Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

    Hierbij Drie(UPDATE) foto's, voor mijn deur getrokken..
    Me dunkt zijn die goed genoeg om in Showcase te zetten? Zoniet mag u het gerust verplaatsen.

    Na wat uitleg en zo te hebben gekregen van Simplephotography, heb ik eens wat geprobeerd en is vind ik nog aardig gelukt!

    Danku


    Alle kritiek is welkom








    Last edited by Tjele; 8 september 2008, 19:38.
    Yannick Desmet 2021
    yannickdesmet.com

  • #2
    Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

    sorry, mij doet het niet direct iets compositie spreekt mij niet aan, en de HDR effecten verdoezelen mijns inziens al te vaak waarvoor echte fotografie voor staat, ik stel mij dus de vraag of deze HDR test wel in de showcase thuis hoort
    Nikon D700, 50mm f/1.4D AF Nikkor, 17-35mm f/2.8 ED AF-S Nikkor

    Comment


    • #3
      Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

      Je kleurbereik en detail is veel beter dan de vorige post met de landschappen.
      De tonemapping kan echter beter om het enigzins "naturelle" te houden, zeker voor de laatste foto, ik weet niet welk programma je gebruikt hebt.
      Groeten,
      Wim

      Comment


      • #4
        Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim1974 Bekijk bericht
        Je kleurbereik en detail is veel beter dan de vorige post met de landschappen.
        De tonemapping kan echter beter om het enigzins "naturelle" te houden, zeker voor de laatste foto, ik weet niet welk programma je gebruikt hebt.
        Groeten,
        Wim
        Ik gebruik Photomatix voor de tonemapping..
        Ik moet het alleen nog wat onder de knie krijgen..

        Als hij niet in de Showcase past mag hij gerust verzet worden, voor mij geen probleem
        Yannick Desmet 2021
        yannickdesmet.com

        Comment


        • #5
          Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

          Not bad at all, maar bij de eerste twee foto's moet je je 'light smoothing' nog wat minderen, omdat het hier lijkt alsof er overal evenveel licht is, wat uiteraard niet kan. Schaduwen heb je altijd wel, en die moeten er blijven om een natuurlijke foto te houden. Maar je dynamisch bereik is wel hoog, en da's goed gedaan.
          De laatste is een typisch voorbeeld van een overbelichte initiële RAW. Proberen te vermijden! je wolken achterin zijn prima, maar die op de voorgrond, bovenin de foto, eisen alle aandacht op wegens de overbelichte witte delen.
          Het is een zaak van afwegingen maken en compromissen sluiten.
          Als ik een HDR maak, zal ik niet ten allen prijze overal goed zichtbaar detail willen, als dat ten koste van een realistische foto gaat. Een heel klein beetje detail als je goed kijkt is ook goed, net zoals in de realiteit. Heb je flink veel licht en ergens een donker hoekje, zal je in het echt ook moeite hebben te zien wat zich daar al dan niet bevindt.
          Met andere woorden: niet alleen kijken naar je foto, maar ook naar hoe de scène er in het echt uit ziet, hoe je ogen het opnemen.

          Als voorbeeld van wat ik bedoel, zie onderstaande foto. Schaduwen zijn echte schaduwen, met wel wat detail erin, maar niet overdreven. Het hoofddoel is hier detail. De foto is met een lens gemaakt die OK is, maar niet uitzonderlijk: een Tamron 17-35 2.8-4. Maar toch zie je in de vegetatie en het gras veel detail, en ook de wolken zijn zoals ze waren. Met mijn 17-40 zou ik het niet beter gedaan hebben.
          Je zal stevig je best moeten doen om te zien dat dit een HDR is, en dat is altijd mijn doel: een realistische foto met hoog dynamisch bereik. En da's niet simpel


          Nog een voorbeeld van een foto waar je dan weer wel goed ziet dat het HDR is van hetzelfde onderwerp. Wel veel detail, zoveel dat het bijna pijn aan de ogen doet. Mijn doel was hetzelfde, maar je ziet halo's in de lucht, wat me eigenlijk bijzonder stoort en waarvoor ik nog geen goeie oplossing heb:


          Dus wel goed, maar weten wanneer te stoppen, daar komt het op neer. Niet als kritiek beschouwen hé. Ik ben geen expert (vind ik toch) en geef enkel maar aan hoe ik het zou doen.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

            Geen kritiek is slechte kritiek zeg ik altijd, ge moet er wat uit leren ook é
            Maar die uitgebrande delen heb ik door mss alles beetje teveel naar rechts te hebben gekregen in het histogram.. Dat was eigenlijk mijn doel dat ik uitgetest heb, alleen weet ik nog niet waar ik moet mijn lichtmeting ôp meten, op het huis of op de wolken?

            Want als ik zorg dat het huis goed staat is de lucht veel te klaar en dus uitgebrand..
            Mss eens een polarisatiefilter gebruiken?
            Of zal het dan nog moeilijker zijn?

            Als ik het wat goed begrijp zou die tweede de beste moeten zijn dan? Daar zijn de kleuren redelijk realistisch toch? mss te fel belicht maar zo oogde het ook in het echt.

            De laatste foto heb ik proberen te trekken in het blauwe uurtje, maar waarschijnlijk was het uurtje nog niet bllauw genoeg Alleen wou ik eens die mooie oranje schijn opnemen (had beter geweest in een landschapsfoto)
            Maar met al die huizen hier is het moeilijk..





            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Not bad at all, maar bij de eerste twee foto's moet je je 'light smoothing' nog wat minderen, omdat het hier lijkt alsof er overal evenveel licht is, wat uiteraard niet kan. Schaduwen heb je altijd wel, en die moeten er blijven om een natuurlijke foto te houden. Maar je dynamisch bereik is wel hoog, en da's goed gedaan.
            De laatste is een typisch voorbeeld van een overbelichte initiële RAW. Proberen te vermijden! je wolken achterin zijn prima, maar die op de voorgrond, bovenin de foto, eisen alle aandacht op wegens de overbelichte witte delen.
            Het is een zaak van afwegingen maken en compromissen sluiten.
            Als ik een HDR maak, zal ik niet ten allen prijze overal goed zichtbaar detail willen, als dat ten koste van een realistische foto gaat. Een heel klein beetje detail als je goed kijkt is ook goed, net zoals in de realiteit. Heb je flink veel licht en ergens een donker hoekje, zal je in het echt ook moeite hebben te zien wat zich daar al dan niet bevindt.
            Met andere woorden: niet alleen kijken naar je foto, maar ook naar hoe de scène er in het echt uit ziet, hoe je ogen het opnemen.

            Als voorbeeld van wat ik bedoel, zie onderstaande foto. Schaduwen zijn echte schaduwen, met wel wat detail erin, maar niet overdreven. Het hoofddoel is hier detail. De foto is met een lens gemaakt die OK is, maar niet uitzonderlijk: een Tamron 17-35 2.8-4. Maar toch zie je in de vegetatie en het gras veel detail, en ook de wolken zijn zoals ze waren. Met mijn 17-40 zou ik het niet beter gedaan hebben.
            Je zal stevig je best moeten doen om te zien dat dit een HDR is, en dat is altijd mijn doel: een realistische foto met hoog dynamisch bereik. En da's niet simpel


            Nog een voorbeeld van een foto waar je dan weer wel goed ziet dat het HDR is van hetzelfde onderwerp. Wel veel detail, zoveel dat het bijna pijn aan de ogen doet. Mijn doel was hetzelfde, maar je ziet halo's in de lucht, wat me eigenlijk bijzonder stoort en waarvoor ik nog geen goeie oplossing heb:


            Dus wel goed, maar weten wanneer te stoppen, daar komt het op neer. Niet als kritiek beschouwen hé. Ik ben geen expert (vind ik toch) en geef enkel maar aan hoe ik het zou doen.
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

            Comment


            • #7
              Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

              de 3de is een van de betere van de reeks (dreigende wolken)
              de 2de gaat ook nog wel
              de eerste zeg me totaal niks (beter tonewerk nodig)
              veel spelen met de levels in Photomatix
              (zo doe ik het ook)
              eens de goede instelling gevonden en opslaan voor de volgende
              veel testen en je komt er wel
              mvg rohnny
              (laat je niet afschrikken er zijn vele die hdr niks vinden maar ook veel die ervan houden ieder zijn keuze natuurlijk)
              Last edited by wanka tanka; 9 september 2008, 09:22.
              ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
              *BD1034BE

              Comment


              • #8
                Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                Oorspronkelijk geplaatst door wanka tanka Bekijk bericht
                de 3de is een van de betere van de reeks (dreigende wolken)
                de 2de gaat ook nog wel
                de eerste zeg me totaal niks (beter tonewerk nodig)
                veel spelen met de levels in Photomatix
                (zo doe ik het ook)
                eens de goede instelling gevonden en opslaan voor de volgende
                veel testen en je komt er wel
                mvg rohnny
                (laat je niet afschrikken er zijn vele die hdr niks vinden maar ook veel die ervan houden ieder zijn keuze natuurlijk)


                Dat is waar, ik heb het gemerkt !
                Maar ben wel erg onder de indruk van uw foto's wanka..
                Mijn Hdr's zijn niets vergeleken met die van u, maar het komt nog wel..
                Ben ook eens aant wachten tot ik een mooie auto en dergelijk kan nemen en bewerken maar heb zelf geen vervoer momenteel en geraak ik nergens
                Dus moet ik het doen met wat dichtbij is.

                Ik heb nog niets opgeslagen want tot nu toe ben ik nog van mezelf niet echt onder de indruk, maar dat zal binnenkort nog veranderen, eerst nog wat fotos leren trekken en wat leren omgaan met de camera en het zal wel opeens vlotjes lopen. Kwa kleuren vind ik persoonlijk de tweede de beste en vind ik het eerste beter oogen, de derde vind ik zelf ook niet alles maar dat ligt denk ik aan de originele foto die niet goed was..

                Ik doe het op zijn Simplephotography stijl
                Yannick Desmet 2021
                yannickdesmet.com

                Comment


                • #9
                  Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                  Die laatste foto vind ik mooi geworden! Lekkere kleuren en een mooi compositie!
                  Check mijn photoblog @ www.me4all.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                    eerste foto vind ik de beste qua compositie en inhoud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                      De derde foto is de mooiste door de ondergang v/d zon.

                      Comment


                      • #12
                        Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                        Wat ik raar vind is dat iedereen bijna een andere smaak heeft dan mij..
                        Kwa kleuren en zo contrast vind ik de eerste de beste en dan de tweede, die derde vind ik het slechtst en toch vind iedereen dezen de besten..
                        Gelukkig heeft iedereen een ander denken over HDR en is de kritiek moeilijk te vatten, maar zeker bedankt aan iedereen voor de reacties!
                        Yannick Desmet 2021
                        yannickdesmet.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: In Opbouw (HDR) : Update 3de foto erbij

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                          Wat ik raar vind is dat iedereen bijna een andere smaak heeft dan mij..
                          Kwa kleuren en zo contrast vind ik de eerste de beste en dan de tweede, die derde vind ik het slechtst en toch vind iedereen dezen de besten..
                          Hier heb je volledig gelijk in. Kijk eens aandachtig naar de wolkenpartijen. ( 3e foto )
                          Je ziet overduidelijk dat er hier een onnatuurlijke bewerking is gebeurd.
                          Dergelijke bewolking heb ik nog nooit waargenomen; contrasterende donkere
                          delen net naast heldere delen.
                          Ook bij bakstenen muren kan je vlug het hdr effect waarnemen. ( 1e foto )
                          Hier contrasteren de de bakstenen onderling zeer sterk, wat weerom
                          een onnatuurlijk effect is.
                          In feite gaat het niet om een hdr effect, maar om een tonemapping effect.
                          hdr ( high definition rendering ) is perfect mogelijk zonder deze bijkomende
                          effecten.
                          Persoonlijk ben ik geen liefhebber van die tonemapping, het geeft een
                          "wouw" effect, maar neigt naar het kitscherige. Nu, dit is mijn smaak.
                          Wat halo's betreft, die zijn veel beter te onderdrukken door de techniek
                          van het blenden van meerdere opnames, waarbij je zelf wat meer werk
                          zal hebben, maar het levert toch goede resultaten.
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment

                          Working...
                          X