Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-200 ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 18-200 ervaring?

    Hey mede BD'ers,

    Binnenkort mooi reisje gepland en overweeg om een 18-200 VR mee te nemen (eerst te kopen natuurlijk ) samen met mijn D80
    Momenteel veel oud glas met vast brandpunt maar ben dus aan het twijfelen om even in de buidel te tasten. Ben er echter nog niet uit of dit de 18-200 wordt of 16-85 en 70-300 (70-200 wordt me wat te duur ) De combinatie komt wat duurder uit en ik ben niet zo'n lenzen wisselaar, ook wil ik licht materiaal mee hebben.
    De 18-200 lijkt mij dus een mooie allrounder maar ik had graag objectieve mening gehad en liefst van mensen die de 18-200 al getest hebben. Is het kwaliteitsverlies echt te zien? Is de groothoek kwaliteit redelijk ?
    Ik ben ook aan het sparen voor de D90 en dus elke uitgespaarde euro is mooi meegenomen.

    Bedankt

  • #2
    Re: Nikkor 18-200 ervaring?

    Ik heb de mijne verkocht, wel gemakkelijk op vakantie, maar toch vrijwel niet gebruikt. Op een D50 had beter resultaat als op een D200.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 18-200 ervaring?

      De 18-200VR is een zeer goede reislens met een mooi bereik. Ze gaf mooie resultaten op de D200 en ook op de D300(imo.)
      Doch de combinatie 16-85VR, 70-300VR laat een behoorlijk groter bereik toe met ook minimaal lenswisselen. Ik zou dan ook voor de tweede combinatie kiezen. 2mm aan de brede kant is bij foto's binnen huis niet te onderschatten.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 18-200 ervaring?

        Prachtig reislensje. Zelfs nu ik de 17-55 heb, zat de 18-200VR nog het merendeel van de tijd op mijn toestel op mijn reisje naar de Vogezen. Ik zeul tijdens wandelingen ook niet graag een ganse tas mee, dus opteer ik voor het alles in 1 pakket, de D80 + 18-200VR.
        Bijna al mijn foto's tijdens mijn vorige twee reizen zijn er eveneens mee gemaakt. Om je een idee te geven...
        Deze foto's allemaal, op de laatste na, en uit deze reeks het merendeel der foto's, zeker de landschappen. Ik vind het een superlensje, zeker voor op vakantie. De VR doet het ook prima, en geeft zeker extra mogelijkheden.
        Twee tips : op 200mm en F5,6 en op 18mm en F3,5 durft hij wel vignettering vertonen, dus de maximale opening zou ik proberen te vermijden. Tussen F8 en F11 is hij vlijmscherp.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 18-200 ervaring?

          Als je gewicht wil uitsparen: doen!
          Er zijn er veel die nogal minachtend doen of hun twijfels hebben, maar ik ben er dik tevreden van (edit: de posters hierboven ook blijkbaar).
          Nikon, Apple & Epson

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 18-200 ervaring?

            Hier van 't zelfde: als het comfort (en luiheid) primeren de 18-200 op de D300. Nog geen moment beklaagd !

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 18-200 ervaring?

              De 18-200 is op mijn D300 scherper dan op mijn D2X en tja wat vignet maar ff aan de diafragma werken en het is weg
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                IK heb hetzelfde ik ga altijd met de moto op vakantie en daar is de 18 200 een droom omdat je niet veel plaats heb ik pak nog de sigma 24-60 2.8 mee maar ik wissel maar enkele keren. Ik heb hetzelfde probleem gehad als jou en ik heb gekozen voor de 18-200 en heb nog geen moment spijt gehad van men beslissing
                Pain is temporary; victory is forever!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                  Wow,

                  Ik had eigenlijk verwacht dat iedereen het mij ging afraden maar blijkbaar zijn de meningen toch goed.

                  Ik weet dat 2 lenzen meenemen niet zo erg is en dat een lens snel veranderd is maar noem het maar lui zijn, ik hou er niet zo van.

                  Ik ben voor de 18-200 gewoon bang voor de scherpte en liefst van al zou ik ze allemaal eens willen testen onder de goede omstandigheden maar dat gaat nu eenmaal niet.

                  Vignettering valt wel op te lossen met kleiner diafragma en wat langere sluitertijd, en kan het natuurlijk altijd later nog weggewerkt worden.

                  Ben ook niet zo lang bezig met digitale reflex (net een paar weken) en wil best investeren in goede lenzen maar zo'n all-in one lijkt mij handig en weet echt niet of ik verschil in kwaliteit zou merken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                    Ik heb mijn DX lenzen van de hand gedaan ... behalve de 18-200. Die ga ik zeker houden.

                    De lens is natuurlijk niet zo scherp als de 50mm f/1.4 ofzo, maar toch scherp genoeg. Je vindt voorbeelden van deze lens op mijn flickr site. Voor zijn bereik (je houdt niet van lenzen wisselen) is hij fantastisch als je weet wat zijn beperkingen zijn (f/5.6 op 200mm, vervormingen van architectuur op 18mm).

                    Groeten,

                    C.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                      Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                      vervormingen van architectuur op 18mm
                      De lens die in groothoek geen vervorming geeft, moet nog uitgevonden worden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        De lens die in groothoek geen vervorming geeft, moet nog uitgevonden worden.
                        Misschien wat duur: 24mm f/3.5D ED PC-E NIKKOR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                          Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                          Misschien wat duur: 24mm f/3.5D ED PC-E NIKKOR
                          Ok... de "normale lens"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                            alles hangt ook af van wat je nu hebt. Je hebt dus blijkbaar een aantal primes maar je noemt die 'oud'. Deze primes gaan in principe beter zijn dan je 18-200, zeker als ze tot het betere nikonmateriaal behoren, en tenzij ze echt stokoud zijn (jaren '50-'60 materiaal zijn zonder al de leukigheden die nikonglas tot Nikonglas maken zoals de speciale coatings, het ED glas, etc...) Anderzijds, als je enkele recente top-primes hebt dan zal je het verschil meteen zien.
                            De 18-200 is bijna even goed als een 'gewone' Nikonprime.
                            Alles hangt ervan af hoe je staat tegenover 'bijna'.

                            Ga je op reis speciaal om foto's te maken, neem je makkelijk tien minuten om de compositie van je foto helemaal goed te krijgen, wacht je soms enkele uren of ga je soms terug naar een plek op een ander moment van de dag om dat betere licht te hebben, is het een unieke once-in-a-lifetime reis, dan riskeer je wat teleurgesteld te zijn.
                            Ga je op reis voor de reis en vind je het leuk om ook nog wat herinneringen te vereeuwigen dan is de 18-200 dé lens voor je gemak.

                            succes, en veel plezier op je reis!
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 18-200 ervaring?

                              ik heb de 50 mm 1.8 en de 85 mm 1.8 .... en ik gebruik enkel de 18-200 vr
                              ik gebruik ze voor alles , portret , model , landschap,dieren....
                              ik ben er nu super tevreden over op alle gebied voldoet de lens voor 100 procent voor mij
                              je doet er absoluut geen miskoop mee
                              laat je niet leiden door hier en daar negatieve commentaar , eens je ze een beetje gewend bent heb je super scherpe platen!
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X