Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

    Beste digitals,

    Velen zullen bezig zijn met de overstap naar Fullframe camera's. Ook ik ben me aan het orienteren. De Nikon D700 is voor mij de beste optie.

    Hierbij zoek ik een groothoek zoom (min 18mm). Nikon 14-24 is absoluut top. Voor mij te groot / zwaar en eigenlijk ietwat duur.

    De Sigma 12-24 heeft een behoorlijke reputatie. Met name op APS-c format.

    Heeft iemand ervaring met de combinatie Nikon D3 / D700 en deze lens?

    - Hoe presteert deze lens qua scherpte (centr. en rand) op 12, 18 en 24mm?

    - Heeft deze lens ook last van de donkere vlekken in de hoeken?

    - Is het een aanrader? Of zijn er alternatieven? Nikon 18-35?

    Vriendelijke groet,

    Lightwriter

  • #2
    Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

    Hoi, ik heb deze lens, ze werkt super op de d700, je mag ze komen uittesten, ik verkoop hem om fondsen vrij te maken voor ander glas.
    Oorspronkelijk geplaatst door lightwriter Bekijk bericht
    Beste digitals,

    Velen zullen bezig zijn met de overstap naar Fullframe camera's. Ook ik ben me aan het orienteren. De Nikon D700 is voor mij de beste optie.

    Hierbij zoek ik een groothoek zoom (min 18mm). Nikon 14-24 is absoluut top. Voor mij te groot / zwaar en eigenlijk ietwat duur.

    De Sigma 12-24 heeft een behoorlijke reputatie. Met name op APS-c format.

    Heeft iemand ervaring met de combinatie Nikon D3 / D700 en deze lens?

    - Hoe presteert deze lens qua scherpte (centr. en rand) op 12, 18 en 24mm?

    - Heeft deze lens ook last van de donkere vlekken in de hoeken?

    - Is het een aanrader? Of zijn er alternatieven? Nikon 18-35?

    Vriendelijke groet,

    Lightwriter

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

      Ik gebruik dit objectief zelf niet.....maar ik hoor toch regelmatig dat er veel kaf tussen het koren zit. De kwaliteitscontrole bij Sigma blijkt erg bedenkelijk te zijn ....je hebt kans dat je direct een goed exemplaar koopt, maar het kan ook een erg slechte versie zijn.Verscheidene versies proberen en een goed exemplaar kopen lijkt hier wel de boodschap te zijn. De meeste zijn mooi scherp in het midden ....haast allemaal zijn ze naar de rand toe soft met enige vignetering( voor fullframe een groter nadeel dan voor aps-c) en je hoort toch ook regelmatig klachten dat de scherpte soms gedecentreerd ligt.(bv rechterbovenhoek scherp ...maar linkerbovenhoek soft). Zoals jezelf wel weet is dit wel de goedkoopste oplossing indien je EXTREEM grote breedhoek op een fullframe wenst.
      Nadeel; geen filterdraad....maar dat blijkt ook met de duurdere Nikon 14-24 zo te zijn. De Sigma is ook redelijk groot en zwaar tov andere breedhoeklenzen. Hier vind je full size foto's gemaakt met verscheidene camera's ( onderaan de Thumbnail foto klikken voor een grotere foto). Er zitten foto's bij gemaakt met Nikon D3 en Canon 5D en zelfs een paar met D700 ( full-frame cam's) http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=10146
      Last edited by RUPSELKOPKE; 6 september 2008, 17:46.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Ik gebruik dit objectief zelf niet.....maar ik hoor toch regelmatig dat er veel kaf tussen het koren zit. De kwaliteitscontrole bij Sigma blijkt erg bedenkelijk te zijn ....je hebt kans dat je direct een goed exemplaar koopt, maar het kan ook een erg slechte versie zijn.Verscheidene versies proberen en een goed exemplaar kopen lijkt hier wel de boodschap te zijn. De meeste zijn mooi scherp in het midden ....haast allemaal zijn ze naar de rand toe soft met enige vignetering( voor fullframe een groter nadeel dan voor aps-c) en je hoort toch ook regelmatig klachten dat de scherpte soms gedecentreerd ligt.(bv rechterbovenhoek scherp ...maar linkerbovenhoek soft). Zoals jezelf wel weet is dit wel de goedkoopste oplossing indien je EXTREEM grote breedhoek op een fullframe wenst. [/URL]
        Awel, na al heel wat ervaring met lenzen, geloof ik dit niet meer. Als een objectief niet voldoet, is meestal het volgende van hetzelfde type ook slecht, wat eerder neerkomt op het feit dat een bepaald obejctief gewoon ondermaats presteert of dat de norm van de gebruiker hoger ligt, maar niet zozeer aan de lens zelf.
        Uiteraard zijn er gewoon slechte lenzen, bij alle merken, maar anders heb ik tot nu toe altijd veel geluk gehad, de paar lenzen die echt niet voldeden, heb ik verschillende exemplaren van gehad, en allemaal .. slecht.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Hoi, ik heb deze lens, ze werkt super op de d700, je mag ze komen uittesten, ik verkoop hem om fondsen vrij te maken voor ander glas.
          Ik heb 'm ook, maar geen D3 of D700 Ik ben wel geïnteresseerd in zijn prestaties op FX

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Awel, na al heel wat ervaring met lenzen, geloof ik dit niet meer. Als een objectief niet voldoet, is meestal het volgende van hetzelfde type ook slecht, wat eerder neerkomt op het feit dat een bepaald obejctief gewoon ondermaats presteert of dat de norm van de gebruiker hoger ligt, maar niet zozeer aan de lens zelf.
            Uiteraard zijn er gewoon slechte lenzen, bij alle merken, maar anders heb ik tot nu toe altijd veel geluk gehad, de paar lenzen die echt niet voldeden, heb ik verschillende exemplaren van gehad, en allemaal .. slecht.
            Kijk eens bij Fred Miranda bij de Sigma lenzen, dan zie je hoge beoordelingen en die zijn vrij consequent, maar dan zitten er ineens 2'en en 3'en tussen, dat duidt toch OC. Ik heb zelf ook een 10-20 getest, daar lusten de honden geen brood van: scherpstel vlak scheef, CA breder als het beeld.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Awel, na al heel wat ervaring met lenzen, geloof ik dit niet meer. Als een objectief niet voldoet, is meestal het volgende van hetzelfde type ook slecht, wat eerder neerkomt op het feit dat een bepaald obejctief gewoon ondermaats presteert of dat de norm van de gebruiker hoger ligt, maar niet zozeer aan de lens zelf.
              Uiteraard zijn er gewoon slechte lenzen, bij alle merken, maar anders heb ik tot nu toe altijd veel geluk gehad, de paar lenzen die echt niet voldeden, heb ik verschillende exemplaren van gehad, en allemaal .. slecht.
              Bij mijn Efs 10-22 (3x omgewisseld) was het zo. Heb ooit de 50-500 van sigma gehad....net hetzelfde.Als er meerdere objectieven van hetzelfde type in de winkel aanwezig zijn probeer ik er steeds een paar. Ik wil ook de resultaten op een pc scherm zien alvorens ik ze koop. Gegarandeerd blijven de mindere reeds teruggewisselde objectieven in de winkel liggen totdat de één of andere sukkelaar ze uiteindelijk toch koopt. Bij camera's is het al net zo.....de dozen waarin ze verpakt zitten zijn dan reeds een paar keer opnieuw dichtgeplakt......in dat geval mag je zeker kritischer controleren op gebreken. De kans dat je als klant opeenvolgende serienummers kunt proberen is erg klein.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                Mits een goed exemplaar is de Sigma 12-24 vrij behoorlijik, maar het haalt niet in vergelijking met de Nikon 14-24. Schale troost: niets haalt het.
                Diverse testen hebben uitgewezen dat bijna alles het moet afleggen tegen de 14-24. Toegegeven dat die lens wat gewenning vraagt qua gebruik...

                Al met al kun je maar beter een 14-24 hebben, de 12-24 is een knappe lens gezien het bereik, maar ook een zeer goed exemplaar legt het op alle fronten af.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                  Een zeer goed en vooral betaalbaar alternatief is de Sigma 15-30mm f3.5-4.5 EX Aspherical DG DF
                  Ik heb er onlangs eentje op de kop kunnen tikken voor 175€ Als je weet dat de nieuwprijs rond de 400€ bedraagt ( nu toch, want in het begin kostte deze lens rond de 1500$ ) is die 175€ toch een goeie deal geweest.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                    Dank voor jullie reacties

                    Het is toch een kwestie van uitproberen, wat betreft de sigma 12-24 als ik het zo lees.

                    Rudy dank voor je aanbod, ik zal deze lens bij een winkel in Rotterdam kunnen uitproberen.

                    Verder is het alternatief van de Sigma 15-30 ook nog niet zo gek.

                    Ik zat zelf nog te denken aan de 18-35 van Nikon, iemand daar ervaring mee, in combinatie met de D3 / D700?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Al met al kun je maar beter een 14-24 hebben, de 12-24 is een knappe lens gezien het bereik, maar ook een zeer goed exemplaar legt het op alle fronten af.
                      Uiteraard, maar wat kost een 14-24.... voor velen gewoon overkill, hoe dikwijls gebruik je 14 of zelfs 12mm, echt zelden.
                      Het is zoals altijd, you get what you pay, there is no free lunch, of je zit niet voor een kwartje op de erste rij ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                        Misschien is het ook handig om te weten welke lenzen topicstarter nog meer heeft of wil aanschaffen; de combinatie is ook belangrijk.
                        Overigens is de 15-30 inderdaad een goedkoop alternatief. Ik heb er nog eentje voor Canon die op veel punten (behalve flare) de Canon 17-40L overtrof.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Uiteraard, maar wat kost een 14-24.... voor velen gewoon overkill, hoe dikwijls gebruik je 14 of zelfs 12mm, echt zelden.
                          Het is zoals altijd, you get what you pay, there is no free lunch, of je zit niet voor een kwartje op de erste rij ;-)
                          Ik volgde ook die redenering, daarom heb ik die Sigma 15-30 aangeschaft, de 24-70 of de 28-70 van Nikon interesseren me wel, maar om de kosten te drukken gebruik ik nu even de Tamron 28-75 f/2.8 die het vrij goed doet op een FF.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                            Oorspronkelijk geplaatst door lightwriter Bekijk bericht
                            Beste digitals,

                            Velen zullen bezig zijn met de overstap naar Fullframe camera's. Ook ik ben me aan het orienteren. De Nikon D700 is voor mij de beste optie.

                            Hierbij zoek ik een groothoek zoom (min 18mm). Nikon 14-24 is absoluut top. Voor mij te groot / zwaar en eigenlijk ietwat duur.

                            De Sigma 12-24 heeft een behoorlijke reputatie. Met name op APS-c format.

                            Heeft iemand ervaring met de combinatie Nikon D3 / D700 en deze lens?

                            - Hoe presteert deze lens qua scherpte (centr. en rand) op 12, 18 en 24mm?

                            - Heeft deze lens ook last van de donkere vlekken in de hoeken?

                            - Is het een aanrader? Of zijn er alternatieven? Nikon 18-35?

                            Vriendelijke groet,

                            Lightwriter
                            Sigma 12-24 EX is helemaal geen slechte lens, meer zelfs, ze is goed.
                            Ik gebruikte ze erg veel op mijn canon EOS 5D.

                            Kijk eens naar deze foto's : http://supermasj.zenfolio.com/p780702407/

                            Foto's 1, 3, 4 en 11 zijn gemaakt met de sigma...

                            Tom



                            Voor mijn Nikon D700 heb ik me nu wel een 14-24/2.8 aangeschaft, omdat ik daar zin in had. Maar het blijft een hele smak geld

                            En de 18-35 is wat mij betreft geen alternatief... maar misschien wel een betere lens voor jou. Dat hangt af van hoe breed je wil gaan...
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 12-24mm F4.5-5.6 echte Fullframe?

                              ik wil zoals iedereen waar voor mijn geld hebben,maar als je zo een lens koopt weet je dat je regelmatig met kromme lijnen gaat zitten (althans op een 5D,schiet al nie over op een APS-C sensor)
                              en dat je te maken gaat krijgen met vertekening in de hoeken,softe hoeken en vignetering... nuja, daarvoor heb je photoshop of lightroom. zoiets is simpel op te lossen.
                              en dat dezelfde versies van lensen kunnen verschillen..daar kan ik van inkomen maar volgens mij is dit meestal in het begin dat ze op de markt zijn en dan kan het produktieproces, die nog niet helemaal op punt staat, een oorzaak zijn. daarom dat ik meestal wel een beetje afwacht.
                              ik heb me de sigma 12-24mm aangeschaft op mijn 5D(overmorgen ofzo is ie er) en ik ben er vrijwel gerust in dat ik niet bedrogen ga uitkomen. maar het is en blijft een extreme breedhoek en dan vind ik ook wel dat je beetje flexibel mag zijn als het op bepaalde, geweten fouten aankomt.
                              website: www.stijnboelens.com

                              Comment

                              Working...
                              X