Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is een portretlens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is een portretlens?

    Op dit forum is al een aantal maal de vraag voorbijgekomen over wat nou een goede portretlens is.
    Dan worden er een aantal brandpunten genoemd. Maar is dat niet sterk afhankelijk van wat je doet, en wat voor portretten je wilt maken, onder wat voor omstandigheden?
    Portretlenzen was uit de filmtijd een term voor lenzen met een brandpunt van 85 tot 100 mm. Dit was een brandpunt waarbij je nog een redelijke afstand van je onderwerp kon houden, en niet de vervorming die 50 mm en meer groothoek had. Meer dan 100 mm werd tele.
    Daarnaast kan lichtsterk een voordeel zijn. Voor een portret kan een kleine scherptediepte voordelen hebben.
    Met een cropfactor zou een 50 mm objectief weer in de range vallen van de portretlenzen.
    Maar als je veel buiten werkt, en de ruimte hebt kan een 70-200 mm een ideaal objectief zijn voor portretten.
    Omgekeerd, werk je veel in een studio met flits, kan ik me voorstellen dat lichtsterk weer wat minder belangrijk is.
    Dus is het niet verstandiger dat als mensen vragen om een goede portretlens eerst eens te vragen hoe en waar ze die portretten willen nemen?
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

  • #2
    Re: wat is een portretlens?

    Ik neem een nogal radicaal standpunt in enkel 85-135 is geschikt voor portret (geen vertekening), lichtsterk is meegenomen maar hoeft niet persé - Ben je beperkt in afstand, ga dan voor FF
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: wat is een portretlens?

      eigenlijk wel ja, maar wat mij betreft is op een cropcamera 50mm altijd wel een goed brandpunt voor portretten, zowel voor een 'tight' compositie van het gezicht, als een portret van hoofd en schouders, en buiten ook ten voeten uit. Als ik een portretshoot heb, dus gepland en ik weet wat er gaat gebeuren, gaat bij mij onveranderlijk de 50mm erop, en als ik écht een hele kleine scherptediepte wil, doe ik dat met mijn 70-200, maar dat is dan weer minder makkelijk voor binnen.
      Voor ad hoc portretfotografie tijdens feestjes buiten of zo, doe ik dat met mijn 70-200 omdat die dan meer mogelijkheden biedt.

      Dus eigenlijk ja: het hangt er vanaf wat je wil doen.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: wat is een portretlens?

        ik denk dat ieder inderdaad zich eerst moet afvragen waarom je een eventuele portretlens wil en hoe je deze zal gebruiken

        ga je dicht of niet bij je onderwerp staan?
        heb je thuis een fotostudio of niet?
        waar neem je de meeste portretfoto's: binnen of buiten?


        ikzelf ben overgegaan tot de aanschaf van een 85/1.4 nikon

        waarom?
        - veel portretfotografie van mijn dochtertje vooral binnen (ook al scoort die lens ook buiten schitterend)
        - ik wilde niet te dicht op haar neus zitten want dat vind ze gewoon niet leuk
        - voor buiten van op een serieuze afstand is een teletoeter aangewezen, denk ik...

        ieder moet zijn fotografieattitude nader bekijken en op die manier overgaan tot de aanschaf van een lens (is mijn opinie)
        op die manier zullen je verwachtingen het meest aanleunen bij je aanschaf
        Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

        Comment


        • #5
          Re: wat is een portretlens?

          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          Ik neem een nogal radicaal standpunt in enkel 85-135 is geschikt voor portret (geen vertekening), lichtsterk is meegenomen maar hoeft niet persé - Ben je beperkt in afstand, ga dan voor FF
          Meer is er ook niet.
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: wat is een portretlens?

            gelijk heb je antoine!


            ik volg reeds sinds een tijdje je reacties en heb ondertussen je site eens bekeken (en ben ook een beetje op je oordeel afgegaan om me de 17-55/2.8 nikon aan te schaffen en ik ben er heel blij mee)

            er staan pareltjes tussen en je site zit echt bij mijn favorieten...KNAP!
            Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

            Comment


            • #7
              Re: wat is een portretlens?

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Ik neem een nogal radicaal standpunt in enkel 85-135 is geschikt voor portret (geen vertekening), lichtsterk is meegenomen maar hoeft niet persé - Ben je beperkt in afstand, ga dan voor FF
              Heel juist!!
              Maar snap de opmerking van ga voor FF niet helemaal. 85-135 blijft toch hetzelfde of je dat op FF bedoeld of niet. Je met wel andere lenzen gebruiken om die afstanden te bekomen maar voor de rest maakt dat toch niet uit. 135mm op een crop body lijkt me toch niet meer geschikt voor een omdat je dan al boven de 200mm zit.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #8
                Re: wat is een portretlens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Maar snap de opmerking van ga voor FF niet helemaal

                Indien je niet ver genoeg achteruit kan (studio), val dan terug op FF (nu het mogelijk is toch, vroeger lag dat een beetje anders)
                Ik spreek wel niet over het prijskaartje
                135mm idd enkel vlot toepasbaar op FF (alhoewel...bij concertjes bvb, sommige plaatjes vallen ook onder die categorie)
                Last edited by mexicano; 4 september 2008, 13:36.
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: wat is een portretlens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Ik neem een nogal radicaal standpunt in enkel 85-135 is geschikt voor portret (geen vertekening), lichtsterk is meegenomen maar hoeft niet persé - Ben je beperkt in afstand, ga dan voor FF
                  Dus eigenlijk vind je dat de vertekening zowel onder als boven dit bereik geen goed portretten meer toelaat? Erboven teveel in elkaar gedrukt, eronder teveel opgerekt?
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat is een portretlens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                    Dus eigenlijk vind je dat de vertekening zowel onder als boven dit bereik geen goed portretten meer toelaat? Erboven teveel in elkaar gedrukt, eronder teveel opgerekt?
                    Wat je als toelaatbaar vind, dat bepaal je nog altijd zelf, een portret zelfs gemaakt met groothoek kan in sommige omstandigheden ook best mooi zijn, maar tussen 85 en 135 heb je het minste kans op vervorming, een handige werkafstand, kan je een mooie dof maken, sta je niet te dicht of te ver van je model, is best te belichten met een flits enz.

                    Maar in sommige omstandigheden kan je niet verder dan een ander brandpunt gebruiken, denk maar aan een te kleine ruimte of een hindernis zoals een portret maken ergens tussen een rotsformatie enz.

                    Een echte regel bestaat hier eigenlijk niet, maar wel een voorkeur met de meeste kans op slagen.
                    Last edited by Guest42; 5 september 2008, 08:16.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat is een portretlens?

                      A portrait lens is ANY lens!

                      The same as ANY lens can take photos of a black dog. You can even use ANY lens for a week's unicycling holiday in Outer Mongolia.
                      It depends how you use it, what the situation is and the story you want to tell. The only limit is the limit of creativity by the photographer.

                      As you say perfectly 'Dus is het niet verstandiger dat als mensen vragen om een goede portretlens eerst eens te vragen hoe en waar ze die portretten willen nemen?'

                      It could be anything from a fisheye or a 500mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat is een portretlens?

                        Wat Trebs zegt klopt; onconventionele brandpunten kunnen mits de creatieve opzet van de fotograaf minstens even goede beelden opleveren. De definitie van portretlens is niet limitatief.
                        Maar het is wel een gegeven dat het makkelijker werken is met een brandpunt gaande van 85 tot 135mm voor portretten.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat is een portretlens?

                          ook ik sluit mij aan bij Trebs. Portretten kan je toch nemen met elke lens...
                          zie hier maar.
                          al deze (zelf)portretfoto's zijn stuk voor stuk genomen met een 8mm peleng (eigenlijk 10.5mm op mijn 1D dan)

                          al iets minder boos dan de vorige, maar ze beginnen door te wegen.:D en jaja, mijn scheermachien moet ik ne keer dringend opladen:p in kleur kan ik ze er spijtig genoeg niet opzetten wegens overbelichting van de rechterkant van de foto. heb om die kan toch nog een beetje door te krijgen het rood op maximaal moeten zetten,


                          het moeten ook niet altijd mooie vrouwen zijn he...:D als pauze tussen de boeken door haal ik af en toe mn fototoestel eens boven en dit is het resultaat:p (http://imageshack.us)


                          Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat is een portretlens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            ook ik sluit mij aan bij Trebs. Portretten kan je toch nemen met elke lens...
                            zie hier maar.
                            al deze (zelf)portretfoto's zijn stuk voor stuk genomen met een 8mm peleng (eigenlijk 10.5mm op mijn 1D dan)

                            al iets minder boos dan de vorige, maar ze beginnen door te wegen.:D en jaja, mijn scheermachien moet ik ne keer dringend opladen:p in kleur kan ik ze er spijtig genoeg niet opzetten wegens overbelichting van de rechterkant van de foto. heb om die kan toch nog een beetje door te krijgen het rood op maximaal moeten zetten,


                            het moeten ook niet altijd mooie vrouwen zijn he...:D als pauze tussen de boeken door haal ik af en toe mn fototoestel eens boven en dit is het resultaat:p (http://imageshack.us)


                            http://forum.belgiumdigital.com/f59/...aa-211973.html
                            Met een zeilboot kun je ook roeien., alleen is hij er niet speciaal voor gemaakt.
                            De vraag van TS is : Wat is een goede portretlens.
                            Ik heb ook met de 17-55 en de 70-200 en zelfs met de 105 VR vaak portretten gemaakt.
                            Maar als je het hebt over een goede portretlens dan spreek je toch over de range 85-135.
                            Ieder merk maakt ook daarom zijn specifieke portretlenzen.
                            Bij Nikon is dit de 85mm voor binnenshuis en voor daarbuiten de 105mm (niet de micro).

                            Fotografen die heel veel aan portretfotografie doen zullen zeker de 85mm in bezit hebben.
                            Ik doe niet meer zoveel aan portretfotografie, maar hij staat toch op mijn verlanglijstje (AF-S 85mm F1,4)
                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat is een portretlens?

                              Je kan met elke lens portretten maken, zelfs met een groothoek als de vertekening een artistieke gegeven is

                              Maar voor elk soort fotografie is er een lens die er specifiek voor gebouwd is.
                              Elk model van camera heeft de 85 mm portretlens in zijn gamma.

                              Deze is eigenlijk speciaal gemaakt voor portretfotografie.
                              Ze hebben een speciale coating voor optimale kleur
                              ze hebben meer diafragmalamellen voor een mooiere Bokeh
                              Een groot diaframa voor de creatieve DOF werking
                              De brandpuntafstand is zo gekozen dat de perspectiefvervorming het meest flaterend is voor een (vrouwelijk) model.
                              (een groothoek geeft een grotere neus, en bij een tele staat de neus korte bij de oren )

                              Maar zoals gezegd kun je met elke lens wel portretten nemen, je moet je enkel bewust zijn van de specifieke lenseigenschappen en wat het met je foto doet.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X