zo een neutrale filter heeft dat een naam ?
                  Je kan er ook eens een meetlatje naast leggen. Dat zegt ook veel over de diameter.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is een filter nodig en welke ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door railroader66 Bekijk bericht
                    Dat staat vol met getalletjes, maar achteraan eindigd dat met een cirkeltje met een diagonale streep door met 52 naast .Ik neem aan dat de diameter is .

                    Zo een neutrale filter heeft dat een naam ?
                    Dat is inderdaad de diameter.

                    Gewoon een "protection filter" of NC-filter (neutral color). Er wordt ook veel voor een UV-filter gekozen, kost ook niet veel en zorgt ook niet voor kleurafwijkingen.
                    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is een filter nodig en welke ?

                      Dat is inderdaad de diameter.

                      Gewoon een "protection filter" of NC-filter (neutral color). Er wordt ook veel voor een UV-filter gekozen, kost ook niet veel en zorgt ook niet voor kleurafwijkingen.
                      Bedankt Koyaanisqatsi.
                      De wereld van fotografie is voor mij nog een raadsel
                      Nikon D60

                      Comment

                      Working...
                      X