Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor lenzen

    Ben op bezoek geweest met oudere man die vroeger altijd met Nikon fotografeerde. Nu koos hij voor een bridge...
    Hij gaf mij volgende lenzen mee:
    Nikkor-Q Auto 1:3,5 f=135mm No.773016

    Micro-Nikkor 105mm 1:2,8 207410

    Nikkor-H Auto 1:2 f=50mm 2075025

    Nikkor-S Auto 1:1,8 f=35mm 346407

    Heb zelf een D40x , kan er wel foto's mee nemen op handmatig, flitssterkte handmatig instellen (geen DDL), scherpstellen enz...
    Vraag mij af of deze lenzen wel werken op bvb D90 of D300...

    Alvast bedankt
    Flickr

  • #2
    Re: Nikkor lenzen

    Even uitproberen op een D200 of hoger. Op een d90 geen belichtingsmeting, net als op je d40
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Even uitproberen op een D200 of hoger. Op een d90 geen belichtingsmeting, net als op je d40
      Das snel
      Ben eigenlijk van plan D90 te kopen maar als ik deze lenzen kan krijgen zou ik beter D300 aanschaffen dus?
      Zijn deze lenzen eigenlijk goed of is het vergane glorie?
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor lenzen

        Manuele lenzen zijn geen vergane glorie. Integendeel: ik heb de afgelopen maanden een heel stel vergaard die zeer goed tot uitstekend presteren op mijn D700.
        De lenzen die je noemt zullen optisch allemaal nog mee kunnen, maar of ze allemaal in de A stand op een D300 zullen werken kan ik met mijn beprkte kennis niet zeggen; Hans Braakhuis zou het wel weten. Als je ze op een D200 of hoger zet ben je er zo achter.
        De D90 is vooral interessant als je ook wilt filmen, maar gaat qua koppeling niet verder dan je 40x met manuele lenzen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Manuele lenzen zijn geen vergane glorie. Integendeel: ik heb de afgelopen maanden een heel stel vergaard die zeer goed tot uitstekend presteren op mijn D700.
          De lenzen die je noemt zullen optisch allemaal nog mee kunnen, maar of ze allemaal in de A stand op een D300 zullen werken kan ik met mijn beprkte kennis niet zeggen; Hans Braakhuis zou het wel weten. Als je ze op een D200 of hoger zet ben je er zo achter.
          De D90 is vooral interessant als je ook wilt filmen, maar gaat qua koppeling niet verder dan je 40x met manuele lenzen.
          Klein probleempje, heb hier geen D200 of hoger in de buurt
          Het filmen interesseert me niet echt, betere hoge ISO en beter schermpje wel...
          In ieder geval die lenzen voelen wel degelijker dan mijn kitlenzen.
          Ben benieuwd of er op D300 lichtmeting en AF is...
          Alvast bedankt en hopelijk reageert Hans Braakhuis
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor lenzen

            Hi,

            Op (alle) Canon bodys werken die alle, in M mode, en zeer goed.
            Mits adapter natuurlijk.
            Lichtmeting blijft behouden. (Stop down metering)

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor lenzen

              Je kan deze lenzen vanaf D200 en hoger gebruiken in A en M-stand; weliswaar manueel diafragmeren en maneel scherpstellen.
              De Micro 105/2.8 is superknap; met de andere 2 heb ik geen ervaring.
              Ikzelf gebruik momenteel MF lenzen, naast mijn AF-s Nikkors.

              Succes.

              mvg,

              Roland

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                Ben benieuwd of er op D300 lichtmeting en AF is...
                AF in ieder geval niet, daar heb je handjes voor
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                  Ben op bezoek geweest met oudere man die vroeger altijd met Nikon fotografeerde. Nu koos hij voor een bridge...
                  Hij gaf mij volgende lenzen mee:
                  Nikkor-Q Auto 1:3,5 f=135mm No.773016

                  Micro-Nikkor 105mm 1:2,8 207410

                  Nikkor-H Auto 1:2 f=50mm 2075025

                  Nikkor-S Auto 1:1,8 f=35mm 346407

                  Heb zelf een D40x , kan er wel foto's mee nemen op handmatig, flitssterkte handmatig instellen (geen DDL), scherpstellen enz...
                  Vraag mij af of deze lenzen wel werken op bvb D90 of D300...

                  Alvast bedankt
                  Als je twee diaframa reeksen onderaan de lens ziet zijn ze te gebruiken op de D200 en hoger,anders is er bijna zeker de kans dat je de Body beschadigd!
                  zie http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm
                  zie ook :http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#24
                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor lenzen

                    Iedereen reeds bedankt voor de antwoorden...
                    Bijkomende vraag, als ik deze lenzen kan hebben, loont het dan echt de moeite om voor D300 te kiezen ipv D90? Vooral deze (Micro-Nikkor 105mm) interesseert me. Gisteren eens geprobeerd op m'n D40x zonder lichtmeting, de eerste keer dat ik door zo een lens keek en vond het
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor lenzen

                      Het niet hebben van lichtmeting gaat echt tegensteken na een tijd. Ik zou er persoonlijk niet met kunnen leven. Dus voor mij is een body die meet met MF lenzen het zeker en vast waard.
                      mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor lenzen

                        Deze lensjes zijn nog wel wat waard mits ze goed schoon zijn. Ook is het belangrijk dat er niet aan geknoeid is Als je wat kwijt wilt, stuur me eens een pb'tje.
                        Ik ben op zoek naar een MB-20.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor lenzen

                          Kijk eerst op de al genoemde site van Roland Vink (http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#24) na of je objectieven wel AI of later van datum zijn. Zijn ze dat niet dan maken ze de elektronische contacten in de objectiefmond stuk.
                          Zijn ze AI of later dan kun je ze gebruiken op een D100, 200, 300, 700, 1,2 of 3. Je hebt dan ook lichtmeting, maar geef AF.

                          De 105 is een geweldig ding. Lees maar eens:


                          De keuze tussen een D300 of D700 is een keuze van een andere orde. Die vraag is in dit forum ook op andere plaatsen wel eens gesteld.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                            Kijk eerst op de al genoemde site van Roland Vink (http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#24) na of je objectieven wel AI of later van datum zijn. Zijn ze dat niet dan maken ze de elektronische contacten in de objectiefmond stuk.
                            Zijn ze AI of later dan kun je ze gebruiken op een D100, 200, 300, 700, 1,2 of 3. Je hebt dan ook lichtmeting, maar geef AF.

                            De 105 is een geweldig ding. Lees maar eens:


                            De keuze tussen een D300 of D700 is een keuze van een andere orde. Die vraag is in dit forum ook op andere plaatsen wel eens gesteld.
                            Bedankt voor de reactie, het gaat voor mij (nog)niet om de keuze tussen D300 en D700 maar om de keuze tussen D90 en D300.
                            Heb al die lenzen eens opgezocht op die site:
                            De Micro-Nikkor 105 is van het type Ai-S al de andere zijn van het type F. Als ik het goed begrijp kunnen type F objectieven dus mijn body beschadigen en zijn ze waardeloos voor mij? Had ze al eens op D40x gezet, alles werkt toch nog... oef
                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                              . Als ik het goed begrijp kunnen type F objectieven dus mijn body beschadigen en zijn ze waardeloos voor mij? Had ze al eens op D40x gezet, alles werkt toch nog... oef
                              Dat valt wel mee hoor. Sterker nog, zulke objectieven passen wel weer op de D40, D40X en D60. Zal te maken hebben met het ontbreken van zowel een mechanische lichtmeter koppeling en het ontbreken van een AF-motor.
                              Misschien zijn jouw objectieven wel voor AI aangepast. Nikon deed dat vroeger gratis geloof ik.
                              Ik ben op zoek naar een MB-20.

                              Comment

                              Working...
                              X