Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een filter nodig en welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een filter nodig en welke ?

    Hallo,
    Ik heb zonet een Nikon D60 gekocht met 2 lenzen,
    1x AF-S Nikkor 18-55mm VR
    1x AF-S Nikkor 55-200mm VR

    Is het verstandig om hier een filter op te zetten zoals tegen krassen of zonlicht ?

    En laat je die daar dan gewoon altijd op staan ?

    Ik weet ook niet welke diameter ik moet kopen ?

    Ik ben een leek en zou graag wat hulp en raad hebben .

    Alvast bedankt,
    Nikon D60

  • #2
    Re: Is een filter nodig en welke ?

    Zonnekap als bescherming voor de lens en om ongewenste reflecties en flares te voorkomen. Altijd gebruiken, ook binnen en in donkere omstandigheden, zoals concerten.

    Filters worden best gebruikt om speciale effecten te bekomen. Kleurfilters of polarisatiefilter om reflecties uit ruiten en wateroppervlakten te verwijderen.

    Sommigen gebruiken een UV-filter als bescherming, maar dit is een extra stguk glas voor de lens, wat voor minder scherpe beelden en bijkomende flare kan zorgen.

    Ik zweer bij de zonnekap. De diameter is afhankelijk van de lens. Kijk eens op de site van Konijnenberg.be of Nikon om te weten te komen welke er op jouw lenzen passen.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Is een filter nodig en welke ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
      Zonnekap als bescherming voor de lens en om ongewenste reflecties en flares te voorkomen. Altijd gebruiken, ook binnen en in donkere omstandigheden, zoals concerten.

      Filters worden best gebruikt om speciale effecten te bekomen. Kleurfilters of polarisatiefilter om reflecties uit ruiten en wateroppervlakten te verwijderen.