Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

    Hallo iedereen ,

    Vooraleer up te graden van een *ist dl (met maar 6,1 mp ...maar so be it voorlopig) naar iets richting K10 of K20D zou ik mij nog een lichtsterke prime willen aanschaffen.

    Heb momenteel wel een A 50 1.7 die ik naar volle tevredenheid inzet, maar de beeldhoek is door de cropfactor wat te eng voor algemene fotografie. Ik zoek dus ook iets lichtsterks (2.8?) in de opgegeven brandpuntsafstanden (35-40).

    Heeft iemand ervaring of advies met betrekking tot de voorgestelde objectieven?

    FWIW: De Ltd. 31 1.8 is me te duur (tenzij iemand een 2dehands exemplaar weet staan aan een schappelijke prijs ...).

    Dank en groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

    Tussen deze die je voorstelt zit geen slecht objectief. Ik heb persoonlijk de FA35/2 gehad en gebruik nu de FA31/1.8 en de FA43/1.9. Ik vond de FA35 altijd net iets de nauw voor een algemeen standaardobjectief. De 31/43 combinatie ligt me persoonlijk beter. Mss kan de FA43/1.9 limited ook een alternatief zijn?

    Ik zou eerst in elk geval een keuze maken inzake de brandpuntsafstand. 5mm kan een heel verschil zijn, voldoende om een standaard echt bruikbaar of haast onbruikbaar te maken. En dat heeft heel wat met je persoonlijke stijl te maken. Ik neig persoonlijk meer naar breedhoek, maar ik ken er die meer naar tele neigen...

    Concreet over de verschillende objectieven die je voorstelt:
    - de FA35/2 is een heel fijn objectief dat de beste keuze is als je graag met korte scherptediepte wil spelen omwille van de extra stop licht (f/2 vs. f/2.8) die je ermee binnen krijgt. Echt haarscherp is die op f/2 wel niet, maar vanaf f/4 is deze heel mooi! Erg handige zonnekap ook met deurtje voor pola-filter (dat hebben de anderen niet), wel mogelijk niet 100% optimaal omdat deze op 135formaat afgesteld is en niet op APS-C. Belangrijkste minpunt bij deze is het gebrek aan Quick Shift Focus. Dat werd pas bij de DA reeks toegevoegd.
    - de DA35/2.8 is wat minder lichtsterk (f/2.8) maar is voor de rest een objectief waar ik ongelofelijk door verrast ben. Mogelijk optisch de beste vaste brandpunt die Pentax ooit maakte, en als je weet dat ze met de FA limiteds al legendes maakten wil dat wat zeggen... Als macro zou ik 'm niet kopen, want 35mm is te kort om bvb insecten te fotograferen (je zou die op enkele cm voor je frontlens moeten stilhouden), maar door de macro is het wel een objectief waar je nooit te dicht mee zal kunnen fotograferen. Bouw is erg goed. Zonnekap is ingebouwd en uitschuifbaar. Werkt goed, maar minder ideaal in combinatie met pola-filter.
    - DA40/2.8 is optisch allicht de mindere, hoewel het verschil met de FA35 marginaal is me dunkt, en mogelijk deels afhankelijk van sample variation. Ik vond die persoonlijk altijd te klein. Zo klein dat ik m'n camera niet op m'n normale manier kan vastnemen (ik neem altijd het objectief vast). De scherpstelring zit bovendien erg dicht tegen de body waardoor snel scherpstelling bijstellen met de Quick Shift Focus niet echt handig lukt. Ook de scherpstelafstand checken op de afstandschaal is lastig omdat je ingebouwde flitser over die schaal hangt. Laat duidelijk zijn dat ik geen fan ben van deze... Geef mij in de plaats maar de FA43/1.9...

    Ik zou je kunnen voorstellen even te wachten op de DA*30/1.4 waarover op Photokina vermoedelijk meer duidelijkheid zou komen, maar allicht wordt dat niks voor dit jaar.

    Hoe dan ook, een slechte zit er niet tussen... Gewoon kiezen wat je persoonlijk het beste ligt. Standaard objectieven is een terrein waar je bij Pentax nu eens wel een ruime keuze hebt.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

      Gebruik persoonlijk de 43mm en ben er zeer tevreden over
      Is wel wat langer qua brandpunt, maar is anderzijds dan weer zo compact
      met een prachtig contrast en scherpte
      Presteert duidelijk beter dan de Fa 35 en is dan weer minder
      groot ( en duur ) dan de 31

      Comment


      • #4
        Re: welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

        Op FF gebruikte ik heel graag de K35/2, dus met 1.5crop komt dit op ±24mm. Een natuurlijk brandpunt is 43mm, dus dat is in crop 28mm. De DA30/1.8 die nog moet uitkomen zit in die orde. De FA31/1.8 is nauwelijks betaalbaar te noemen en de DA21/3.2 is duidelijk meer breedhoek. Zelf zou ik wachten op de DA30/1.8 als het hij binnen het jaar uitkomt, maar dat is met Pentax nog te bezien.
        Alternatief voor een Pentax-lens is er de Sigma 28/1.8 EX, maar deze is groot en lomp.

        Pentax toplenzen zijn de FA Ltd alleen jammer van de prijs. Uit jou lijstje zou ik voor de DA35/2.8 macro gaan.
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

          Alvast bedankt voor de reacties iedereen.

          Ik denk dat de DA 40 afvalt omwille van te enge beeldhoek en te klein om nog handig te kunnen gebruiken. Omwille van de nog engere beeldhoek had ik de 43 1.9 zelfs niet in overweging genomen (hoewel optisch blijkbaar wel een juweeltje)

          In eerste instantie was ik verrukt door de 35 2.8 macro, maar de bokeh darvan blijkt niet onder alle omstandigheden een succes te zijn. Alleszins lees ik er nogal tegenstrijdige berichten over ...Heeft iemand daar meer zicht op? MarcFoto heeft dit objectief en hij stelt dat het niet slecht is, maar echt enthousiast klinkt dat toch niet De macrofunctie lijkt mij anderzijds wel leuk voor close up werk (echte 1:1 wordt evenwel moeilijk omdat je dan zo kortbij moet scherpstellen dat je volgens Marc in je eigen schaduw komt te werken ...)

          De FA 35 2.0 leek me daarom als alternatief wel geschikt - alleen jammer dat die dan weer geen Quick Shift heeft (en dat is iets wat ik toch wel zeer apprecieer bij de DA's ).

          Dus ben ik zeer benieuwd naar de door Wim aangekondigde DA 30 1.4 (of wordt het 1.8, zoals dppa stelt?). Alleszins behoorlijk wat lichtsterker dan een 2.8.

          Kan iemand nog meegeven welke van deze objectieven het mooiste ruimtelijk effect (noem het "3D-effect") zou geven?

          Alvast bedankt,
          Yves
          Niet geschoten is altijd mis ...

          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

          Comment


          • #6
            Re: welke pentax prime ? FA 35 2.0 / DA 40 2.8 / DA 35 2.8 macro

            Yves, de DA30 zou wel degelijk 1.4 worden, mijn fout.
            nuttige link:

            DA35Macro: http://nedbunnell.blogspot.com/2008/...t-9000-ft.html
            http://nedbunnell.blogspot.com/2008/...5mm-macro.html
            FA31: http://nedbunnell.blogspot.com/2008/...-cape-cod.html

            groetjes,
            Pascal.
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

            Comment

            Working...
            X