Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

    Ik heb momenteel de nikon d40.
    Ik zou mij graag een sigma 150mm ex dg hsm f2.8 voor nikon aanschaffen.
    Ik heb nu ondervonden dat er bij de benaming op onlinesites (zoals bv fotokonijnenberg, grobet) soms APO bij staat en soms niet.
    Kun je inderdaad deze lens met APO of zonder APO kopen?
    Of is het inderdaad identiek dezelfde lens maar zetten ze het woordje er soms bij en soms niet?

    Iemand ervaringen bij het aankopen van producten bij Studio 73?

    xx
    I freeze beauty

  • #2
    Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

    Voor zover ik weet, bestaat er maar 1 model in de 150mm macro range van Sigma, en heeft deze APO.
    Op de site van Sigma BeNeLux kan je zelf checken waarvoor de afkortingen staan.



    Van Studio73 heb ik alleen maar goeds gehoord.
    Heb er vorige maand een Manfrotto statief + kop besteld.
    Was in de winkel in Geel niet voorradig, wel in Lommel.
    Hebben ze naar hun winkel in Geel laten overkomen en ik kon hem 2 dagen later ophalen.

    Best even op voorhand bellen of de lens op voorraad is, op hun site kan je spijtig genoeg niet checken of een artikel op voorraad is of niet.

    Comment


    • #3
      Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

      Studio73 is OK.

      Comment


      • #4
        Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

        Volgens mij zijn er maar twee Sigma lenzen, identiek zijn op de APO na, de 70-300 macro zoom.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Volgens mij zijn er maar twee Sigma lenzen, identiek zijn op de APO na, de 70-300 macro zoom.
          wat bedoel je hiermee?

          soms zie je staan
          Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro nikon
          ofwel Sigma F2.8 ex dg hsm macro nikon

          dus zonder het woord apo...
          mijn vraag is nu of er verschil is tussen die twee?
          I freeze beauty

          Comment


          • #6
            Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

            Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
            wat bedoel je hiermee?

            soms zie je staan
            Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro nikon
            ofwel Sigma F2.8 ex dg hsm macro nikon

            dus zonder het woord apo...
            mijn vraag is nu of er verschil is tussen die twee?
            Er is geen verschil

            De Sigma 150mm f/2.8 macro is overigens een waar genot op een D40

            Comment


            • #7
              Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Er is geen verschil

              De Sigma 150mm f/2.8 macro is overigens een waar genot op een D40
              Ik heb me laten vertellen dat op die sigma lens geen AF/M knopje staat... Is dat zo? Indien wel, is dat geen probleem? Hoe kies je dan voor AF of M?

              Mvg,
              Koen.
              2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

              Comment


              • #8
                Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                Ik weet niet of dat knopje erop zit, maar het maakt niet zo heel veel uit, aangezien je bij HSM gewoon handmatig kan scherpstellen/bijstellen door de "slipkoppeling" wellicht moet je AF/M op de camera selecteren bij een D40?

                Overigens op de Sigma site zie ik er wel duidelijk een AF/M knopje opzitten....enige opmerking daar bij de Nikon mount is:

                "Nikon mount of this lens is not equipped with an aperture ring, therefore, depending on the camera model some functions may not work."

                Maar diafragma ringen zie ik sowieso niet veel meer op moderne Sigma lenzen?
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                  Ik heb me laten vertellen dat op die sigma lens geen AF/M knopje staat... Is dat zo? Indien wel, is dat geen probleem? Hoe kies je dan voor AF of M?

                  Mvg,
                  Koen.
                  Dat is inderdaad zo. Je kan het HSM mechanisme gewoon manueel focussen zonder schakelaar te verzetten. Maar om de focus niet te reactiveren wanneer je de sluiterknop half indrukt moet je:

                  Op de D40/D60 de camera in het menu op M zetten of de AF-L knop indrukken.
                  Op de D80/D90 de schakelaar vooraan op de body op M zetten of de AF-L knop indrukken
                  Op de D200/D300 en hoger de schakelaar vooraan op de body op M zetten of de AF-L knop indrukken. Deze toestellen laten je wel toe om met een aparte AF-ON knop een andere techniek te gebruiken die ik beschreven heb in een kort artikel waarvan je de link in mijn handtekening vindt

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Overigens op de Sigma site zie ik er wel duidelijk een AF/M knopje opzitten....
                    De Nikon versie heeft deze niet

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                      Maar de rest van mijn aanname klopte gelukkig wel ("in camera" selectie)
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Dat is inderdaad zo. Je kan het HSM mechanisme gewoon manueel focussen zonder schakelaar te verzetten. Maar om de focus niet te reactiveren wanneer je de sluiterknop half indrukt moet je:

                        Op de D40/D60 de camera in het menu op M zetten of de AF-L knop indrukken.
                        Op de D80/D90 de schakelaar vooraan op de body op M zetten of de AF-L knop indrukken
                        Op de D200/D300 en hoger de schakelaar vooraan op de body op M zetten of de AF-L knop indrukken. Deze toestellen laten je wel toe om met een aparte AF-ON knop een andere techniek te gebruiken die ik beschreven heb in een kort artikel waarvan je de link in mijn handtekening vindt
                        *noob alert*

                        Ik heb een D60. Dus dat wil zeggen dat ik moet kiezen tussen AF of M, maar dat ik dat via een menuutje moet doen iedere keer?

                        Is er een mogelijkheid dat ik het 'grove' scherpstelwerk door de AF laat doen, en dan door een draai aan de scherpstelband gewoon het manuele werk doe? Gaat m'n cam dan niet proberen 'overriden'?

                        Mogelijks domme vragen, maar 'k ben liever geïnformeerd alvorens aan te kopen natuurlijk...

                        Mvg,
                        Koen
                        2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                          Vraag 1: Ja...(iets genuanceerder, iedereen moet die keuze maken Enkel jij via het menu...een ander via de lens, weer een ander via een knop op de camera...)


                          Vraag 2: Ja, dit kan...je laat de camera scherpstellen en doet zelf de finetuning met de hand...

                          Dan MOET je enkel wel je ontspanknop ook half ingedrukt houden...doe je dit namelijk niet dan stelt hij opnieuw scherp (en door de handige functie van de slipkoppeling) stelt de camera dan "moeiteloos opnieuw scherp" zelfs als je de scherpstelring vast houdt


                          Dus ja...is mogelijk
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            Vraag 1: Ja...(iets genuanceerder, iedereen moet die keuze maken Enkel jij via het menu...een ander via de lens, weer een ander via een knop op de camera...)


                            Vraag 2: Ja, dit kan...je laat de camera scherpstellen en doet zelf de finetuning met de hand...

                            Dan MOET je enkel wel je ontspanknop ook half ingedrukt houden...doe je dit namelijk niet dan stelt hij opnieuw scherp (en door de handige functie van de slipkoppeling) stelt de camera dan "moeiteloos opnieuw scherp" zelfs als je de scherpstelring vast houdt


                            Dus ja...is mogelijk
                            Net ff getest met een AF-S 105 micro van nikon zelf... het is dus idd zo als ik half ingedrukt houd, dat hij eerst AF doet, en dat ik dan nog kan bijdraaien met de hand, om dan de klik te doen.
                            2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                            Comment


                            • #15
                              Re: macrolens sigma 150 voor nikon (met of zonder apo)

                              Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                              Net ff getest met een AF-S 105 micro van nikon zelf... het is dus idd zo als ik half ingedrukt houd, dat hij eerst AF doet, en dat ik dan nog kan bijdraaien met de hand, om dan de klik te doen.
                              Mijn aanvoelen is ook dat Nikon objectieven zich gewilliger manueel laten bijsturen dan de Sigma exemplaren.

                              Edit: ik heb dit net even getest met de Sigma 150mm macro en Nikon AFS 17-35mm, en het is inderdaad zo. Vanaf je de focusring op de Nikon verdraait, doet de AF effectief niks meer. Bij de Sigma blijft de camera tegenpruttelen en zoeken naar focus.

                              Comment

                              Working...
                              X